Uitspraak: Booking.com misleidt klanten

4 juli 2014 |
Uitspraak: Booking.com misleidt klanten<

De melding ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ op de site van Booking.com is misleidend. Dat is het oordeel van Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie in een uitspraak vandaag. Booking.com
misleidt klanten door de suggestie te wekken dat hotelkamers bijna zijn uitverkocht, terwijl via andere kanalen nog kamers beschikbaar zijn. Hetzelfde geldt voor de uiting: ‘Nog maar 1 beschikbaar voor € [prijs]’. Een update leest u via deze link.
In strijd met de wet
Deze uitingen zijn in strijd met de Nederlandse Reclame Code. KHN ondersteunde marketingdeskundige Max Kohnstamm bij het Hoger Beroep dat Booking.com bij de Reclame Code Commissie had aangespannen.

Marketingdeskundige Max Kohnstamm sleepte Booking.com voor de Reclame Code Commissie. "De consument wordt door Booking.com bewust verleid tot snel boeken door onterecht te suggereren dat de kamers voor die prijs bijna uitverkocht zijn. Deze praktijken mogen niet", aldus Kohnstamm, die actie nam na een groeiend aantal klachten. Op 24 april jl. heeft de Reclame Code Commissie geconcludeerd dat de hotelboekingssite Booking.com de consument veelvuldig en op grote schaal misleidt met informatie op haar website.

Misleidend
Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie is van oordeel dat de reclame-uitingen van Booking.com ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ en ’Nog maar 1 beschikbaar voor € [prijs]’ misleidend zijn en strijdig met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Adverteerder Booking.com wordt aanbevolen niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Hoger beroep
Booking.com is vervolgens tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. Tijdens deze beroepsprocedure hebben Joost Becker en Eric Janssen, advocaten bij advocatenkantoor Dirkzwager, Kohnstamm bijgestaan op verzoek van KHN. “Het betreft hier een gegronde klacht over de onduidelijkheid die Booking.com op haar website laat bestaan. De boekingssite wekt de indruk dat het aanbod van bepaalde hotelkamers, tegen een specifieke prijs, schaars is. Klanten worden hierdoor misleid snel te boeken”, aldus Joost Becker. Eric Janssen geeft aan dat dit temeer het geval is aangezien Booking.com de beste prijsgarantie biedt op haar website. “In andere Europese rechtspraak is al uitgemaakt dat consumenten dan niet verder zoeken. Men denkt het beste aanbod voor ogen te hebben. Het is daarom niet meer dan logisch dat het College van Beroep tot dit oordeel komt.” Janssen voegt hier aan toe dat deze uitspraak belangrijke jurisprudentie vormt voor toekomstige rechtszaken.

Thijs Jacobs


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: