AF&BM: Interview met Iris den Dekker

27 oktober 2015 |
AF&BM: Interview met Iris den Dekker

In oktober barst elk jaar de strijd om de felbegeerde titel ‘F&B Professional of the Year’ van de AF&BM weer los. De afgelopen jaren
zijn uiteenlopende winnaars de revue gepasseerd. Van de klassieke F&B manager tot aan de zelfstandige ondernemer, allemaal winnaars met een reden. Bent u benieuwd wat deze titel de winnaars heeft opgeleverd en hoe ze terugkijken op hun titel? Dat komt goed uit! De winnaars van de afgelopen vijf jaar worden namelijk speciaal voor u op deze site uitgelicht.

Foto: Iris den Dekker werd in 2013 uitgeroepen tot ‘F&B Professional of the Year’

Even voorstellen…
"Mijn naam is Iris den Dekker (36). Toen ik de titel in 2013 won werkte ik bij Hilton Royal Parc Soestduinen als F&B Service Manager. Vanaf november vorig jaar ben ik Booking Office Coördinator bij Stayokay."

Waarom heb je meegedaan?
"Ik werkte in 2013 al bijna 20 jaar met veel plezier in F&B in verschillende functies en bij verschillende bedrijven. In 2010 kwam ik terug in Nederland, na ruim acht jaar in het buitenland te hebben gewoond, en werd ik lid van de AF&BM. Ik vond het direct een leuke en leerzame club van vakgenoten waar ik veel inspiratie uit haalde. Toen ik erop geattendeerd werd dat door de AF&BM de verkiezing werd georganiseerd, leek het mij en mijn team een mooie uitdaging om eraan mee te doen. Uiteindelijk heb ik mijzelf, met mijn team achter mij, opgegeven."

Wat maakte jou uniek ten opzichte van je medefinalisten?
"Mijn werkervaring in het buitenland in combinatie met mijn affiniteit met het thema van die verkiezing; maatschappelijk verantwoord ondernemen. Doordat MVO voor mij een speerpunt is in mijn werk, kon ik me helemaal uitleven op het thema. Niet alleen wat betreft eten en drinken, maar ook wat betreft de inzet die je anderen kunt bieden buiten je werk om.?"

Waarom is de titel bijzonder voor je en wat heeft de titel voor je betekend?
"De titel is voor mij heel bijzonder, omdat ik het als een soort bekroning van mijn carrière tot dusver zie. Het is ook echt een teamprestatie geworden, want mijn voormalige teams in Spanje, de Dominicaanse Republiek en Nederland hebben mij geholpen om de benodigde stemmen te behalen. Daarnaast heeft het managementteam in Soestduinen mij geholpen met de voorbereidingen voor mijn presentatie aan de jury."

Hoe heeft de titel je tot nu toe geholpen in je carrière?
Mede door de titel heb ik binnen Hilton opleidingskansen gekregen om door te groeien naar een leidinggevende functie en heb ik een aantal interessante trainingen mogen volgen. Ik heb mijn netwerk aanzienlijk vergroot, wat natuurlijk ook één van de doelstellingen van de AF&BM is. Daarnaast heb ik deel mogen nemen aan enkele bijzondere evenementen en in voor mij speciale restaurants, zoals Ciel Bleu, mogen eten. ?

Als je andere vakgenoten zou moeten enthousiasmeren om mee te doen, wat zou je dan zeggen?
"De verkiezing zie ik als een supermooie kans om samen met je team te werken aan de exposure van jezelf én van het bedrijf waarvoor je werkt. Daarnaast is het een mooie kans om je professionele netwerk te vergroten. En natuurlijk verdien je ook eeuwige roem!?"

Wilt u een inspirerende collega of iemand uit het dynamische F&B vak opgeven voor de titel van ‘F&B Professional of the Year’? Geef dan via "info@afbm.nl"
Voor meer informatie over de AF&BM F&B professional of the Year award 2016 kunt u kijken op de site.
Julia Bos

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Interview Longread
Interview: moeders en dochters in familiehotels

Familiehotels. Je zou ze bijna vergeten tussen al het geweld van de aankondigingen die de grote hotelketens doen. De ene keten introduceert een nieuw merk, terwijl een andere keten zich gaat richten op ‘long stay’ of het aanbieden van werkplekken. Tegelijkertijd zijn familiehotels de dri ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Columns
Leiderschap in onmogelijke tijden

Het is 05.30 uur. Ik zit te werken in een stil huis. Ik kan niet slapen, in mijn brein borrelt iets en dat moet eruit. Buiten is het nog donker, al zie ik de dag wel al voorzichtig duwen. Het zwart van de nacht wordt langzaam maar zeker donkerblauw en dat blauw wordt steeds lichter. Een merel fluit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: