a&o Hostels ontvangt prijs voor klimaatstrategie

Auteur: Redactie
a&o Hostels ontvangt prijs voor klimaatstrategie

De Berlijnse budgethostelketen a&o heeft voor haar duurzaamheidsstrategie 'Road to Zero 2025' de Duitse prijs voor duurzaamheidsprojecten 2021 in de wacht gesleept. a&o won de prestigieuze prijs in de categorie 'Strategie - Grote Ondernemingen'. De awards, die voor het eerst worden uitgereikt door het Duitse Instituut voor Servicekwaliteit, de nieuwszender NTV en het Duitse Ondernemersplatform, bekronen duurzame maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven en organisaties.

Beschermvrouwe is voormalig minister van Economie en Justitie Brigitte Zypries. De verklaring van de jury luidt onder meer: "Door het brede en innovatieve pakket van maatregelen heeft het project een positieve invloed op veel hulpbronnen, die relevant zijn voor het klimaat." Oliver Winter, oprichter en CEO van a&o: "Deze prijs is een erkenning voor onze betrokkenheid, wat al sinds de oprichting 21 jaar geleden een vanzelfsprekend onderdeel van a&o is."

Emissievrije hostelketen

Met minder dan zes kilogram CO2 per overnachting zit de Berlijnse hostelketen nu al zo'n 75% onder de emissiewaarden van de concurrentie: "Dat is niet genoeg voor ons - tegen 2025 willen we de eerste emissievrije hostelketen in Europa zijn", aldus Oliver Winter, oprichter en CEO van a&o (zie openingsfoto).

De klimaatstrategie 'Road to Zero 2025' bestaat op dit moment uit meer dan 170 maatregelen, waarvan er al zo'n 100 zijn uitgevoerd. Het uiteindelijke doel is om binnen vier jaar de eerste klimaatneutrale hostelketen van Europa te zijn. Duurzaamheid is al sinds de oprichting in 2000 een belangrijk thema voor het bedrijf. Van ledlampen tot zonnepanelen en van waterloze toiletten tot slimme, waterbesparende schoonmaakrobots, tot aan het gebruik van duurzame vloerbedekkingen en ecologische ongediertebestrijding. Of het nu gaat om veganistische ontbijtmogelijkheden, fietsverhuur of het vrijwillig afzien van schoonmaakdiensten door de gasten - de lijst is lang en gevarieerd. Hij wordt voortdurend bijgewerkt en doorontwikkeld en alle ideeën komen uit het bedrijf zelf. Nog een belangrijk argument voor de jury: "Het betrekken van werknemers bevordert duurzaamheidseducatie en creativiteit van oplossingen."

Maatregelen die breed toepasbaar zijn voor de sector

De prijs erkent ook het volgende: "De maatregelen zijn schaalbaar, bereiken een grote markt en kunnen binnen de branche worden uitgebreid." Dit is voor Oliver Winter ook een belangrijk aspect: "Medewerkers en gasten willen deel uitmaken van een verantwoordelijke onderneming en tijdens de Corona-situatie des te meer. Daarnaast is 30% van onze gasten zijn kinderen en jongeren, schoolklassen zijn nog steeds een kerndoelgroep, net als de groep 20 - 30-jarigen. Dit zijn bewuste jonge mensen, ze eisen het van ons - gelukkig maar!" Met online enquêtes wil a&o haar gasten in de toekomst nog meer betrekken bij het bedrijf en de transitie.

a&o lanceert speciaal Green Team    

Voor een nog hoger tempo en een nog bredere implementatie van de strategie heeft a&o nu een speciaal driekoppig Green Team in het leven geroepen met onder andere Marcel Pleister, die als Green Officer de roadmap coördineert, en Green Consultant Felix Werkmeister, die als in-house consultant individuele informatie en ondersteuning biedt aan de verschillende locaties van de hostelketen. a&o Hostels wil tegen 2025 de CO2-impact per overnachting tot een absolute minimum beperken en de resterende basiswaarde volledig compenseren, bijvoorbeeld via heide- of bebossingsprojecten. Met minder dan zes kilogram CO2 per overnachting zit a&o vandaag al 75% onder vergelijkbare standaard budgethotels.

Pop-up testcentra voor extra veiligheid

Eind mei is a&o in de vestigingen in München en Neurenberg begonnen met het aanbieden van gratis Covid-19 tests voor gasten en inwoners. Deze service zal in de toekomst in heel Duitsland worden uitgebreid. De test en evaluatie nemen ongeveer 15 minuten in beslag - en als bedankje voor het testen biedt a&o na afloop gratis een verse kop koffie of thee aan. De resultaten worden direct als e-mail verstuurd en kunnen desgewenst ook worden afgedrukt. Phillip Winter: "De reacties zijn erg goed, negatieve testen zijn nog vaak nodig - door die bij ons op locatie te kunnen doen, wordt de dagplanning van bezoekers enorm vergemakkelijkt." De testen worden algemeen erkend en kunnen worden overlegd voor toegang/reizen of bezoek aan bijvoorbeeld musea, evenementen, culturele en muziekevenementen.

Een bijzonderheid: vanaf medio juni gebruikt a&o veganistische tests met zogenaamde neutraliserende antilichamen - en gaat daarmee ook duurzaam te werk in de zin van a&o green.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws