Airbnb gaat als een speer

28 juli 2015 |
Airbnb gaat als een speer<

Huizenverhuurwebsite Airbnb kondigt vandaag aan een mijlpaal in Nederland bereikt te hebben. Sinds de oprichting in 2008 verbleven één miljoen Nederlanders in de vele appartementen, woonhuizen, villa’s en kastelen die op het online platform te vinden zijn. Dit loopt gelijk met de één miljoen reizigers die in dezelfde periode voor een Nederlandse accommodatie op Airbnb kozen.

Reisgedrag in kaart gebracht
Airbnb heeft ter gelegenheid van deze mijlpaal het reisgedrag van Nederlanders in kaart gebracht, en signaleert dat steeds vaker de voorkeur gegeven wordt aan een verblijf in een privé-accommodatie. Deze zomer blijkt Italië een populaire bestemming onder Nederlandse Airbnb-reizigers, die gemiddeld 36 jaar oud zijn en een verblijf voor vier nachten boeken. Woordvoerder Aja Guldhammer: "We zijn blij te zien dat steeds meer Nederlanders een accommodatie op Airbnb overwegen tijdens het plannen van hun vakanties. Met name de laatste jaren is het erg hard gegaan dankzij de trend om te kiezen voor lokale, authentieke reiservaringen. We hopen dat Nederlandse reizigers op basis van die ervaringen aangemoedigd worden ook hun eigen woning open te stellen voor bezoekers."

Stedentrips en vakantiewoningen
Niet alleen voor stedentrips is Airbnb erg in trek, het platform wordt ook voor langere vakanties in de zomer steeds vaker ingeschakeld. Het onder Nederlanders van oudsher populaire Italië blijkt eveneens op Airbnb in opkomst te zijn. Het Salentijns schiereiland, een streek in de hak van de Italiaanse laars, en het Siciliaanse Agrigento behoren tot de snelst groeiende bestemmingen onder Nederlandse reizigers. Buiten Europa doet Californië, de bakermat van Airbnb, het erg goed.

Top-5 opkomende bestemmingen onder Nederlandse Airbnb gebruikers*

1. Salento, Italië - +377%

2. Agrigento, Italië - +373%

3. Madeira, Portugal - +346%

4. East Bay, Californië (VS) - +345%

5. Apulië, Italië - +324%

*Gemeten door het aantal boekingen in de zomer van 2015 te vergelijken met die van de zomer van 2014

Wie is de gemiddelde Airbnb-reiziger?
Waar de early adopters - veel twintigers en dertigers – Airbnb als eersten omarmden, is de gemiddelde Nederlandse reiziger inmiddels 36 jaar oud. Gezinnen, senioren, studenten en vriendengroepen uit alle lagen van de bevolking vertegenwoordigen een steeds groter aandeel binnen de wereldwijde Airbnb-community. Over het algemeen kent de Nederlandse Airbnb-community veel overeenkomsten met de rest van Europa. Op één punt na: Nederlanders overnachten gemiddeld vier nachten op een locatie; één nacht minder dan het Europese gemiddelde van vijf.

Nederlanders zijn avontuurlijke reizigers
Dat Nederlanders avontuurlijke reizigers zijn bleek al eerder uit een onderzoek dat begin dit jaar door online marktonderzoeksbureau YouGov, in opdracht van Airbnb, werd uitgevoerd onder respondenten uit zeven Europese landen. Van de Nederlanders geeft 71% daarin aan niet terug te keren naar dezelfde bestemming als het jaar daarvoor.

Inkomende en uitgaande reizigers in balans
Sinds de start van Airbnb in 2008 hebben één miljoen gebruikers uit alle uithoeken van de wereld de nacht doorgebracht in een Nederlandse accommodatie. Daarmee is het aantal uitgaande en inkomende gebruikers nagenoeg in evenwicht. Nederland is erg in trek bij buurlanden, maar het gros van de bezoekers komt uit de Verenigde Staten. Reizigers die een accommodatie vonden op het Airbnb-platform maken slechts een fractie uit van het totale aantal internationale bezoekers. Volgens cijfers van NBTC Holland Marketing waren dit er over 2014 bijna 14 miljoen.

Groei zit in de provincies
Amsterdam blijft een populaire bestemming, maar andere gebieden blijken deze zomer grotere groeicijfers te vertonen. Zo is er een steeds grotere trek naar de provincies Friesland (+311%) en Zeeland (+295%) zichtbaar. Het aantal boekingen in Utrecht is met 155% gegroeid ten opzichte van 2014, wat met name toegeschreven kan worden aan de Grand Départ van de Tour de France begin deze maand. De stad beschikt nu over een aanbod van 2.500 accommodaties, waarmee het de tweede plaats in Nederland inneemt. Ook Rotterdam en Den Haag zijn opkomende bestemmingen op Airbnb, met twee keer zoveel boekingen ten opzichte van vorig jaar.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: