AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans

27 juni 2010 |
AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans<

‘Thiessen Wijnkoopers sedert 1740’ staat er op de gevel van het statige pand van het wijnhuis in hartje Maastricht. We worden in de opening van de poort enthousiast verwelkomt door Marcel Mourmans, die sinds een jaar of zeven eigenaar is van de wijnonderneming. In de afgelopen jaren is er veel veranderd, maar nog steeds koopt Thiessen wijn in bulk in, voedt deze op en bottelt zelf. Al is een groot gedeelte van de activiteiten heden ten dage de courante handel van dozen en flessen. Samen met het pand beslaat de kelder een ruimte van 1.200 vierkante meter. Daar willen we meer van weten, dus we dalen af...



Oud en nieuw
Langs flessen, vaten en beeldjes van beschermheiligen van het edele druivenvocht komen we in de presentatiezaal. Voorbij deze zaal bevindt zich een kelder die dateert uit de 14e eeuw. Via een doorgangetje aan de linkerzijde komt men in de kelderruimte die voorheen bij de buren hoorde. Nu heeft Thiessen er een moderne en prachtige champagnebar van gemaakt. Oud ontmoet nieuw.



Over ondernemen
Het gezelschap van de AF&BM is hier echter voor de presentatie van Marcel Mourmans (73), oprichter van Mora. Hij vertelt over zijn loopbaan die begint als slagersjongen in de winkel van zijn vader tot multinational. Mourmans geeft zelden voordrachten, maar bij hoge uitzondering wil hij graag de F&B-professionals deze middag toespreken over ondernemerschap.



De Belangrijkste lessen van Mourmans zijn: je moet de beste willen zijn, je moet een goed product maken met een goede prijs-kwaliteitverhouding en een hoge kwaliteit, je moet willen buffelen en strijden voor je succes, je moet goed en veel communiceren met je werknemers en geen manager in een ivoren toren worden en je moet opereren op een nichemarkt waar nog geen ‘grote jongens’ actief zijn.



Proeven
Na de zeer gewaardeerde toespraak bevindt het gezelschap zich naar boven waar in de patio een Limburgse lunch wordt geserveerd. Boerse tomatensoep, allerhande mooie broodjes en uiteraard een wijnproeverij met de wijnen uit het assortiment van Thiessen.





Voorbereiding op diner
Na de lunch heeft iedereen een paar uur vrij om zich voor te bereiden op: Beluga! De een duikt het terras op, de ander doet een rondje shoppen in de binnenstad en een derde duikt lekker het park in om onder in de schaduw een krantje te lezen.

Lees zelf ook meer! Lees de update nummer 4 van het Social Event van AF&BM. Het hele gezelschap van tachtig F&B-professionals en founding partners mag met gaan dineren bij Beluga van Hans van Wolde. Hospitality Management was erbij en doet exclusief verslag.

Tekst en foto's: Frank Lindner

Zie ook:

In beeld
AF&BM Social Event: foto's De Poshoorn en Brasserie FLO
AF&BM Social Event: foto's lezing en lunch bij Thiessen Wijnkooperij
AF&BM Social Event: foto's Beluga 1
AF&BM Social Event: foto's Beluga 2
AF&BM Social Event: foto's Beluga 3

In tekst
AF&BM Social Event: Maastricht
AF&BM Social Event: culinaire inspiratiewandeling
AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans
Het Social Event 2010 van de AF&BM, exclusief in beeld en verhaal gebracht door Hospitality Management, het vakblad voor de hotellerie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor doet plastic in de ban

Accor kondigt vandaag haar toezegging aan om als eerste hotelgroep ter wereld toe te treden tot de UN Global Tourism Plastics Initiative. Hiermee tekent de hotelgroep voor het verwijderen van alle plastic wegwerpartikelen voor gasten uit alle hotels voor het einde van 2022. Dit initiatief van Accor ...

Toerisme KHN
KHN wil toeristendrukte spreiden door het jaar, maar kan dat wel?

Het aantal toeristen in Nederland groeit de komende jaren van 42 miljoen in 2017, naar bijna 60 miljoen in 2030. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt deze groei gouden kansen voor de Nederlandse economie. KHN wil er dan ook voor zorgen dat deze groei positief uitpakt voor bedrijven, bew...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Hotelbouwplannen Opening
Nieuw hotelconcept van Kloeg Collection in Zeeland: Boutique Hotel Rijks [Video]

Kloeg Collection voegt aan het einde van dit jaar een nieuw hotel in Goes toe aan de collectie 4-sterren accommodaties: Boutique Hotel Rijks. De sloopwerkzaamheden zijn bijna achter de rug en de 'vernieuwbouw' gaat binnenkort van start. In dit concept komt de rijke historie van het pand same...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Airbnb vogelvrij verklaard, een update

'Airbnb vogelvrij verklaard?', zo luidde de kop boven de bijdrage van mijn kantoorgenoten Loes ter Meer en Nico Jacobs in oktober van het vorige jaar. Deze vrees lijkt met de uitspraak van het Europese Hof van 19 december 2019 bewaarheid te zijn geworden. Of zoals Thijs Jacobs eind december ...

Awards Amsterdam
House of Hospitality-awards uitgereikt

Maandagavond 20 januari zijn de eerste House of Hospitality-awards uitgereikt. Dat gebeurde tijdens een feestelijke avond in het nieuwe Nhow Amsterdam RAI Hotel. Tegen een indrukwekkend decor vanaf de 23ste etage werden de winnaars bekendgemaakt in verschillende categorieën waaronder student, d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: