Omzetdaling het sterkst in hotel- en restaurantsector

4 februari 2010 |
Omzetdaling het sterkst in hotel- en restaurantsector<

De gemiddelde omzetdaling in de horeca in het vierde kwartaal van 2009 bedraagt 3,5%. Met name bedrijven in de restaurant- en hotelsector worden getroffen. Voornaamste reden voor de omzetdaling is de economische crisis. Dit blijkt uit de laatste Horeca Barometer van Synovate en Koninklijke Horeca Nederland die woensdag verscheen. De ondervraagde hoteliers verwachten dat hun omzet het komende jaar met 25 procent zal dalen. De helft gaat er vanuit dat de omzet gelijk blijft. De gemiddelde verwachte omzetontwikkeling in de hotelsector voor het eerste kwartaal van 2010 komt uit op een daling van 0,3 procent.

Meer daling in grote steden
In de grote steden wordt een grotere omzetdaling gemeld dan in de overige regio’s in Nederland. De gemiddelde omzetdaling uit het laatste kwartaal van 2009 is in heel Nederland het sterkst in de hotel- en restaurantsector (respectievelijk -5,6% en -4,8%).
Als belangrijkste reden voor de omzetdaling worden de economische omstandigheden genoemd, gevolgd door het rookverbod en de slechte weersomstandigheden. In vier op de tien horecabedrijven zijn het aantal gasten en de gemiddelde besteding per gast afgenomen. Er zijn echter ook horecabedrijven waar in het vierde kwartaal het aantal gasten (29%) en de besteding per gast (16%) zijn toegenomen. De vaste gasten komen in zes van de tien etablissementen net zo vaak als in dezelfde periode het jaar daarvoor, een derde komt minder vaak.

Horecaondernemers nemen maatregelen
In het vierde kwartaal van 2009 heeft een derde van de horecaondernemers maatregelen genomen om de bedrijfsvoering te veranderen. Meest genoemd zijn bezuinigingen op het personeel en het aanbieden van een breder assortiment. Negen op de tien horecaondernemers overwegen maatregelen te nemen in 2010. Naast besparen op inkoop en energie, worden meer aanbiedingen en acties aangekondigd.

Minder personeel
De omzetverwachting voor het eerste kwartaal van 2010 ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor is negatief, namelijk -0,9%, met als meest genoemde oorzaak de economische crisis. In het eerste kwartaal van 2010 verwacht men met 2,8% minder personeel toe te kunnen dan in het vierde kwartaal van 2009. Met name in de restaurantsector is minder personeel nodig.

Download het hele rapport door de onderstaande pdf te openen.

Hospitality Management, Frank Lindner en Sanny Visser

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecabericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20een%20van%20de%20websites%20van%20Uitgeverij%20PS%3Abv.%0A%0Ahttp://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/omzet-in-de-horeca-nog-steeds-onder-druk/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: