Achtergrondmuziek vraagt om aandacht

13 juni 1997 | Redactie

In deze tijd van 'corporate image' en huisstijlen zou men mogen verwachten dat hôteliers veel zorg besteden aan de uitstraling van hun bedrijf. Maar wat blijkt? Dikwijls wordt de muzikale omlijsting van hun product overgelaten aan derden die een vrij willekeurige greep doen uit de kast 'hotelmuziek'. En de apparatuur? Je moet er wel verstand van hebben ...

Voor een verhaal over audioapparatuur in hotels zul je moeten aankloppen bij een muziekliefhebber; niet een fan van gabberhouse uiteraard, maar iemand die dezelfde - ontwikkelde! - smaak heeft als zijn doelgroep. Hardy Bakker, directeur van Bilderberg Hotel De Klepperman, kent zijn klassieken en zijn Pappenheimers.

Dat bepaal ik zelf

'Dit is een uitermate luxueus bedrijf,' stelt Bakker. 'We besteden zeer veel aandacht aan de details. Over alles is goed nagedacht, of het nu de food & beverage of de inrichting betreft. Het zou dus onzinnig zijn als we de geluidsinstallatie niet in overeenstemming hadden gebracht met de kwaliteit van het bedrijf. Daarom zijn we bij Bose terecht gekomen; zij zijn marktleider op het terrein van de audioapparatuur. We moesten apparatuur hebben die in alle ruimtes van dit hotel een voortreffelijke geluidskwaliteit kon produceren.'

Achtergrondmuziek mag niet opvallen, maar als je gaat luisteren ... Bakker is geen moment in de verleiding gekomen om de muziekkeuze aan een leverancier van cassettebandjes of CD's over te laten. 'Dat bepaal ikzelf,' zegt hij gedecideerd. 'In elke ruimte waar veel F & B is, hebben we klassieke muziek. Desgewenst kan er naar lichte populaire muziek geluisterd worden, of naar de radio, want we hebben vier kanalen. Zo'n kanaal kan per openbare ruimte ingesteld worden.'

Vorig jaar was er een reclamefilmpje op TV waarin een gedistingeerde man nog even de toiletruimte van een kantoorgebouw binnenliep om van de heerlijk frisse geur te genieten. Hardy Bakker heeft zich wellicht door dat filmpje laten inspireren. 'We hebben prachtige muziek op de toiletten,' vertelt hij. 'Ik sta er regelmatig even naar te luisteren. Het is een verademing; je blijft gewoon wat langer.' In De Klepperman (Hoevelaken) wordt men in de lounge op 'lichte' klassieke muziek getrakteerd; in het restaurant wordt men meestal vergast op iets zwaarders. 'De stemming is er anders,' verklaart Bakker. 'Degenen die bij ons in het à la carte restaurant komen, hebben een vrij hoog bestedingspatroon en zijn vrijwel zeker liefhebbers van klassieke muziek. Ik geef graag de markt wat zij wil hebben.'

Ondergeschoven

Allegro of adagio, de kwaliteit moet - het is reeds gezegd - optimaal zijn. 'De prijs was geen grote overweging,' aldus Bakker. 'De kwaliteit wel. In een hotel, met veel geroezemoes, zijn de ruimtes vaak niet ideaal. Dan moet je dus kiezen voor een heel goed audiosysteem. Zelfs al heb je te maken met een slechte ruimte, dan kun je toch een heel aanvaardbaar niveau krijgen, mits je voor de juiste apparatuur kiest. De kwaliteit van de luidsprekers is doorslaggevend. Die zijn dan ook het duurst.'

Over de bekabeling moet natuurlijk ook nog gepraat worden. En de experts zullen moeten bepalen hoeveel 'speakers' in een bepaalde ruimte nodig zijn. Bakker: 'Het komt er gewoon op neer welke eisen je stelt. De muziek is dikwijls een ondergeschoven kindje. De kernactiviteit in de hotelbranche is nu eenmaal het verkopen van kamers, eten en drinken. De rest wordt door veel mensen als flauwekul betiteld.' Wonderkindjes als Bach en Beethoven laten zich evenwel niet zo makkelijk 'onderschuiven'. Hun composities eisen een goede vertolking en een goede (kunstmatige) akoestiek. Bovendien leent niet ieder muziekgenie zich voor de achtergrond. De muziek in een hal of wandelgang moet  een constant geluidsniveau hebben: het crescendo van Kancheli is uit den boze, zogezegd. Zelfs wanneer Rachmaninov uit de luidsprekers van Bose komt, doet hij met zijn aanzwellende muziek elk gesprek stokken. Dat is in een hotel niet de bedoeling.

Satelliet

Hôteliers die een wat minder eclectische benadering ten aanzien van muziek hebben, kunnen zich wenden tot een onderneming als AEI Reditune Music te Bussum en Naarden. Als onderdeel van de Strengholt Groep en AEI Music Network U.S.A. beschikt dit bedrijf over een massale keur aan makkelijk in het gehoor liggende 'songs'. De service van Reditune omvat - naast een advies over het meest geschikte audioconcept voor de klant - een abonnement op de zeer uitgebreide collectie muziekprogramma's, alsmede de levering en plaatsing van goede geluidsapparatuur.

Een noviteit op het gebied van achtergrondmuziek is het AEI Reditune Music satellietsysteem. Met een kleine ontvangstschotel en een decoder plukt de klant de achtergrondmuziek uit de lucht - met desgewenst reclameboodschappen en mededelingen. Het satellietsysteem levert volgens Reditune een aantal belangrijke voordelen op, vergeleken met een cassette- of CD-systeem: de klant heeft altijd een digitale geluidskwaliteit; hij hoeft nooit meer cassettes of CD's te wisselen; het systeem is vrij van onderhoud; het kan makkelijk op bestaande geluidsinstallaties worden aangesloten; en de muziek wordt afgestemd op dagdeel, seizoen en feestdagen.

Wat voor soort muziek dat is? Men kan kiezen uit vijf kanalen: 'Debut' (Engelstalige popmuziek voor het jongere publiek); 'Startracks' (bekend in het gehoor liggende popmuziek van de laatste 25 jaar); 'Harmony' (rustige popmuziek uit de zestiger jaren); 'Lifestyle' (instrumentale melodieuze muziek); en  'Deutsche Musik' (Duitstalige en Engelstalige muziek; tevens instrumentaal werk). Gedurende de dag kan er gewisseld worden van kanaal, zodat de muziek naar behoren bijdraagt aan de op dat moment gewenste sfeer. De decoder biedt overigens de mogelijkheid om twee zones in een gebouw te creëren, met in elke zone uiteraard een eigen muziekkanaal.

Marketing

Muziek werkt niet alleen sfeerverhogend, het bevordert ook de privacy. Door de achtergrondmuziek worden immers allerlei andere geluiden, inclusief de gesprekken van anderen, verbannen naar een hoekje in de entourage. Daar zijn Hardy Bakker van De Klepperman en de mensen van Reditune het beslist over eens. Wat voor soort muziek er gedraaid behoort te worden in een hotel is afhankelijk van het imago van het bedrijf en de doelgroep. Elke hôtelier zal bij zichzelf te rade moeten gaan over de vraag welke muziek bij het imago van zijn bedrijf en doelgroep past, eventueel ondersteund met een professioneel advies. Muziek kan beschouwd worden als een waardevolle bijdrage aan het marketingconcept van een hotel. Het satellietsysteem van Reditune past in deze filosofie. De muziek wordt dagelijks door een team van muzieksamenstellers geprogrammeerd en is aangepast aan dagdeel en seizoen. Muziek hoeft dus niet langer een zorg te zijn voor de hotelier. Integendeel het kan gebruikt worden als een handig instrument.

Auteur: Arno Bijnagte

HM30JAAR HM301997

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Toerisme Coronacrisis
Livemuziek vanaf het dak van Golden Tulip Hotel Central

Op bijzondere plekken gebeuren bijzondere dingen, zo luidt het creatieve plan voor de Bossche zomer 2020. Vorige week woensdag 20 mei vond de aftrap van de 'Bossche Zomer' plaats in Golden Tulip Hotel Central. Een zomer waarin festivals niet mogelijk zijn, maar waarin wel plaats is voor klei...

Economie Internationaal
UNWTO zoekt samenwerking met Nederlandse studenten

De World Tourism Organization (UNWTO) gaat Nederlandse studenten de mogelijkheid bieden om de toeristische sector te helpen en de uitdagingen van de sector aan te gaan. Met de UNWTO Students League wordt een nieuwe competitie gelanceerd, gericht op het ontwikkelen van de slimste ideeën door toe...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: