Airbnb groeit enorm in Amsterdam

8 juni 2016
Airbnb groeit enorm in Amsterdam

De populariteit van Airbnb blijkt zich te concentreren in het centrum van Amsterdam, waarbij 70% van de overnachtingen worden geboekt in de
top 5 wijken. Zo is te lezen in het gezamenlijke rapport van Colliers International en Hotelschool The Hague.

Het rapport analyseert de activiteiten van Airbnb in Amsterdam en presenteert de prestaties van het verhuurplatform in de stad.

*Populariteit Amsterdam*
"De populariteit van Amsterdam als reisbestemming blijft groeien, en de hoeveelheid overnachtingen en bezoeken aan de stad zitten nog altijd in de lift", aldus Dirk Bakker, Head of EMEA Hotels van Colliers International. "Airbnb wordt al een aantal jaar beschouwd als een verstorende factor in de hotelbranche en er wordt gezegd dat het een grote invloed heeft op de prestaties van traditionele hotels. Tot nu toe zijn er echter geen openbare gegevens beschikbaar geweest om deze claims te onderbouwen."

*105 miljoen euro*
Het rapport toont aan dat Airbnb over heel 2015 in totaal 736.000 overnachtingen in Amsterdam heeft opgenomen, en zag de gemiddelde kamerprijs (ADR) oplopen tot €143 per nacht (in vergelijking met €147 voor hotels in Amsterdam). In totaal wisten Airbnb verhuurders een omzet van € 105 miljoen te realiseren, tegenover een omzet van €1,13 miljard voor hotels. De eerste cijfers van januari 2016 laten een duizelingwekkende groei zien in de vraag naar Airbnb in Amsterdam, met een stijging van bijna 475% in overnachtingen vergeleken met januari 2015.

*Airbnb ervaart geen hinder van seizoenen*
Dirk vervolgt: "De hotelsector is sterk in Amsterdam, maar er bestaat geen twijfel dat de aanhoudende groei van Airbnb een bedreiging vormt. Een interessante bevinding van het rapport is ook het vermogen van Airbnb om zelfs in het normaliter rustige 'off season' te presteren. Ons onderzoek toonde aan dat de vraag gedurende het gehele jaar gestaag toeneemt en hoewel we een veel snellere toename zien in de zomermaanden blijft deze vraag ook buiten het hoogseizoen stijgen. Dit toont aan dat Airbnb geen hinder lijkt te hebben van seizoensinvloeden in de markt. Dat geeft ze een duidelijk voordeel aangezien het niet iets is wat we vaak tegenkomen in de hotelsector."

*Jeroen Oskam*
Jeroen Oskam, Director of Research bij de Hotelschool Den Haag, benadrukt de urgentie van dit soort onderzoek. "Airbnb heeft een sterk imago neergezet in de markt van een hipster bedrijf dat zich richt op het promoten van de “sharing economy”. Maar tot nu toe is de discussie voornamelijk gebaseerd op meningen en losse stukjes informatie. Als een enkele multinationale onderneming een marktaandeel behaalt van 10% van de internationale bezoekers naar Amsterdam dan heeft de stad, haar bewoners en de bedrijven behoefte aan een duidelijk inzicht in de actuele aantallen."

Klik "hier":http://f.datasrvr.com/fr1/416/33986/Airbnb_Amsterdam_Ex_Summary_2016.pdf voor de hoogtepunten van het rapport.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws