Accor ziet omzet dalen en buffer verdwijnen

18 juli 2009 |
Accor ziet omzet dalen en buffer verdwijnen<

De Franse hotelgroep Accor heeft de omzet in het tweede kwartaal van dit jaar met 9 procent zien dalen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De aanhoudende economische crisis drukt zwaar op Accor's hotelmerken uit de hogere segmenten. Voor het eerst heeft ook de prepaid diensten divisie, traditioneel een van de sterkst groeiende bedrijfsonderdelen, last van het economisch klimaat. De omzet daalde in totaal van 1,97 miljard euro vorig jaar tot 1,79 miljard euro in 2009. De grootste omzetdaling, 14 procent, was te vinden onder de tophotels en de hotels uit de middenklasse. Chief financial officer Jacques Stern vertelde tijdens een persconferentie dat Accor niet verwacht dat de markt op korte termijn zal stabiliseren in het merendeel van de landen waar het hotelbedrijf actief is.

Bij de prepaid diensten divisie nam de omzet met 0,5 procent af. Dit lijkt op het eerste zicht niet veel, maar in voorgaande jaren liet deze divisie nog dubbelcijferige groeipercentages zien. Dit bedrijfsonderdeel verkoopt onder meer lunchvouchers en kadobonnen aan zakelijke klantengroepen. Zo werd deelneming in de winst voor het personeel van Accor bewerkstelligd, alsmede dat dit vooraf ontvangen geld werd gestoken in kortlopende investeringen. Toen de hotelmarkt begon in te storten heeft deze bedrijfsactiviteit Accor geholpen als welkome buffer.

De omzetgroei over het eerste halfjaar bij de divisie prepaid diensten kwam uit op 5,7 procent. Dat is onder de verwachtingen die Accor voor deze divisie eerder had afgekondigd voor de komende vijf jaar. Tussen 2006 en 2010 moet dit bedrijfsonderdeel tussen de 8 en 16 procent omzetgroei laten zien.

De totale omzet van Accor over de eerste jaarhelft kwam uit op 3,41 miljard euro, 8,1 procent minder dan het eerste halfjaar in 2008. Toen was de omzet nog 3,76 miljard euro. Analisten gingen uit van een omzetcijfer van 3,43 miljard euro.



Hospitality Management, Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: