92% van de Nederlandse reizigers betaalt tot 10% teveel voor hun hotelkamer

29 juni 2016 | Thijs Jacobs

Uit recent onderzoek blijkt dat 7 van de 10 (72%) reizigers in de Benelux prijsvergelijkingssites gebruikt, omdat men GELOOFT dat het een garantie is voor de beste kamerprijs. Wat men niet WEET is, dat het boeken via prijsvergelijkingssites lang niet altijd een garantie voor de voordeligste prijs is. Opvallend is dat van de 72% Nederlandse die prijsvergelijkingssites gebruiken, ruim de helft (51%) toegeeft dergelijke sites eigenlijk niet te vertrouwen.

Maar 25% van de ondervraagden gaf aan nog gebruik te zullen maken van prijsvergelijkingssites, als ze wisten dat ze op die manier ook teveel zouden kunnen betalen voor hun hotelverblijf.

Uit de cijfers blijkt dat slechts 6% direct bij een hotel boekt, waardoor het merendeel van de reizigers in de Benelux meer geld aan hotelkosten uitgeeft dan nodig is. Ofwel, terwijl 72% het belangrijk vindt om de beste deal te krijgen, loopt 94% die laagste prijs vaak mis door niet rechtstreeks te boeken. En daarbij geeft meer dan de helft (58%) van de ondervraagden aan dat ze ook nog eens veel tijd kwijt zijn aan het zoeken naar de voordeligste prijzen.

De IHG® Rewards Club heeft becijferd dat ook Nederlandse reizigers wereldwijd tot wel 10% op hun hotelkosten kunnen besparen door rechtstreeks bij een hotelketen te boeken.De mogelijke besparingen zijn substantieel. Als alle Europese reizigers die nu via prijsvergelijkingssites boeken dat direct via de hotelketen zouden doen, besparen ze volgens het onderzoek van IHG® Rewards Club op jaarbasis méér dan 26 miljoen euro. En dat is, zeker in de aanloop naar de zomer, goed nieuws voor vakantiegangers en zakelijke reizigers.

Matt Luscombe, Chief Commercial Officer, Europe for IHG:

"Ons onderzoek* toont aan dat er nog steeds misverstanden bestaan over hoe sommige boekingssites werken. Onze gasten houden ervan te kunnen kiezen, maar ze willen ook zeker weten dat ze niet de hoofdprijs voor hun kamer betalen. Wij willen het zo simpel mogelijk maken voor onze gasten… of je nu verblijft in een Holiday Inn®, Holiday Inn Express® of Crowne Plaza®, onze Lowest Price Promise garandeert dat wanneer er rechtsreeks bij ons wordt geboekt, de gast een lagere prijs betaalt dan via iedere andere website.”

*Dit onderzoek markeert de lancering van IHG’s Lowest Price Promise – de garantie dat gasten de laagste tarieven krijgen wanneer ze direct via IHG boeken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: