Uitspraak: Booking.com misleidt klanten

4 juli 2014 |
Uitspraak: Booking.com misleidt klanten<

De melding ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ op de site van Booking.com is misleidend. Dat is het oordeel van Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie in een uitspraak vandaag. Booking.com
misleidt klanten door de suggestie te wekken dat hotelkamers bijna zijn uitverkocht, terwijl via andere kanalen nog kamers beschikbaar zijn. Hetzelfde geldt voor de uiting: ‘Nog maar 1 beschikbaar voor € [prijs]’. Een update leest u via deze link.
In strijd met de wet
Deze uitingen zijn in strijd met de Nederlandse Reclame Code. KHN ondersteunde marketingdeskundige Max Kohnstamm bij het Hoger Beroep dat Booking.com bij de Reclame Code Commissie had aangespannen.

Marketingdeskundige Max Kohnstamm sleepte Booking.com voor de Reclame Code Commissie. "De consument wordt door Booking.com bewust verleid tot snel boeken door onterecht te suggereren dat de kamers voor die prijs bijna uitverkocht zijn. Deze praktijken mogen niet", aldus Kohnstamm, die actie nam na een groeiend aantal klachten. Op 24 april jl. heeft de Reclame Code Commissie geconcludeerd dat de hotelboekingssite Booking.com de consument veelvuldig en op grote schaal misleidt met informatie op haar website.

Misleidend
Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie is van oordeel dat de reclame-uitingen van Booking.com ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ en ’Nog maar 1 beschikbaar voor € [prijs]’ misleidend zijn en strijdig met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Adverteerder Booking.com wordt aanbevolen niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Hoger beroep
Booking.com is vervolgens tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. Tijdens deze beroepsprocedure hebben Joost Becker en Eric Janssen, advocaten bij advocatenkantoor Dirkzwager, Kohnstamm bijgestaan op verzoek van KHN. “Het betreft hier een gegronde klacht over de onduidelijkheid die Booking.com op haar website laat bestaan. De boekingssite wekt de indruk dat het aanbod van bepaalde hotelkamers, tegen een specifieke prijs, schaars is. Klanten worden hierdoor misleid snel te boeken”, aldus Joost Becker. Eric Janssen geeft aan dat dit temeer het geval is aangezien Booking.com de beste prijsgarantie biedt op haar website. “In andere Europese rechtspraak is al uitgemaakt dat consumenten dan niet verder zoeken. Men denkt het beste aanbod voor ogen te hebben. Het is daarom niet meer dan logisch dat het College van Beroep tot dit oordeel komt.” Janssen voegt hier aan toe dat deze uitspraak belangrijke jurisprudentie vormt voor toekomstige rechtszaken.

Thijs Jacobs


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Coronacrisis
Zo gaat de hotellerie om met de nieuwe hygiënestandaarden

De hotellerie neemt hygiënemaatregelen om de veiligheid van personeel en gasten te waarborgen, maar ook om te laten zien dat het absoluut veilig is om in het hotel te verblijven. De grotere hotelketens hebben maatregelen genomen en protocollen ingesteld. Sommige zaken zijn van tijdelijke aard, ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: