100 hoteliers bij Euregionaal Hotel Symposium

7 oktober 2015 |
100 hoteliers bij Euregionaal Hotel Symposium

Zo'n 100 hoteliers hebben deze week deelgenomen aan de eerste editie van het Euregionaal Hotel Symposium dat plaatsvond tijdens
horecavakbeurs BBB in Maastricht. Dit symposium, georganiseerd door Servicecenter 4Hospitality, is een gezamenlijk initiatief van Ecolab, Auping, Mise en Place en Blycolin en richt zich op hoteliers uit de Euregio: Oost-Brabant, Limburg, Belgisch Limburg en Noordrein Westfalen.

Voordelen voor de hele branche
Deze dag is bedoeld om op informele wijze een netwerk te bieden, om nieuwe relaties op te doen en de banden aan te halen. Kennis, inzichten en ervaringen met elkaar delen zorgt volgens de organisatie namelijk voor voordelen voor de hele branche. Tijdens het Euregionaal Hotel Symposium stond het thema 'D.A.R.E. – Dream, Act, Realize, Evaluate' centraal. Dit werd ondersteund door sprekers en branchegenoten, die hier op eigen wijze invulling aan gaven.

D.A.R.E. – Dream, Act, Realize, Evaluate
Krijgen wij in de dynamische wereld van hospitality nog wel de tijd om onze dromen te verwezenlijken? Digitale trends komen en gaan, disruptieve innovatie streeft ons voorbij, er is sprake van mondiale veranderingen op het gebied van regelgeving, lands & branchegrenzen en de behoefte van onze gasten wijzigen continue. Maar hoe zit het met onze eigen doelstellingen, zowel zakelijk als persoonlijk? Zijn deze ondergeschikt aan het grotere geheel? Of is dit juist hetgeen waarin we ons kunnen onderscheiden van de rest?

Zonder dromen kun je niet handelen
Door keynotesprekers Alberto Sanna en Herman Konings werden de hoteliers meegenomen in de wereld van trends en hoe ze hier op in kunnen spelen. Alberto Sanna, director e-Services for Life & Health bij Institute San Raffaele in Milaan, sprak met ‘Wellbeing tourism: from five stars to five apples'' over de impact van deze trend en hoe je hieruit een grotere loyaliteit, bezettingsgraad en langere verblijfsduur kunt halen. Consumentenpsycholoog Herman Konings gaf in zijn ‘Kathedrale Uitdagingen' zijn mening over als je de toekomst wilt maken, je hem zelf moet uitvinden. Met de sociale en digitale verschillen in generaties met de huidige en komende innovaties in technologie, naderen we nu een ‘age of every-wear'.

Het belang van evaluatie na realisatie
Ook branchegenoten mochten invulling geven aan het thema, in het ‘Pecha Kucha' format. Hierin moeten de sprekers hun verhaal doen in 20 sheets, die elk 20 seconden in beeld zijn; exact 6 minuten en 40 seconden. Dit strakke format dwingt de sprekers om snel, to-the-point, maar vooral visueel te communiceren. Pecha Kucha zorgt voor snelheid, creativiteit, dynamiek en inspiratie. Het podium werd gegeven aan bekende collega's. Bas Tolmeijer van Apollo Hotels & Resorts legde uit dat het thema D.A.R.E. vooral ‘Doen, Doen, Doen!' is. Camille Oostwegel Jr. nam het publiek mee in zijn verhaal ‘De eerste 90 dagen' over de overdracht van managementtaken door zijn vader. Richard Haeck van Manageable liet de hoteliers met ‘Dare to feetback' de kracht ervaren om ook een stap terug te durven zetten en om persoonlijke dromen te delen in de organisatie.

Columbus Trophy
Ook de top 3 finalisten van de Columbus Trophy mochten hun dromen en concepten delen met de aanwezige hoteliers. De Columbus Trophy is een internationale aanmoedigingsprijs voor ondernemers die succesvol zijn als leverancier of bedenker van een innovatief concept in de gastvrijheidsbranche. Zo bedacht de winnares, Mireille Reuling van Vinoos by AMS, een volwassen luxe snoepje van eetbare wijn in de vorm van The REAL Winegum. De tweede plek ging naar Tosti van Josti: een lunchrestaurant, maar dan net even anders, waar creatieve tosti's worden gemaakt en geserveerd door mensen met een arbeidsbeperking. Het Italiaanse Ice Dreams eindigde op een derde plaats. Ice Dreams heeft ‘s werelds gelukkigste vorm van voedsel opnieuw uitgevonden. Hun ijs bevordert het welzijn, doordat het 100 procent biologisch is en alle voedingsstoffen van de verse ingrediënten worden bewaard middels koude bereiding.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: