100 hoteliers bij Euregionaal Hotel Symposium

7 oktober 2015 |
100 hoteliers bij Euregionaal Hotel Symposium<

Zo'n 100 hoteliers hebben deze week deelgenomen aan de eerste editie van het Euregionaal Hotel Symposium dat plaatsvond tijdens
horecavakbeurs BBB in Maastricht. Dit symposium, georganiseerd door Servicecenter 4Hospitality, is een gezamenlijk initiatief van Ecolab, Auping, Mise en Place en Blycolin en richt zich op hoteliers uit de Euregio: Oost-Brabant, Limburg, Belgisch Limburg en Noordrein Westfalen.

Voordelen voor de hele branche
Deze dag is bedoeld om op informele wijze een netwerk te bieden, om nieuwe relaties op te doen en de banden aan te halen. Kennis, inzichten en ervaringen met elkaar delen zorgt volgens de organisatie namelijk voor voordelen voor de hele branche. Tijdens het Euregionaal Hotel Symposium stond het thema 'D.A.R.E. – Dream, Act, Realize, Evaluate' centraal. Dit werd ondersteund door sprekers en branchegenoten, die hier op eigen wijze invulling aan gaven.

D.A.R.E. – Dream, Act, Realize, Evaluate
Krijgen wij in de dynamische wereld van hospitality nog wel de tijd om onze dromen te verwezenlijken? Digitale trends komen en gaan, disruptieve innovatie streeft ons voorbij, er is sprake van mondiale veranderingen op het gebied van regelgeving, lands & branchegrenzen en de behoefte van onze gasten wijzigen continue. Maar hoe zit het met onze eigen doelstellingen, zowel zakelijk als persoonlijk? Zijn deze ondergeschikt aan het grotere geheel? Of is dit juist hetgeen waarin we ons kunnen onderscheiden van de rest?

Zonder dromen kun je niet handelen
Door keynotesprekers Alberto Sanna en Herman Konings werden de hoteliers meegenomen in de wereld van trends en hoe ze hier op in kunnen spelen. Alberto Sanna, director e-Services for Life & Health bij Institute San Raffaele in Milaan, sprak met ‘Wellbeing tourism: from five stars to five apples'' over de impact van deze trend en hoe je hieruit een grotere loyaliteit, bezettingsgraad en langere verblijfsduur kunt halen. Consumentenpsycholoog Herman Konings gaf in zijn ‘Kathedrale Uitdagingen' zijn mening over als je de toekomst wilt maken, je hem zelf moet uitvinden. Met de sociale en digitale verschillen in generaties met de huidige en komende innovaties in technologie, naderen we nu een ‘age of every-wear'.

Het belang van evaluatie na realisatie
Ook branchegenoten mochten invulling geven aan het thema, in het ‘Pecha Kucha' format. Hierin moeten de sprekers hun verhaal doen in 20 sheets, die elk 20 seconden in beeld zijn; exact 6 minuten en 40 seconden. Dit strakke format dwingt de sprekers om snel, to-the-point, maar vooral visueel te communiceren. Pecha Kucha zorgt voor snelheid, creativiteit, dynamiek en inspiratie. Het podium werd gegeven aan bekende collega's. Bas Tolmeijer van Apollo Hotels & Resorts legde uit dat het thema D.A.R.E. vooral ‘Doen, Doen, Doen!' is. Camille Oostwegel Jr. nam het publiek mee in zijn verhaal ‘De eerste 90 dagen' over de overdracht van managementtaken door zijn vader. Richard Haeck van Manageable liet de hoteliers met ‘Dare to feetback' de kracht ervaren om ook een stap terug te durven zetten en om persoonlijke dromen te delen in de organisatie.

Columbus Trophy
Ook de top 3 finalisten van de Columbus Trophy mochten hun dromen en concepten delen met de aanwezige hoteliers. De Columbus Trophy is een internationale aanmoedigingsprijs voor ondernemers die succesvol zijn als leverancier of bedenker van een innovatief concept in de gastvrijheidsbranche. Zo bedacht de winnares, Mireille Reuling van Vinoos by AMS, een volwassen luxe snoepje van eetbare wijn in de vorm van The REAL Winegum. De tweede plek ging naar Tosti van Josti: een lunchrestaurant, maar dan net even anders, waar creatieve tosti's worden gemaakt en geserveerd door mensen met een arbeidsbeperking. Het Italiaanse Ice Dreams eindigde op een derde plaats. Ice Dreams heeft ‘s werelds gelukkigste vorm van voedsel opnieuw uitgevonden. Hun ijs bevordert het welzijn, doordat het 100 procent biologisch is en alle voedingsstoffen van de verse ingrediënten worden bewaard middels koude bereiding.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: