Afstand houden in de hospitality, een schijnbare tegenstelling

13 mei 2020 | Redactie

Inmiddels zijn we al een aantal maanden op weg in de nieuwe samenleving. Vanaf maart zijn we in een onwerkelijke wereld terecht gekomen. Een wereld waarin we ons niet meer kunnen voorstellen om dicht bij elkaar te staan, amicaal de klop op de schouder te geven of de handen te schudden.

Als je foto's of beelden ziet van slechts twee maanden terug, lijkt dit een eeuwigheid geleden. Wen er maar aan zou je denken, maar blijft toch moeilijk. Zeker in de gastvrijheidsindustrie, waar warmte, genegenheid, knus samenzijn een wezenlijk onderdeel is van de dienstverlening. Met mijn roots als Hotello is het extra moeilijk om afstand te nemen van het "warme" oude naar het afstandelijke "koude" nieuwe. Maar we moeten door.

In de vandaag gepresenteerde protocollen van Koninklijke Horeca Nederland geven we de eerste aanzet naar het nieuwe Nu. Zolang de dreiging van het virus om de hoek ligt zal dit, totdat er een vaccin zal zijn, het nieuwe beeld van de gastronomie bepalen. De anderhalve meter afstand samenleving, ingebed in de hospitality. Best een vreemde gewaarwording. Starten we in juni met maximaal 30 personen in de ruimte, inclusief personeel. In juli gaan we uitbreiden naar 100 personen. Het aantal vierkante meters in de hospitality is veelal niet groot genoeg om 30, laat staan 100 personen op anderhalve meter afstand samen te laten zijn. De maanden zonder omzet en wel kosten worden niet meer ingehaald. We kunnen wel zorgen dat we de inrichting binnen en buiten optimaliseren, zodat we zoveel mogelijk gasten kunnen herbergen. Uiteraard binnen de protocollen van de KHN en de bijbehorende richtlijnen van de RIVM.  

Samen met mijn compagnon Edwin en allesbouwer bij Vezzino Alex, is er nagedacht over wat we als bedrijf kunnen ontwikkelen voor de branche. We zagen een groot aantal tijdelijke varianten in de markt van o.a plexiglas ,karton, buizenframes etc. Uiteraard werkbare schermen maar veelal zeer prijzig, statisch, moeilijk reinigbaar en bovenal niet mooi!

Vezzino zoekt altijd naar de balans tussen design, functionaliteit en hergebruik tegen de juiste prijsstelling.

Zo kwam het idee om de picturebox als afstandwanden in te zetten in de hospitality. Het geeft de ondernemer de mogelijkheid om binnen de gestelde anderhalve meter met behulp van de wanden meer zitplaatsen en dus meer omzet te creëren. De tafels mogen door de wanden dichter op elkaar staan, uiteraard met inachtneming van de protocollen.

Wat zijn de speciaal ontwikkelde Vezzino afstand wanden eigenlijk ?

Als basis hebben we de bekende en bewezen picturebox genomen. Een stevig aluminium frame met hierin tweezijdig afneembaar en wasbaar full-colour doek. Gemakkelijk verwisselbaar en naar eigen wens keer op keer te personaliseren. Op het frame monteren we een glazenpaneel (uiteraard veiligheidsglas). Niet alleen mooi, maar ook functioneel om het overzicht in de zaak te houden. Bescherming, afstandbepaler en communicatiemiddel met luxe uitstraling!

De wanden voegen ook design aan uw bedrijf toe. Doordat de pictureboxen geheel naar eigen wens te maken zijn. De juiste kleurstelling, logo, afbeelding of bijvoorbeeld menukaart, alles kan. Als finishing touch plaatsen we een logo op het glaspaneel. Niet alleen voor de coronacrisis, maar een veel permanente oplossing. Duurzamer en geschikt voor veelvuldig gebruik. De afstandwanden zijn in verschillende maatvoeringen verkrijgbaar, zodat deze in iedere horecagelegenheid past. Ook voor de bedrijfscatering een ideale toepassing. De afstandwanden kunnen zelfs met enkele aanpassingen, speciaal doek, zwaardere frames en te verankeren voeten ook buiten worden gebruikt. Dus ook voor de terrassen een fraaie oplossing.

We helpen graag als Vezzino, daar staan we voor. Neem vrijblijvend contact op voor advies.  Stuur je mail naar info@vezzino.com of bel 06-53693754 John of 06-43997651 Edwin. Dan kunnen we samen op zoek naar de beste oplossingen voor uw onderneming.

Blijf gezond allemaal, maar blijf ook genieten

Tenslotte samenvattend als verkort hulpmiddel. Wat zijn de opgestelde protocollen van KHN? Het gaat om algemene richtlijnen voor de ondernemer, werknemer en gast.

Ondernemer

 

1. Zorg dat iedereen zoveel mogelijk 1,5 meter afstand tot elkaar kan houden. Dat geldt zowel binnen als buiten. Dat geldt voor medewerkers, gasten, maar ook afhalers, bezorgers en leveranciers.
2. Handhaaf met deurbeleid en toezicht op naleving van de regels. Als de ondernemer niet aanwezig is, dan is de bedrijfsleider daarvoor eindverantwoordelijk.
3. Wees extra alert op de regels van sociale hygiëne (voor bedrijven met een Drank en Horecawet vergunning) in relatie tot waarborgen van de 1,5 meter.
 4. Zorg voor maximale bedrijfshygiëne, vooral in de keuken, sanitaire voorzieningen en de pinterminals.
5. Reinig tafels, stoelen en menukaarten grondig als gasten het bedrijf hebben verlaten.
6. Instrueer de medewerkers over de hygiënische maatregelen (bv. handen wassen) die zij in acht moeten nemen, voorzie ze van hygiënische hulpmiddelen (bv. desinfecterende middelen en eventueel mondkapjes en handschoenen).
7. Als er updates komen op deze afspraken worden die zo snel mogelijk gecommuniceerd.

 

Medewerkers

 

1. Als je verkouden bent of griepverschijnselen hebt; blijf thuis en kom niet werken. 2. Leg de hygiëneregels en de procedure rond uitserveren en afruimen aan de gasten uit bij het opnemen van de bestelling. Of deel samen met de menukaart een hand-out aan de gasten uit.
3. Houd zoveel mogelijk 1,5m afstand, zowel in de ruimten waar alleen het horecapersoneel komt (bv. de keuken) als in de ruimten waar ook gasten komen.
4. Wijs zowel gasten als je collega’s er op als de regels niet na worden geleefd.

 

Gasten

 

1. Houd 1,5 meter afstand tot andere gasten en de medewerkers. Uitzonderingen: a. aan een tafel mogen maximaal 4 personen zitten, tenzij het gaat om een gezamenlijke huishouding die uit meer personen bestaat. NB: ingevolge de lokaal/regionaal geldende noodverordening kan een ander maximum (minder of meer) aantal personen zijn toegestaan , in dat geval geldt de bepaling uit de noodverordening. b. aan de bar mogen maximaal 4 personen naast elkaar staan of zitten, tenzij het gaat om een gezamenlijke huishouding die uit meer personen bestaat. NB: ingevolge de lokaal/regionaal geldende noodverordening kan een ander maximum (minder of meer) aantal personen zijn toegestaan , in dat geval geldt de bepaling uit de noodverordening. c. op het terras mogen uitsluitend zitplaatsen zijn.
2. Blijf thuis als je verkouden bent of griepklachten hebt
3. Het horecabedrijf kan gasten weigeren bij vermoeden van verkoudheid- en/of griepklachten
4. Volg altijd de aanwijzingen van het personeel op
5. Was bij binnenkomst grondig je handen
6. Was na het toiletbezoek grondig je handen
7. Betaal contactloos (pin of mobiel)
8. Online bestelde producten worden geleverd tot de voordeur, zonder fysiek contact
9. Wanneer je je niet houdt aan de 1,5m regels van het horecabedrijf en/of de geldende 1,5m regels van de overheid dan kan de toegang tot het horecabedrijf worden ontzegd. Schade die het horecabedrijf leidt door jouw handelen in strijd met die regels kan op jou worden verhaald.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: