Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

28 februari 2020 | Thijs Jacobs

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar neemt de omzet van de horeca ieder kwartaal toe.

Voor heel 2019 kwam de omzetgroei van de horeca uit op 3,8 procent. Het volume, de voor prijs gecorrigeerde omzet, groeide met 1,5 procent.

Ruim vier jaar op rij omzetgroei eet- en drinkgelegenheden

Eet- en drinkgelegenheden, waaronder restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés, hebben in het vierde kwartaal 1,7 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Daarmee groeit de omzet van eet- en drinkgelegenheden al meer dan vier jaar op rij. Het volume steeg met 1,2 procent. In alle branches van de eet-en drinkgelegenheden was het volume groter dan een kwartaal eerder.

Met 2,6 procent nam de omzet van fastfoodrestaurants (w.o. cafetaria’s, lunchrooms, snackbars, eetkramen) het sterkst toe. Ook het volume nam hier het sterkst toe.

Omzet logiesverstrekking licht gestegen

De omzet van logiesverstrekkers nam met 1,2 procent toe in vergelijking met een kwartaal eerder. Het volume steeg met 1,8 procent.

De omzet van hotels nam met 1,3 procent toe, het volume met 2,4 procent. De omzet van overige logiesverstrekking, waaronder vakantiehuisjes en kampeerterreinen, steeg met 1,1 procent.

Ondernemersvertrouwen daalt naar laagste niveau in zes jaar

Het ondernemersvertrouwen in de horeca stond aan het begin van het eerste kwartaal van 2020 op 0,2. Dit is de laagste stand in zes jaar. Ruim 70 procent van de ondernemers gaf aan belemmerd te worden door een of meerdere oorzaken. Sinds 2013 is dit aandeel niet meer zo hoog geweest. Ruim een kwart van de horecabedrijven heeft aangegeven te kampen met personeelstekort. Eind vierde kwartaal had de horeca 20,5 duizend openstaande vacatures. Andere veelgenoemde belemmeringen zijn onvoldoende vraag (14 procent) en weersomstandigheden (14 procent).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok bij instemming Kamer van kracht; bezorgen mag

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteert het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. Als de Kamer het besluit steunt, wordt de avondklok ingevoerd. De avon ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

Park Boswijk zoekt een ondernemende general manager

Park Boswijk ligt in een parkachtige omgeving in midden-Nederland en bestaat uit een wooncomplex met 364 appartementen en ongeveer 500 bewoners. Voor bewoners biedt Park Boswijk tal van voorzieningen waar ze gebruik van kunnen maken. Zoals een terras met uitzicht op de parkachtige tuin met twee vijv ...

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: