AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans

27 juni 2010 |
AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans<

‘Thiessen Wijnkoopers sedert 1740’ staat er op de gevel van het statige pand van het wijnhuis in hartje Maastricht. We worden in de opening van de poort enthousiast verwelkomt door Marcel Mourmans, die sinds een jaar of zeven eigenaar is van de wijnonderneming. In de afgelopen jaren is er veel veranderd, maar nog steeds koopt Thiessen wijn in bulk in, voedt deze op en bottelt zelf. Al is een groot gedeelte van de activiteiten heden ten dage de courante handel van dozen en flessen. Samen met het pand beslaat de kelder een ruimte van 1.200 vierkante meter. Daar willen we meer van weten, dus we dalen af...



Oud en nieuw
Langs flessen, vaten en beeldjes van beschermheiligen van het edele druivenvocht komen we in de presentatiezaal. Voorbij deze zaal bevindt zich een kelder die dateert uit de 14e eeuw. Via een doorgangetje aan de linkerzijde komt men in de kelderruimte die voorheen bij de buren hoorde. Nu heeft Thiessen er een moderne en prachtige champagnebar van gemaakt. Oud ontmoet nieuw.



Over ondernemen
Het gezelschap van de AF&BM is hier echter voor de presentatie van Marcel Mourmans (73), oprichter van Mora. Hij vertelt over zijn loopbaan die begint als slagersjongen in de winkel van zijn vader tot multinational. Mourmans geeft zelden voordrachten, maar bij hoge uitzondering wil hij graag de F&B-professionals deze middag toespreken over ondernemerschap.



De Belangrijkste lessen van Mourmans zijn: je moet de beste willen zijn, je moet een goed product maken met een goede prijs-kwaliteitverhouding en een hoge kwaliteit, je moet willen buffelen en strijden voor je succes, je moet goed en veel communiceren met je werknemers en geen manager in een ivoren toren worden en je moet opereren op een nichemarkt waar nog geen ‘grote jongens’ actief zijn.



Proeven
Na de zeer gewaardeerde toespraak bevindt het gezelschap zich naar boven waar in de patio een Limburgse lunch wordt geserveerd. Boerse tomatensoep, allerhande mooie broodjes en uiteraard een wijnproeverij met de wijnen uit het assortiment van Thiessen.





Voorbereiding op diner
Na de lunch heeft iedereen een paar uur vrij om zich voor te bereiden op: Beluga! De een duikt het terras op, de ander doet een rondje shoppen in de binnenstad en een derde duikt lekker het park in om onder in de schaduw een krantje te lezen.

Lees zelf ook meer! Lees de update nummer 4 van het Social Event van AF&BM. Het hele gezelschap van tachtig F&B-professionals en founding partners mag met gaan dineren bij Beluga van Hans van Wolde. Hospitality Management was erbij en doet exclusief verslag.

Tekst en foto's: Frank Lindner

Zie ook:

In beeld
AF&BM Social Event: foto's De Poshoorn en Brasserie FLO
AF&BM Social Event: foto's lezing en lunch bij Thiessen Wijnkooperij
AF&BM Social Event: foto's Beluga 1
AF&BM Social Event: foto's Beluga 2
AF&BM Social Event: foto's Beluga 3

In tekst
AF&BM Social Event: Maastricht
AF&BM Social Event: culinaire inspiratiewandeling
AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans
Het Social Event 2010 van de AF&BM, exclusief in beeld en verhaal gebracht door Hospitality Management, het vakblad voor de hotellerie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: