92% van de Nederlandse reizigers betaalt tot 10% teveel voor hun hotelkamer

29 juni 2016 | Thijs Jacobs

Uit recent onderzoek blijkt dat 7 van de 10 (72%) reizigers in de Benelux prijsvergelijkingssites gebruikt, omdat men GELOOFT dat het een garantie is voor de beste kamerprijs. Wat men niet WEET is, dat het boeken via prijsvergelijkingssites lang niet altijd een garantie voor de voordeligste prijs is. Opvallend is dat van de 72% Nederlandse die prijsvergelijkingssites gebruiken, ruim de helft (51%) toegeeft dergelijke sites eigenlijk niet te vertrouwen.

Maar 25% van de ondervraagden gaf aan nog gebruik te zullen maken van prijsvergelijkingssites, als ze wisten dat ze op die manier ook teveel zouden kunnen betalen voor hun hotelverblijf.

Uit de cijfers blijkt dat slechts 6% direct bij een hotel boekt, waardoor het merendeel van de reizigers in de Benelux meer geld aan hotelkosten uitgeeft dan nodig is. Ofwel, terwijl 72% het belangrijk vindt om de beste deal te krijgen, loopt 94% die laagste prijs vaak mis door niet rechtstreeks te boeken. En daarbij geeft meer dan de helft (58%) van de ondervraagden aan dat ze ook nog eens veel tijd kwijt zijn aan het zoeken naar de voordeligste prijzen.

De IHG® Rewards Club heeft becijferd dat ook Nederlandse reizigers wereldwijd tot wel 10% op hun hotelkosten kunnen besparen door rechtstreeks bij een hotelketen te boeken.De mogelijke besparingen zijn substantieel. Als alle Europese reizigers die nu via prijsvergelijkingssites boeken dat direct via de hotelketen zouden doen, besparen ze volgens het onderzoek van IHG® Rewards Club op jaarbasis méér dan 26 miljoen euro. En dat is, zeker in de aanloop naar de zomer, goed nieuws voor vakantiegangers en zakelijke reizigers.

Matt Luscombe, Chief Commercial Officer, Europe for IHG:

"Ons onderzoek* toont aan dat er nog steeds misverstanden bestaan over hoe sommige boekingssites werken. Onze gasten houden ervan te kunnen kiezen, maar ze willen ook zeker weten dat ze niet de hoofdprijs voor hun kamer betalen. Wij willen het zo simpel mogelijk maken voor onze gasten… of je nu verblijft in een Holiday Inn®, Holiday Inn Express® of Crowne Plaza®, onze Lowest Price Promise garandeert dat wanneer er rechtsreeks bij ons wordt geboekt, de gast een lagere prijs betaalt dan via iedere andere website.”

*Dit onderzoek markeert de lancering van IHG’s Lowest Price Promise – de garantie dat gasten de laagste tarieven krijgen wanneer ze direct via IHG boeken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Interview Longread
Interview: moeders en dochters in familiehotels

Familiehotels. Je zou ze bijna vergeten tussen al het geweld van de aankondigingen die de grote hotelketens doen. De ene keten introduceert een nieuw merk, terwijl een andere keten zich gaat richten op ‘long stay’ of het aanbieden van werkplekken. Tegelijkertijd zijn familiehotels de dri ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Columns
Leiderschap in onmogelijke tijden

Het is 05.30 uur. Ik zit te werken in een stil huis. Ik kan niet slapen, in mijn brein borrelt iets en dat moet eruit. Buiten is het nog donker, al zie ik de dag wel al voorzichtig duwen. Het zwart van de nacht wordt langzaam maar zeker donkerblauw en dat blauw wordt steeds lichter. Een merel fluit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: