AF&BM: Interview met Iris den Dekker

27 oktober 2015 |
AF&BM: Interview met Iris den Dekker

In oktober barst elk jaar de strijd om de felbegeerde titel ‘F&B Professional of the Year’ van de AF&BM weer los. De afgelopen jaren
zijn uiteenlopende winnaars de revue gepasseerd. Van de klassieke F&B manager tot aan de zelfstandige ondernemer, allemaal winnaars met een reden. Bent u benieuwd wat deze titel de winnaars heeft opgeleverd en hoe ze terugkijken op hun titel? Dat komt goed uit! De winnaars van de afgelopen vijf jaar worden namelijk speciaal voor u op deze site uitgelicht.

Foto: Iris den Dekker werd in 2013 uitgeroepen tot ‘F&B Professional of the Year’

Even voorstellen…
"Mijn naam is Iris den Dekker (36). Toen ik de titel in 2013 won werkte ik bij Hilton Royal Parc Soestduinen als F&B Service Manager. Vanaf november vorig jaar ben ik Booking Office Coördinator bij Stayokay."

Waarom heb je meegedaan?
"Ik werkte in 2013 al bijna 20 jaar met veel plezier in F&B in verschillende functies en bij verschillende bedrijven. In 2010 kwam ik terug in Nederland, na ruim acht jaar in het buitenland te hebben gewoond, en werd ik lid van de AF&BM. Ik vond het direct een leuke en leerzame club van vakgenoten waar ik veel inspiratie uit haalde. Toen ik erop geattendeerd werd dat door de AF&BM de verkiezing werd georganiseerd, leek het mij en mijn team een mooie uitdaging om eraan mee te doen. Uiteindelijk heb ik mijzelf, met mijn team achter mij, opgegeven."

Wat maakte jou uniek ten opzichte van je medefinalisten?
"Mijn werkervaring in het buitenland in combinatie met mijn affiniteit met het thema van die verkiezing; maatschappelijk verantwoord ondernemen. Doordat MVO voor mij een speerpunt is in mijn werk, kon ik me helemaal uitleven op het thema. Niet alleen wat betreft eten en drinken, maar ook wat betreft de inzet die je anderen kunt bieden buiten je werk om.?"

Waarom is de titel bijzonder voor je en wat heeft de titel voor je betekend?
"De titel is voor mij heel bijzonder, omdat ik het als een soort bekroning van mijn carrière tot dusver zie. Het is ook echt een teamprestatie geworden, want mijn voormalige teams in Spanje, de Dominicaanse Republiek en Nederland hebben mij geholpen om de benodigde stemmen te behalen. Daarnaast heeft het managementteam in Soestduinen mij geholpen met de voorbereidingen voor mijn presentatie aan de jury."

Hoe heeft de titel je tot nu toe geholpen in je carrière?
Mede door de titel heb ik binnen Hilton opleidingskansen gekregen om door te groeien naar een leidinggevende functie en heb ik een aantal interessante trainingen mogen volgen. Ik heb mijn netwerk aanzienlijk vergroot, wat natuurlijk ook één van de doelstellingen van de AF&BM is. Daarnaast heb ik deel mogen nemen aan enkele bijzondere evenementen en in voor mij speciale restaurants, zoals Ciel Bleu, mogen eten. ?

Als je andere vakgenoten zou moeten enthousiasmeren om mee te doen, wat zou je dan zeggen?
"De verkiezing zie ik als een supermooie kans om samen met je team te werken aan de exposure van jezelf én van het bedrijf waarvoor je werkt. Daarnaast is het een mooie kans om je professionele netwerk te vergroten. En natuurlijk verdien je ook eeuwige roem!?"

Wilt u een inspirerende collega of iemand uit het dynamische F&B vak opgeven voor de titel van ‘F&B Professional of the Year’? Geef dan via "info@afbm.nl"
Voor meer informatie over de AF&BM F&B professional of the Year award 2016 kunt u kijken op de site.
Julia Bos

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: