Afstand houden in de hospitality, een schijnbare tegenstelling

13 mei 2020 | Redactie

Inmiddels zijn we al een aantal maanden op weg in de nieuwe samenleving. Vanaf maart zijn we in een onwerkelijke wereld terecht gekomen. Een wereld waarin we ons niet meer kunnen voorstellen om dicht bij elkaar te staan, amicaal de klop op de schouder te geven of de handen te schudden.

Als je foto's of beelden ziet van slechts twee maanden terug, lijkt dit een eeuwigheid geleden. Wen er maar aan zou je denken, maar blijft toch moeilijk. Zeker in de gastvrijheidsindustrie, waar warmte, genegenheid, knus samenzijn een wezenlijk onderdeel is van de dienstverlening. Met mijn roots als Hotello is het extra moeilijk om afstand te nemen van het "warme" oude naar het afstandelijke "koude" nieuwe. Maar we moeten door.

In de vandaag gepresenteerde protocollen van Koninklijke Horeca Nederland geven we de eerste aanzet naar het nieuwe Nu. Zolang de dreiging van het virus om de hoek ligt zal dit, totdat er een vaccin zal zijn, het nieuwe beeld van de gastronomie bepalen. De anderhalve meter afstand samenleving, ingebed in de hospitality. Best een vreemde gewaarwording. Starten we in juni met maximaal 30 personen in de ruimte, inclusief personeel. In juli gaan we uitbreiden naar 100 personen. Het aantal vierkante meters in de hospitality is veelal niet groot genoeg om 30, laat staan 100 personen op anderhalve meter afstand samen te laten zijn. De maanden zonder omzet en wel kosten worden niet meer ingehaald. We kunnen wel zorgen dat we de inrichting binnen en buiten optimaliseren, zodat we zoveel mogelijk gasten kunnen herbergen. Uiteraard binnen de protocollen van de KHN en de bijbehorende richtlijnen van de RIVM.  

Samen met mijn compagnon Edwin en allesbouwer bij Vezzino Alex, is er nagedacht over wat we als bedrijf kunnen ontwikkelen voor de branche. We zagen een groot aantal tijdelijke varianten in de markt van o.a plexiglas ,karton, buizenframes etc. Uiteraard werkbare schermen maar veelal zeer prijzig, statisch, moeilijk reinigbaar en bovenal niet mooi!

Vezzino zoekt altijd naar de balans tussen design, functionaliteit en hergebruik tegen de juiste prijsstelling.

Zo kwam het idee om de picturebox als afstandwanden in te zetten in de hospitality. Het geeft de ondernemer de mogelijkheid om binnen de gestelde anderhalve meter met behulp van de wanden meer zitplaatsen en dus meer omzet te creëren. De tafels mogen door de wanden dichter op elkaar staan, uiteraard met inachtneming van de protocollen.

Wat zijn de speciaal ontwikkelde Vezzino afstand wanden eigenlijk ?

Als basis hebben we de bekende en bewezen picturebox genomen. Een stevig aluminium frame met hierin tweezijdig afneembaar en wasbaar full-colour doek. Gemakkelijk verwisselbaar en naar eigen wens keer op keer te personaliseren. Op het frame monteren we een glazenpaneel (uiteraard veiligheidsglas). Niet alleen mooi, maar ook functioneel om het overzicht in de zaak te houden. Bescherming, afstandbepaler en communicatiemiddel met luxe uitstraling!

De wanden voegen ook design aan uw bedrijf toe. Doordat de pictureboxen geheel naar eigen wens te maken zijn. De juiste kleurstelling, logo, afbeelding of bijvoorbeeld menukaart, alles kan. Als finishing touch plaatsen we een logo op het glaspaneel. Niet alleen voor de coronacrisis, maar een veel permanente oplossing. Duurzamer en geschikt voor veelvuldig gebruik. De afstandwanden zijn in verschillende maatvoeringen verkrijgbaar, zodat deze in iedere horecagelegenheid past. Ook voor de bedrijfscatering een ideale toepassing. De afstandwanden kunnen zelfs met enkele aanpassingen, speciaal doek, zwaardere frames en te verankeren voeten ook buiten worden gebruikt. Dus ook voor de terrassen een fraaie oplossing.

We helpen graag als Vezzino, daar staan we voor. Neem vrijblijvend contact op voor advies.  Stuur je mail naar info@vezzino.com of bel 06-53693754 John of 06-43997651 Edwin. Dan kunnen we samen op zoek naar de beste oplossingen voor uw onderneming.

Blijf gezond allemaal, maar blijf ook genieten

Tenslotte samenvattend als verkort hulpmiddel. Wat zijn de opgestelde protocollen van KHN? Het gaat om algemene richtlijnen voor de ondernemer, werknemer en gast.

Ondernemer

 

1. Zorg dat iedereen zoveel mogelijk 1,5 meter afstand tot elkaar kan houden. Dat geldt zowel binnen als buiten. Dat geldt voor medewerkers, gasten, maar ook afhalers, bezorgers en leveranciers.
2. Handhaaf met deurbeleid en toezicht op naleving van de regels. Als de ondernemer niet aanwezig is, dan is de bedrijfsleider daarvoor eindverantwoordelijk.
3. Wees extra alert op de regels van sociale hygiëne (voor bedrijven met een Drank en Horecawet vergunning) in relatie tot waarborgen van de 1,5 meter.
 4. Zorg voor maximale bedrijfshygiëne, vooral in de keuken, sanitaire voorzieningen en de pinterminals.
5. Reinig tafels, stoelen en menukaarten grondig als gasten het bedrijf hebben verlaten.
6. Instrueer de medewerkers over de hygiënische maatregelen (bv. handen wassen) die zij in acht moeten nemen, voorzie ze van hygiënische hulpmiddelen (bv. desinfecterende middelen en eventueel mondkapjes en handschoenen).
7. Als er updates komen op deze afspraken worden die zo snel mogelijk gecommuniceerd.

 

Medewerkers

 

1. Als je verkouden bent of griepverschijnselen hebt; blijf thuis en kom niet werken. 2. Leg de hygiëneregels en de procedure rond uitserveren en afruimen aan de gasten uit bij het opnemen van de bestelling. Of deel samen met de menukaart een hand-out aan de gasten uit.
3. Houd zoveel mogelijk 1,5m afstand, zowel in de ruimten waar alleen het horecapersoneel komt (bv. de keuken) als in de ruimten waar ook gasten komen.
4. Wijs zowel gasten als je collega’s er op als de regels niet na worden geleefd.

 

Gasten

 

1. Houd 1,5 meter afstand tot andere gasten en de medewerkers. Uitzonderingen: a. aan een tafel mogen maximaal 4 personen zitten, tenzij het gaat om een gezamenlijke huishouding die uit meer personen bestaat. NB: ingevolge de lokaal/regionaal geldende noodverordening kan een ander maximum (minder of meer) aantal personen zijn toegestaan , in dat geval geldt de bepaling uit de noodverordening. b. aan de bar mogen maximaal 4 personen naast elkaar staan of zitten, tenzij het gaat om een gezamenlijke huishouding die uit meer personen bestaat. NB: ingevolge de lokaal/regionaal geldende noodverordening kan een ander maximum (minder of meer) aantal personen zijn toegestaan , in dat geval geldt de bepaling uit de noodverordening. c. op het terras mogen uitsluitend zitplaatsen zijn.
2. Blijf thuis als je verkouden bent of griepklachten hebt
3. Het horecabedrijf kan gasten weigeren bij vermoeden van verkoudheid- en/of griepklachten
4. Volg altijd de aanwijzingen van het personeel op
5. Was bij binnenkomst grondig je handen
6. Was na het toiletbezoek grondig je handen
7. Betaal contactloos (pin of mobiel)
8. Online bestelde producten worden geleverd tot de voordeur, zonder fysiek contact
9. Wanneer je je niet houdt aan de 1,5m regels van het horecabedrijf en/of de geldende 1,5m regels van de overheid dan kan de toegang tot het horecabedrijf worden ontzegd. Schade die het horecabedrijf leidt door jouw handelen in strijd met die regels kan op jou worden verhaald.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: