Airbnb groeit enorm in Amsterdam

8 juni 2016 |
Airbnb groeit enorm in Amsterdam<

De populariteit van Airbnb blijkt zich te concentreren in het centrum van Amsterdam, waarbij 70% van de overnachtingen worden geboekt in de
top 5 wijken. Zo is te lezen in het gezamenlijke rapport van Colliers International en Hotelschool The Hague.

Het rapport analyseert de activiteiten van Airbnb in Amsterdam en presenteert de prestaties van het verhuurplatform in de stad.

Populariteit Amsterdam
"De populariteit van Amsterdam als reisbestemming blijft groeien, en de hoeveelheid overnachtingen en bezoeken aan de stad zitten nog altijd in de lift", aldus Dirk Bakker, Head of EMEA Hotels van Colliers International. "Airbnb wordt al een aantal jaar beschouwd als een verstorende factor in de hotelbranche en er wordt gezegd dat het een grote invloed heeft op de prestaties van traditionele hotels. Tot nu toe zijn er echter geen openbare gegevens beschikbaar geweest om deze claims te onderbouwen."

105 miljoen euro
Het rapport toont aan dat Airbnb over heel 2015 in totaal 736.000 overnachtingen in Amsterdam heeft opgenomen, en zag de gemiddelde kamerprijs (ADR) oplopen tot €143 per nacht (in vergelijking met €147 voor hotels in Amsterdam). In totaal wisten Airbnb verhuurders een omzet van € 105 miljoen te realiseren, tegenover een omzet van €1,13 miljard voor hotels. De eerste cijfers van januari 2016 laten een duizelingwekkende groei zien in de vraag naar Airbnb in Amsterdam, met een stijging van bijna 475% in overnachtingen vergeleken met januari 2015.

Airbnb ervaart geen hinder van seizoenen
Dirk vervolgt: "De hotelsector is sterk in Amsterdam, maar er bestaat geen twijfel dat de aanhoudende groei van Airbnb een bedreiging vormt. Een interessante bevinding van het rapport is ook het vermogen van Airbnb om zelfs in het normaliter rustige 'off season' te presteren. Ons onderzoek toonde aan dat de vraag gedurende het gehele jaar gestaag toeneemt en hoewel we een veel snellere toename zien in de zomermaanden blijft deze vraag ook buiten het hoogseizoen stijgen. Dit toont aan dat Airbnb geen hinder lijkt te hebben van seizoensinvloeden in de markt. Dat geeft ze een duidelijk voordeel aangezien het niet iets is wat we vaak tegenkomen in de hotelsector."

Jeroen Oskam
Jeroen Oskam, Director of Research bij de Hotelschool Den Haag, benadrukt de urgentie van dit soort onderzoek. "Airbnb heeft een sterk imago neergezet in de markt van een hipster bedrijf dat zich richt op het promoten van de “sharing economy”. Maar tot nu toe is de discussie voornamelijk gebaseerd op meningen en losse stukjes informatie. Als een enkele multinationale onderneming een marktaandeel behaalt van 10% van de internationale bezoekers naar Amsterdam dan heeft de stad, haar bewoners en de bedrijven behoefte aan een duidelijk inzicht in de actuele aantallen."

Klik hier voor de hoogtepunten van het rapport.
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Radisson Blu Palace Hotel vraagt hotelgasten te gaan strandjutten

In de strandhoogseizoen maanden in Noordwijk aan Zee heeft het Radisson Blu Palace Hotel een actie bedacht om hotelgasten te vragen om te helpen bij het schoonhouden van het strand. Het hotel vraagt gasten, wanneer ze een strandwandeling gaan maken, om een papierentasje mee te nemen en onderweg a...

Opening
Hotel Beijer: het eerste boutique antique hotel

In het geweld van de openingen van nieuwe hotels van grote ketens die hun weg naar Utrecht hebben gevonden, is de opening van Hotel Beijers bijzonder te noemen. Door de combinatie van boutique met antique is Hotel Beijers uniek voor Utrecht en misschien zelfs wel voor heel Nederland. Bij Hotel Beije...

Personalia
Jolijn Zeeuwen nieuwe General Manager Hilton Rotterdam

Hilton Rotterdam heeft Jolijn Zeeuwen aangesteld als de nieuwe General Manager. Ze neemt de functie over van Karin van den Berg, die naar Duitsland verhuisde om de rol van Area General Manager West & Zuid Duitsland te vervullen. Jolijn studeerde aan de Hotelschool in Den Haag en begon haar Hilto...

Opening Hotelketens
Accor herpositioneert zich in Noord-Europa, 2000 kamers erbij

Accor’s groei in Noord-Europa wordt bevestigd met de aankondiging van 15 nieuwe contracten in de eerste helft van 2019; waarvan zeven in het Verenigd Koninkrijk, vijf in België, twee in Denemarken en één in Nederland. De nieuwe overeenkomsten voegen zo meer dan 2000 kamers a...

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Opening Hotelketens
Carlton Hotel Collection opent zijn twaalfde hotel in de Schotse hoofdstad

Carlton Hotel Collection heeft er een mooie aanwinst bij; Market Street hotel opende onlangs in het centrum van Edinburgh. Op deze Unesco World Heritage locatie, ‘the Old Town’ van Edinburgh, gaat het hotel op in de historische skyline van de stad en is de inspiratie van de omgeving voel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: