Zeven innovatieve manieren om personeel te werven

Auteur: Redactie
Personeel 17 december 2021
Zeven innovatieve manieren om personeel te werven

Er lijkt geen einde te komen aan het personeelstekort in de horeca. Met de verlenging van de avondlockdown, lijkt het nog moeilijker om gekwalificeerd personeel aan het hotelbedrijf te binden. In dit artikel lees je hoe je op zeven innovatieve manieren personeel naar je hotel weet te krijgen. 

Socials

Instagram, Facebook, SnapChat en TikTok zijn niet alleen marketingkanalen om gasten aan je hotelbedrijf te binden. Het is ook een manier op aan potentiële medewerkers te laten zien wat je voor hen in huis hebt. Hotel New York in Rotterdam startte een wervingsactie via TikTok. “De vacaturepagina kende een stijging in het aantal bezoekers van tweehonderd procent in de week van de upload. We weten niet precies wat de bezoekers dan doen via die pagina, maar we zagen wel een paar extra sollicitaties binnenkomen”, liet Marketing Manager Maartje Thompson aan Hospitality Management weten.

Hotelscholen

Hoewel ook het aantal aanmeldingen op de verschillende hotelscholen steeds minder wordt, studeren er nog steeds duizenden studenten aan de verschillende hotelscholen door het land. Van ROC’s tot hogere hotelscholen. De arbeidsmarkt is een competitieve markt en er zijn meer kapers op de kust als het gaat om opgeleide hotelprofessionals. Wees er snel bij en informeer bij de hotelscholen in de buurt naar potentiële werknemers. Het is sowieso verstandig om relaties binnen de hotelscholen te hebben, ook voor de toekomst.

Geld

Het zijn voornamelijk de jongeren waar de hotellerie naar op zoek is. Jong en talentvol potentieel voor de lange termijn. Uitzendbureau Young Capital deed samen met onderzoeksbureau Motivaction onderzoek naar de drijfveren van dit jonge talent in de zoektocht naar een geschikte baan. Geld (79%procent) bleek de grootste motivator, terwijl werk met betekenis (76 procent) en groeimogelijkheden (73 procent) niet ver daarop volgden. Het financiële plaatje blijkt dus ook bij jongeren het meest belangrijk. Geen innovatieve manier, maar wel een die hout snijdt; meer geld. Houd er rekening mee dat mensen willen groeien, ook op financieel vlak. Echt binden? Zorg dan dat je een samen met je sollicitant een groeiplan opstelt mét het financiële plaatje erbij. Jobdigger deed onderzoek naar salarisindicaties in vacatureteksten. Daaruit blijkt dat bij maar liefst 74 procent van de vacatures geen salarisindicatie wordt genoemd. Door geen salarisindicatie te geven verlaag je de kans dat er op de vacature wordt gereageerd.

Ouderwets flyeren

Soms wil een oude methode juist innovatief zijn. Flyers laten drukken hoeft niet duur te zijn, voor een paar tientjes heb je al duizend gedrukte flyers. In alle vluchtige online uitlatingen heeft print een nog zeldzame eigenschap: het kan bewaard worden. Kies de juiste plekken om de flyers neer te leggen of de juiste plaats en het juiste tijdstip om de flyers uit te delen. Een QR-code naar de website of een filmpje over het hotel werkt in de beeldvorming.

Content

Jongeren willen weten hoe hun toekomstige werkplek eruit ziet. Naast het inzetten van verschillende socials is het laten maken van een (bedrijfs)video een innovatieve manier om te laten zien hoe de werkplek eruit ziet. Laat de chef-kok vertellen hoe hij het menu samenstelt, maak een korte reportage in de keuken of het restaurant óf laat de videomaker een dag, ochtend of dagdeel meelopen met de general manager om een juist beeld te schetsen over hoe een dag in het hotel eruit ziet.

Uitwisseling

Het is prettig om ambitieuze mensen op de juiste plek te hebben. Maar wat als jouw ambitieuze sous-chef niet door kan groeien omdat er een uitstekende excecutive chef is. Om dit talent voor de branche te behouden is het zaak om talent voor even te laten te gaan met de belofte dat hij of zij terug kan keren als de zittende chef besluit te vertrekken. Een indirecte vorm van werving. Met de gigantische uitloop van het afgelopen jaar in het achterhoofd is het verstandig om de kwaliteit die in de branche zit, te behouden. Maak heldere afspraken over een eventuele terugkeer en doe geen beloftes die je niet waar kunt maken. Heldere communicatie is essentieel.

Digitale middelen

Tot slot. Digitale innovaties op het gebied van recruitment. Tijdens het sollicitatieproces wil het nog wel eens voorkomen dat een afspraak maken om elkaar fysiek of digitaal te spreken een bottleneck is. Juist vanwege het personeelstekort hebben HR-afdelingen en hoteliers het ontzettend druk. Er zijn speciale applicaties die dit kunnen regelen, zoals x.ai. Nog niet volledig overtuigd van iemands attitude? Er zijn applicaties die de sociale media van je sollicitant natrekken, maar volledig vrij van controverse zijn deze apps niet. Privacy blijft een gevoelig onderwerp, ook tijdens het sollicitatieproces.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws