AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans

27 juni 2010 |
AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans

‘Thiessen Wijnkoopers sedert 1740’ staat er op de gevel van het statige pand van het wijnhuis in hartje Maastricht. We worden in de opening van de poort enthousiast verwelkomt door Marcel Mourmans, die sinds een jaar of zeven eigenaar is van de wijnonderneming. In de afgelopen jaren is er veel veranderd, maar nog steeds koopt Thiessen wijn in bulk in, voedt deze op en bottelt zelf. Al is een groot gedeelte van de activiteiten heden ten dage de courante handel van dozen en flessen. Samen met het pand beslaat de kelder een ruimte van 1.200 vierkante meter. Daar willen we meer van weten, dus we dalen af...



Oud en nieuw
Langs flessen, vaten en beeldjes van beschermheiligen van het edele druivenvocht komen we in de presentatiezaal. Voorbij deze zaal bevindt zich een kelder die dateert uit de 14e eeuw. Via een doorgangetje aan de linkerzijde komt men in de kelderruimte die voorheen bij de buren hoorde. Nu heeft Thiessen er een moderne en prachtige champagnebar van gemaakt. Oud ontmoet nieuw.



Over ondernemen
Het gezelschap van de AF&BM is hier echter voor de presentatie van Marcel Mourmans (73), oprichter van Mora. Hij vertelt over zijn loopbaan die begint als slagersjongen in de winkel van zijn vader tot multinational. Mourmans geeft zelden voordrachten, maar bij hoge uitzondering wil hij graag de F&B-professionals deze middag toespreken over ondernemerschap.



De Belangrijkste lessen van Mourmans zijn: je moet de beste willen zijn, je moet een goed product maken met een goede prijs-kwaliteitverhouding en een hoge kwaliteit, je moet willen buffelen en strijden voor je succes, je moet goed en veel communiceren met je werknemers en geen manager in een ivoren toren worden en je moet opereren op een nichemarkt waar nog geen ‘grote jongens’ actief zijn.



Proeven
Na de zeer gewaardeerde toespraak bevindt het gezelschap zich naar boven waar in de patio een Limburgse lunch wordt geserveerd. Boerse tomatensoep, allerhande mooie broodjes en uiteraard een wijnproeverij met de wijnen uit het assortiment van Thiessen.





Voorbereiding op diner
Na de lunch heeft iedereen een paar uur vrij om zich voor te bereiden op: Beluga! De een duikt het terras op, de ander doet een rondje shoppen in de binnenstad en een derde duikt lekker het park in om onder in de schaduw een krantje te lezen.

Lees zelf ook meer! Lees de update nummer 4 van het Social Event van AF&BM. Het hele gezelschap van tachtig F&B-professionals en founding partners mag met gaan dineren bij Beluga van Hans van Wolde. Hospitality Management was erbij en doet exclusief verslag.

Tekst en foto's: Frank Lindner

Zie ook:

In beeld
AF&BM Social Event: foto's De Poshoorn en Brasserie FLO
AF&BM Social Event: foto's lezing en lunch bij Thiessen Wijnkooperij
AF&BM Social Event: foto's Beluga 1
AF&BM Social Event: foto's Beluga 2
AF&BM Social Event: foto's Beluga 3

In tekst
AF&BM Social Event: Maastricht
AF&BM Social Event: culinaire inspiratiewandeling
AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans
Het Social Event 2010 van de AF&BM, exclusief in beeld en verhaal gebracht door Hospitality Management, het vakblad voor de hotellerie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Coronacrisis
citizenM lanceert nieuwe subscriptions als antwoord op veranderd consumentengedrag

citizenM zet twee subscriptions in de markt die zich richten op de digital nomads, de thuiswerkers en de bedrijven die op zoek zijn naar invulling van het nieuwe hybride werken. Dit aanbod wordt wereldwijd beschikbaar. Vanaf vandaag kunnen remote workers en digital nomads werken én ontspannen ...

Toerisme
46 procent meer herfstboekingen in Nederlandse vakantieparken 

Vakantieparken in Nederland zien deze herfstvakantie een boekingenstijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van BungalowSpecials, waar grote parken van onder andere Landal, Roompot en Center Parcs bij zijn aangesloten. Het aantal boekingen voor de herfstvakantie ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Nieuwbouw Van der Valk Hotel Venlo bereikt hoogste punt

Het is alweer ruim een jaar geleden dat er werd gestart met de sloop, maar nu heeft de nieuwbouw van het Van der Valk Hotel in Venlo het hoogste punt bereikt. De bestaande toren bleef staan en heeft zestig kamers, maar daarnaast wordt een compleet nieuwe hotelvleugel gebouwd. In de nieuwe vleugel ...

Awards Duurzaamheid
Bucuti haalt als eerste resort wereldwijd een perfecte score bij Green Globe

Bucuti & Tara Beach Resort heeft ’s werelds eerste perfecte score van 100 punten gehaald bij Green Globe, het wereldwijd erkende duurzaamheidslabel. Daarnaast heeft Bucuti & Tara wederom de certificering verkregen als CO2-neutraal resort en blijft het het eerste en enige energie-neutra ...

Hotelbouwplannen Internationaal
Louvre Hotels Group blijft uitbreiden: 10 nieuwe hotels

Ondanks de impact van COVID-19 op de internationale hotelindustrie, blijft Louvre Hotels Group (LHG) - de op één na grootste hotelgroep van Europa en een dochteronderneming van Jin Jiang International - haar netwerk in Europa ontwikkelen door tien '7 Days Premium’ hotels over ...

Columns
Column Tanja Seegers: Ik pas me aan

Ik fiets door prachtige groene wijngaarden en verlaten Franse dorpen. De wind waait door mijn haren. Heel even voel ik me zo vrij als een vogel. Een moment van geluk. Vrijheid; de mogelijkheid om naar eigen wil te handelen. In maatschappelijke zin behelst het de mogelijkheid van groepen en individue ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: