Afronding renovatiewerkzaamheden Parkhotel Den Haag

20 april 2016 |
Afronding renovatiewerkzaamheden Parkhotel Den Haag<

In de periode september 2015 tot en met eind februari 2016 hebben op de begane grond van Parkhotel Den Haag diverse renovatiewerkzaamheden
plaatsgevonden. De opdracht aan de ontwerpers: 'Realiseer een hedendaagse indeling waarin zowel de zakelijke als de recreatieve gast zich welkom en thuis voelt. Het ontwerp, de inrichting en het gebruik van materialen moeten aansluiten op de originaliteit van het hotel en haar gebouw en moeten met de eerdere renovaties tot een eenheid worden. Het einddoel is het vervolmaken van de gastenbeleving met een grote mate van huiselijkheid die uitstekend aansluit op de gerenommeerde persoonlijke aandacht verweven in het DNA van de medewerkers van Parkhotel Den Haag.'

Receptie & Bar
Waar men voorheen bij binnenkomst het gevoel had dat het geheel sober, donker en gedateerd was treedt men nu binnen in een lichte, frisse en hedendaagse hotelomgeving waar hoogwaardige materialen gebruikt zijn met bijhorende hoogstaand afwerkingsniveau. Er is ruimte en openheid gecreëerd terwijl direct zichtbaar is waar zich wat bevindt en zonder dat de bezoeker het idee ervaart verloren te gaan in de ruimte.

De geheel vernieuwde receptie biedt een vriendelijke en goed toegankelijke omgeving waar de gasten welkom geheten worden. De aangepaste opstelling geeft de medewerkers een verbeterd zicht op de aankomende en vertrekkende hotelgasten. De medewerkers zijn hierdoor nog beter in staat de interactie met de gasten te vergroten ten behoeve van een optimale gastvrijheidsbeleving.

Hotelbar
De naast de receptie gesitueerde hotelbar draagt daaraan bij en nodigt uit tot het nuttigen van een drankje of het genieten van één van de heerlijke gerechten van de compacte a la carte kaart. Gezelschappen die in het hotel verblijven kunnen hier uitstekend terecht om samen te komen of, al dan niet bij terugkeer van een extern diner in de binnenstad, na te borrelen. Een grote afbeelding in deze ruimte brengt een stukje geschiedenis over in beeld van het dit nu al 104-jarige Haagse hotel.

Lounge & Meetingplaza
De nieuwe “huiskamer” van het hotel straalt warmte en rust uit. De ruime handgemaakte fauteuils, riante bankstellen en centraal geplaatste openhaard nodigen gasten uit om plaats te nemen en te ontspannen in een sfeer van huiselijkheid. Centraal naast de openhaard staan de boekenkasten gevuld met literatuur die gasten kunnen lenen of zelfs uitwisselen. Het gebruik van leder en warme kleuren in de stoffering van de meubels straalt luxe en warmte uit in een ruimte waar alle kleurstellingen volledig op elkaar afgestemd zijn.

Door het wegbreken van de voormalige hotelbar is er nog meer openheid en ruimte gecreëerd. Dagelijks fungeert deze nieuw gecreëerde ruimte als meeting plaza ten behoeve van de vergadergasten. De ruimte kan worden gebruikt voor ontvangsten, pauzes en samenkomsten. Maar ook de hotelgast kan hier plaatsnemen en al dan niet genieten van de gratis koffie overdag.

Ontmoetingsplaats
Dankzij de renovatie is de binnenstad van Den Haag een vernieuwde ontmoetingsplaats en 'flex'-werkplek rijker in het hart van het Hofkwartier waar gasten in alle rust kunnen samenkomen en/of werken onder het genot van een heerlijke kop koffie en gratis WIFI. Hierbij mag natuurlijk niet vergeten wordt dat deze voorzieningen bij mooi weer uitgebreid worden met het ruime aanbod van zitgelegenheid in de binnentuin van het hotel, grenzend aan de paleistuinen.

Park & Gardenroom
De ontbijtzaal en aangrenzende vergaderzaal, de Gardenroom en de Parkroom, zijn in de zelfde stijl als de hiervoor beschreven ruimten gerenoveerd. . Deze zalen waren ooit in gebruik voor het gerenommeerde restaurant “Pomona”. Met de renovatie is een unieke locatie in haar grandeur herstelt. Het terugplaatsen van de originele glas-in-loodramen en het aanbrengen van imposante custom-made kroonluchters hebben, samen met de gerenoveerde massieve houten vloer, de nieuwe meubels en een nieuwe wandafwerking, gezorgd voor een zalenprodukt dat zijn gelijke in de stad niet kent. De frisse moderne kleurpaletten met herstelde grandeur maken deze ruimte niet alleen geschikt als ontbijtruimte maar wordt ook voor grotere vergaderingen, netwerkevents en andere aangelegenheden. Het uitzicht op de paleistuinen van Paleis Noordeinde geeft hierbij steeds een koninklijk tintje aan het verblijf in Parkhotel Den Haag.

Originaliteit en duurzaamheid
Bij alle werkzaamheden is getracht originaliteit te waarborgen of in ere te herstellen waar mogelijk. De onderzijde van het imposante trappenhuis is geheel gerestaureerd en gezandstraald. Bij het opnieuw stofferen van de gangen is het tapijt van de trapopgang naar de ontbijtzaal verwijdert waarmee de originele natuurstenentrap weer zichtbaar is gemaakt. Eveneens is de marmeren ombouw van de gastliften vanachter de in het verleden aangebrachte aftimmering gehaald en in ere hersteld.

Ook duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Dit vertaalde zich eerder in het behalen en waarborgen van de duurzaamheidscertificering van Green Globe International. Binnen het nieuwe lichtplan is waar mogelijk gebruik gemaakt worden van dimbare led verlichting waarmee een verdere reductie in energieverbruik gerealiseerd is.

Over het Parkhotel:
Het 120 kamers tellende Parkhotel Den Haag dateert uit 1912 en is één van de best bewaarde Haagse parels. Het hotel kent een unieke ligging in het hart van het Hofkwartier, grenzend aan de tuinen van Paleis Noordeinde, in een oase van rust. Het hotel beschikt over een 5-tal vergaderzalen met ieder een eigen beleving geschikt voor zakelijke en feestelijke bijeenkomsten. Gedurende zomerse dagen biedt de tuin van het hotel, grenzend aan de tuin van Paleis Noordeinde, diverse mogelijkheden zoals het houden van pauzes tijdens bijeenkomsten. In de zomermaanden vindt in deze tuin het jaarlijkse zomerfeest voor relaties plaats waarbij onder het genot van hapjes, drankjes en live muziek nieuwe relaties worden opgedaan en oude banden worden aangehaald.

Mede dankzij omvangrijke investeringen is Parkhotel Den Haag in staat geweest zich als geheel zelfstandige hotelonderneming stabiel te handhaven in de tijden van economische crisis. Door te blijven investeren in het hotelgebouw en de medewerkers is het gelukt aan te blijven sluiten op wensen en behoeften van de hedendaagse hotelgast en is de positionering in de Haagse hotelmarkt gewaarborgd. De eigen identiteit en het typerende karakter van het hotel is bij renovaties steeds gekoesterd. Parkhotel Den Haag biedt een onderscheidende hotelbeleving.

Investeringen afgelopen 5 jaar:
2009/2010 Renovatie van alle 2 persoonskamers
2009 Aanleg geheel nieuwe koel- en ventilatie installatie
2010 Ombouw van inpandige winkel tot multifunctionele vergaderzaal
2012 Vernieuwen volledig ontbijtbuffet en renovatie ontbijtzaal
2013 Volledige vervanging ketelinstallaties en boilers
2014 Aanleg geheel nieuw draadloos netwerk ten behoeve van gratis gasten-wifi
2014 Renovatie 3 kamer appartement
2015 Renovatie slaapkamergedeelte van 33 éénpersoonskamers en 5 tweepersoonskamers
2015 Vervanging alle hotel TV’s door Led Smart TV’s inclusief uitgebreid internationaal zenderaanbod

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: