Robin Overdreef is SVH Wijnmeester

24 juni 2015 |
Robin Overdreef is SVH Wijnmeester<

Gisteren is Robin Overdreef, sommelier van Restaurant Joelia in Rotterdam, geslaagd voor de Meesterproef SVH Wijnmeester. Daarmee beschikt het in februari geopende restaurant over een tweede SVH Meestertitel, want chef-kok Mario Ridder is in het bezit van de titel SVH Meesterkok.

Wijn-spijs in harmonie
De proef werd afgenomen door SVH Wijnmeesters Nic van Lokven (Restaurant Het Savarijn in Nijmegen) en Roy Pelgrim (Restaurant Cordial * in Oss), in aanwezigheid van Hanneke Westland (Secretaris SVH Meestertitels). De commissie kijkt naar eigen zeggen terug op een schitterende proef waarbij de wijn-spijscombinatie van het 'Gouden gebak' (ganzenlever met truffel) met daarbij een 2008 Domaine Coche-Dury, Meursault Les Rougeots, Bourgogne het hoogtepunt van het Meesterlijk diner werd genoemd. "De wijn is groots, het gerecht is groots: alles is in harmonie", aldus de commissie. Robin werd omschreven als een pure, warme en betrokken sommelier die zijn vak verstaat en zijn enorme kennis graag deelt met zijn brigade en de gasten, zonder ermee te pronken.

Loopbaan
Robin Overdreef werkte tien jaar als Maître-Sommelier in Restaurant Hermitage in Rijsoord-Ridderkerk en daarna vijf jaar in De Zwethheul in Schipluiden. Toen chef-kok Mario Ridder eind vorig jaar met zijn staf de overstap maakte naar Rotterdam, ging Overdreef mee. In februari 2015 opende de deuren van Restaurant Joelia in Hilton Rotterdam.

Zwarte brigade laten schitteren
Bezoeken aan toonaangevende restaurants in Europa en gesprekken met collega-sommeliers motiveerden Overdreef om de lat steeds hoger te leggen. Het behalen van de titel SVH Wijnmeester ziet hij als een logische volgende stap in zijn carrière. Daarbij werd hij mede geïnspireerd door zijn collega en SVH Meesterkok Mario Ridder. "Het is voor mij een uitdaging om de zwarte brigade meer te laten schitteren, net zoals onze collega’s in de keuken", aldus Overdreef.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: