100 hoteliers bij Euregionaal Hotel Symposium

7 oktober 2015 |
100 hoteliers bij Euregionaal Hotel Symposium<

Zo'n 100 hoteliers hebben deze week deelgenomen aan de eerste editie van het Euregionaal Hotel Symposium dat plaatsvond tijdens
horecavakbeurs BBB in Maastricht. Dit symposium, georganiseerd door Servicecenter 4Hospitality, is een gezamenlijk initiatief van Ecolab, Auping, Mise en Place en Blycolin en richt zich op hoteliers uit de Euregio: Oost-Brabant, Limburg, Belgisch Limburg en Noordrein Westfalen.

Voordelen voor de hele branche
Deze dag is bedoeld om op informele wijze een netwerk te bieden, om nieuwe relaties op te doen en de banden aan te halen. Kennis, inzichten en ervaringen met elkaar delen zorgt volgens de organisatie namelijk voor voordelen voor de hele branche. Tijdens het Euregionaal Hotel Symposium stond het thema 'D.A.R.E. – Dream, Act, Realize, Evaluate' centraal. Dit werd ondersteund door sprekers en branchegenoten, die hier op eigen wijze invulling aan gaven.

D.A.R.E. – Dream, Act, Realize, Evaluate
Krijgen wij in de dynamische wereld van hospitality nog wel de tijd om onze dromen te verwezenlijken? Digitale trends komen en gaan, disruptieve innovatie streeft ons voorbij, er is sprake van mondiale veranderingen op het gebied van regelgeving, lands & branchegrenzen en de behoefte van onze gasten wijzigen continue. Maar hoe zit het met onze eigen doelstellingen, zowel zakelijk als persoonlijk? Zijn deze ondergeschikt aan het grotere geheel? Of is dit juist hetgeen waarin we ons kunnen onderscheiden van de rest?

Zonder dromen kun je niet handelen
Door keynotesprekers Alberto Sanna en Herman Konings werden de hoteliers meegenomen in de wereld van trends en hoe ze hier op in kunnen spelen. Alberto Sanna, director e-Services for Life & Health bij Institute San Raffaele in Milaan, sprak met ‘Wellbeing tourism: from five stars to five apples'' over de impact van deze trend en hoe je hieruit een grotere loyaliteit, bezettingsgraad en langere verblijfsduur kunt halen. Consumentenpsycholoog Herman Konings gaf in zijn ‘Kathedrale Uitdagingen' zijn mening over als je de toekomst wilt maken, je hem zelf moet uitvinden. Met de sociale en digitale verschillen in generaties met de huidige en komende innovaties in technologie, naderen we nu een ‘age of every-wear'.

Het belang van evaluatie na realisatie
Ook branchegenoten mochten invulling geven aan het thema, in het ‘Pecha Kucha' format. Hierin moeten de sprekers hun verhaal doen in 20 sheets, die elk 20 seconden in beeld zijn; exact 6 minuten en 40 seconden. Dit strakke format dwingt de sprekers om snel, to-the-point, maar vooral visueel te communiceren. Pecha Kucha zorgt voor snelheid, creativiteit, dynamiek en inspiratie. Het podium werd gegeven aan bekende collega's. Bas Tolmeijer van Apollo Hotels & Resorts legde uit dat het thema D.A.R.E. vooral ‘Doen, Doen, Doen!' is. Camille Oostwegel Jr. nam het publiek mee in zijn verhaal ‘De eerste 90 dagen' over de overdracht van managementtaken door zijn vader. Richard Haeck van Manageable liet de hoteliers met ‘Dare to feetback' de kracht ervaren om ook een stap terug te durven zetten en om persoonlijke dromen te delen in de organisatie.

Columbus Trophy
Ook de top 3 finalisten van de Columbus Trophy mochten hun dromen en concepten delen met de aanwezige hoteliers. De Columbus Trophy is een internationale aanmoedigingsprijs voor ondernemers die succesvol zijn als leverancier of bedenker van een innovatief concept in de gastvrijheidsbranche. Zo bedacht de winnares, Mireille Reuling van Vinoos by AMS, een volwassen luxe snoepje van eetbare wijn in de vorm van The REAL Winegum. De tweede plek ging naar Tosti van Josti: een lunchrestaurant, maar dan net even anders, waar creatieve tosti's worden gemaakt en geserveerd door mensen met een arbeidsbeperking. Het Italiaanse Ice Dreams eindigde op een derde plaats. Ice Dreams heeft ‘s werelds gelukkigste vorm van voedsel opnieuw uitgevonden. Hun ijs bevordert het welzijn, doordat het 100 procent biologisch is en alle voedingsstoffen van de verse ingrediënten worden bewaard middels koude bereiding.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: