92% van de Nederlandse reizigers betaalt tot 10% teveel voor hun hotelkamer

29 juni 2016 | Thijs Jacobs

Uit recent onderzoek blijkt dat 7 van de 10 (72%) reizigers in de Benelux prijsvergelijkingssites gebruikt, omdat men GELOOFT dat het een garantie is voor de beste kamerprijs. Wat men niet WEET is, dat het boeken via prijsvergelijkingssites lang niet altijd een garantie voor de voordeligste prijs is. Opvallend is dat van de 72% Nederlandse die prijsvergelijkingssites gebruiken, ruim de helft (51%) toegeeft dergelijke sites eigenlijk niet te vertrouwen.

Maar 25% van de ondervraagden gaf aan nog gebruik te zullen maken van prijsvergelijkingssites, als ze wisten dat ze op die manier ook teveel zouden kunnen betalen voor hun hotelverblijf.

Uit de cijfers blijkt dat slechts 6% direct bij een hotel boekt, waardoor het merendeel van de reizigers in de Benelux meer geld aan hotelkosten uitgeeft dan nodig is. Ofwel, terwijl 72% het belangrijk vindt om de beste deal te krijgen, loopt 94% die laagste prijs vaak mis door niet rechtstreeks te boeken. En daarbij geeft meer dan de helft (58%) van de ondervraagden aan dat ze ook nog eens veel tijd kwijt zijn aan het zoeken naar de voordeligste prijzen.

De IHG® Rewards Club heeft becijferd dat ook Nederlandse reizigers wereldwijd tot wel 10% op hun hotelkosten kunnen besparen door rechtstreeks bij een hotelketen te boeken.De mogelijke besparingen zijn substantieel. Als alle Europese reizigers die nu via prijsvergelijkingssites boeken dat direct via de hotelketen zouden doen, besparen ze volgens het onderzoek van IHG® Rewards Club op jaarbasis méér dan 26 miljoen euro. En dat is, zeker in de aanloop naar de zomer, goed nieuws voor vakantiegangers en zakelijke reizigers.

Matt Luscombe, Chief Commercial Officer, Europe for IHG:

"Ons onderzoek* toont aan dat er nog steeds misverstanden bestaan over hoe sommige boekingssites werken. Onze gasten houden ervan te kunnen kiezen, maar ze willen ook zeker weten dat ze niet de hoofdprijs voor hun kamer betalen. Wij willen het zo simpel mogelijk maken voor onze gasten… of je nu verblijft in een Holiday Inn®, Holiday Inn Express® of Crowne Plaza®, onze Lowest Price Promise garandeert dat wanneer er rechtsreeks bij ons wordt geboekt, de gast een lagere prijs betaalt dan via iedere andere website.”

*Dit onderzoek markeert de lancering van IHG’s Lowest Price Promise – de garantie dat gasten de laagste tarieven krijgen wanneer ze direct via IHG boeken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: