Zijn de voorspellingen voor de hotellerie uitgekomen?

28 juni 2016 | Thijs Jacobs

De wereld verandert snel en de hotellerie verandert mee. Iets minder snel dan we soms zouden wensen, want stilstand is achteruitgang. Ook hier op de redactie zitten we niet stil. Dit jaar kijken we in iedere editie van Hospitality Management naar de rijke historie en de spannende toekomst van de hotellerie. Deze keer kijken we naar de in 2011 gepresenteerde zonnige blik in de toekomst. Welke voorspellingen zijn uitgekomen en welke droombeelden voor de hotellerie zijn nog steeds toekomstmuziek? Een overzicht.

2012: Bleisure-trend zet door 

Of hij nu het hele jaar over de wereld reist voor zaken of zo nu en dan een conferentie bezoekt, in bijna alle gevallen brengt de zakelijke hotelgast vrije tijd door in het hotel. En door goedkope vliegtickets hebben zakenreizigers steeds vaker de mogelijkheid familie of vrienden voor een paar dagen over te laten komen. Hotels met goede wellnessvoorzieningen hebben bij deze doelgroep een streepje voor. Bleisure staat voor een combinatie van business en leisure, waarbij leisure niet alleen in het woord de overhand heeft. Hotels die dat goed hebben begrepen, verheugen zich inmiddels in een groeiende stroom blije bleisuregasten.

2012: Vlaanderen wordt dertiende provincie

Het uiteenvallen van België biedt nieuwe kansen voor het Nederlands toerisme. Voortaan komt ook toeristenbelasting geïnd in Gent, Brugge, Knokke en Oostende ten goede aan de financiële gezondheid van Nederland. Bijkomend voordeel is dat de haven van Antwerpen een dependance kan worden van de haven van Rotterdam.  

2012: Kreta wordt veertiende provincie

Het faillissement van Griekenland heeft geleid tot het herverdelen van het land onder de leden van de Europese Unie. Nederland is goed bedeeld met het populaire eiland Kreta. Nederlandse hotelinvesteerders hebben voor een appel en een ei, of moeten we zeggen: voor een olijf en een stukje feta, diverse schilderachtig gelegen hotels in handen gekregen. Verwacht wordt dat het Nederlands toerisme naar Kreta met een kwart zal toenemen.

2013: De doelgroep van zes miljoen 

Dit jaar overschrijdt het aantal 50-plussers de magische grens van zes miljoen. De grootste toename zit in de groei van de groep van 65 tot 75 jaar. Hotels die hierop hebben ingespeeld met extra comfort in de kamer, aandacht voor fiets- en wandeltochten in de omgeving en beleefdheidstrainingen voor hun personeel, plukken daarvan nu de vruchten.

2014: Zorghotels hebben gouden toekomst 

De spindoctors van de hotellerie wisten het allang, maar nu is het ook ontdekt door de medische wereld: verblijven in een gastvrije omgeving waarin de patiënt centraal staat, bevordert het herstel. Het zorghotel is inmiddels definitief doorgebroken, met 1400 zorgkamers in heel Nederland. Dat is ongeveer een derde van het aantal kamers in vijfsterrenhotels. Baanbrekende wetgeving maakt het mogelijk dat ook bestaande hotels zorg op maat kunnen bieden, die in aanmerking komt voor vergoeding vanuit de zorgverzekering.

2015: Videoconferencing breed toegepast 

Hotels met moderne faciliteiten voor videoconferencing doen goede zaken. Het fenomeen is al jaren populair onder Europese bedrijven die internationaal zakendoen. Dankzij de HD-kwaliteit en de betrouwbare techniek is videoconferencing tegenwoordig een zeer aanvaardbaar alternatief voor aanwezigheid in het echte leven. Daarom zetten diverse hotels de apparatuur inmiddels ook in bij trouwerijen, jubilea en andere feesten. Migranten en expats kunnen op deze manier ook hun familie en vrienden in het buitenland bij hun vieringen betrekken. Mondiale hotelketens profiteren dubbel door aan beide kanten van de oceaan een factuur te sturen.

2016: Controle op Halal-label aangescherpt 

Hotels zonder alcohol in de minibar maar met een gebedstapijt richting Mekka hebben zich de afgelopen jaren mogen verheugen in een toenemende populariteit. Gasten uit islamitische landen stellen het op prijs dat zij in deze hotels niet per ongeluk langs het pornokanaal kunnen zappen en dat het hotelrestaurant geen varkensvlees serveert, maar uitsluitend halal-maaltijden. Tien procent van de Amsterdamse hotels heeft inmiddels het halal-label. De controle hierop is sinds kort verscherpt. Sommige hotels maten zich een halal-label aan door goede sier te maken met een Koran op het nachtkastje. Deze hotels hebben een berisping gekregen van de Inspectie Halal Horeca, onderdeel van het bedrijfschap Horeca en Catering.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: