AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans

27 juni 2010 |
AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans<

‘Thiessen Wijnkoopers sedert 1740’ staat er op de gevel van het statige pand van het wijnhuis in hartje Maastricht. We worden in de opening van de poort enthousiast verwelkomt door Marcel Mourmans, die sinds een jaar of zeven eigenaar is van de wijnonderneming. In de afgelopen jaren is er veel veranderd, maar nog steeds koopt Thiessen wijn in bulk in, voedt deze op en bottelt zelf. Al is een groot gedeelte van de activiteiten heden ten dage de courante handel van dozen en flessen. Samen met het pand beslaat de kelder een ruimte van 1.200 vierkante meter. Daar willen we meer van weten, dus we dalen af...



Oud en nieuw
Langs flessen, vaten en beeldjes van beschermheiligen van het edele druivenvocht komen we in de presentatiezaal. Voorbij deze zaal bevindt zich een kelder die dateert uit de 14e eeuw. Via een doorgangetje aan de linkerzijde komt men in de kelderruimte die voorheen bij de buren hoorde. Nu heeft Thiessen er een moderne en prachtige champagnebar van gemaakt. Oud ontmoet nieuw.



Over ondernemen
Het gezelschap van de AF&BM is hier echter voor de presentatie van Marcel Mourmans (73), oprichter van Mora. Hij vertelt over zijn loopbaan die begint als slagersjongen in de winkel van zijn vader tot multinational. Mourmans geeft zelden voordrachten, maar bij hoge uitzondering wil hij graag de F&B-professionals deze middag toespreken over ondernemerschap.



De Belangrijkste lessen van Mourmans zijn: je moet de beste willen zijn, je moet een goed product maken met een goede prijs-kwaliteitverhouding en een hoge kwaliteit, je moet willen buffelen en strijden voor je succes, je moet goed en veel communiceren met je werknemers en geen manager in een ivoren toren worden en je moet opereren op een nichemarkt waar nog geen ‘grote jongens’ actief zijn.



Proeven
Na de zeer gewaardeerde toespraak bevindt het gezelschap zich naar boven waar in de patio een Limburgse lunch wordt geserveerd. Boerse tomatensoep, allerhande mooie broodjes en uiteraard een wijnproeverij met de wijnen uit het assortiment van Thiessen.





Voorbereiding op diner
Na de lunch heeft iedereen een paar uur vrij om zich voor te bereiden op: Beluga! De een duikt het terras op, de ander doet een rondje shoppen in de binnenstad en een derde duikt lekker het park in om onder in de schaduw een krantje te lezen.

Lees zelf ook meer! Lees de update nummer 4 van het Social Event van AF&BM. Het hele gezelschap van tachtig F&B-professionals en founding partners mag met gaan dineren bij Beluga van Hans van Wolde. Hospitality Management was erbij en doet exclusief verslag.

Tekst en foto's: Frank Lindner

Zie ook:

In beeld
AF&BM Social Event: foto's De Poshoorn en Brasserie FLO
AF&BM Social Event: foto's lezing en lunch bij Thiessen Wijnkooperij
AF&BM Social Event: foto's Beluga 1
AF&BM Social Event: foto's Beluga 2
AF&BM Social Event: foto's Beluga 3

In tekst
AF&BM Social Event: Maastricht
AF&BM Social Event: culinaire inspiratiewandeling
AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans
Het Social Event 2010 van de AF&BM, exclusief in beeld en verhaal gebracht door Hospitality Management, het vakblad voor de hotellerie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Tech
Opnieuw grote hack bij Marriott

De Amerikaanse hotelketen Marriott is alweer slachtoffer geworden van een hack. Hackers hebben namelijk toegang gekregen tot de gegevens van 5,2 miljoen gasten, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend op haar website. In 2018 kregen hackers al toegang tot de gegevens van 500 miljoen Marriott-gasten....

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: