Sterke groei omzetcijfers horeca in 2016

28 februari 2017 | Roy Spijker

De omzet van de Nederlandse Horeca steeg in 2016 met maar liefst 6,5 procent, ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit cijfers die het cbs vandaag heeft gepubliceerd. De groei is de hoogste sinds 2000.

Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het vierde kwartaal 0,9 procent meer omgezet dan in het derde kwartaal van 2016. Op cafés na steeg de omzet in alle branches. Ook het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, nam in het vierde kwartaal toe.

Hotels

De omzet van hotels steeg met 2 procent het meest. Hotels ontvingen eind 2016 zowel meer Nederlandse al buitenlandse gasten. 

Snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, noteerden een omzetgroei van 1,4 procent in het vierde kwartaal. Restaurants boekten 0,6 procent meer omzet dan in het derde kwartaal. Voor snackbars en restaurants was de omzetgroei hiermee minder sterk dan in de voorgaande twee kwartalen. 

De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is in het vierde kwartaal met 0,5 procent gedaald. In het voorgaande kwartaal steeg de omzet nog met 3,3 procent.

Hoogste omzetgroei in 16 jaar

In 2016 heeft de horeca 6,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat is de grootste omzetgroei in 16 jaar tijd. De voor prijsontwikkeling gecorrigeerde omzet lag 3,9 procent hoger dan een jaar eerder.

De snackbars behaalden in 2016, met bijna 10 procent, de hoogste omzetgroei binnen de horeca. Bovendien was het de sterkste omzetgroei van snackbars sinds het begin van deze meting. Restaurants boekten in 2016 ruim 6 procent meer omzet, gevolgd door cafés met 5,7 procent en hotels met 5,0 procent.

Meer economisch nieuws? Klik hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: