Airbnb groeit enorm in Amsterdam

8 juni 2016 |
Airbnb groeit enorm in Amsterdam<

De populariteit van Airbnb blijkt zich te concentreren in het centrum van Amsterdam, waarbij 70% van de overnachtingen worden geboekt in de
top 5 wijken. Zo is te lezen in het gezamenlijke rapport van Colliers International en Hotelschool The Hague.

Het rapport analyseert de activiteiten van Airbnb in Amsterdam en presenteert de prestaties van het verhuurplatform in de stad.

Populariteit Amsterdam
"De populariteit van Amsterdam als reisbestemming blijft groeien, en de hoeveelheid overnachtingen en bezoeken aan de stad zitten nog altijd in de lift", aldus Dirk Bakker, Head of EMEA Hotels van Colliers International. "Airbnb wordt al een aantal jaar beschouwd als een verstorende factor in de hotelbranche en er wordt gezegd dat het een grote invloed heeft op de prestaties van traditionele hotels. Tot nu toe zijn er echter geen openbare gegevens beschikbaar geweest om deze claims te onderbouwen."

105 miljoen euro
Het rapport toont aan dat Airbnb over heel 2015 in totaal 736.000 overnachtingen in Amsterdam heeft opgenomen, en zag de gemiddelde kamerprijs (ADR) oplopen tot €143 per nacht (in vergelijking met €147 voor hotels in Amsterdam). In totaal wisten Airbnb verhuurders een omzet van € 105 miljoen te realiseren, tegenover een omzet van €1,13 miljard voor hotels. De eerste cijfers van januari 2016 laten een duizelingwekkende groei zien in de vraag naar Airbnb in Amsterdam, met een stijging van bijna 475% in overnachtingen vergeleken met januari 2015.

Airbnb ervaart geen hinder van seizoenen
Dirk vervolgt: "De hotelsector is sterk in Amsterdam, maar er bestaat geen twijfel dat de aanhoudende groei van Airbnb een bedreiging vormt. Een interessante bevinding van het rapport is ook het vermogen van Airbnb om zelfs in het normaliter rustige 'off season' te presteren. Ons onderzoek toonde aan dat de vraag gedurende het gehele jaar gestaag toeneemt en hoewel we een veel snellere toename zien in de zomermaanden blijft deze vraag ook buiten het hoogseizoen stijgen. Dit toont aan dat Airbnb geen hinder lijkt te hebben van seizoensinvloeden in de markt. Dat geeft ze een duidelijk voordeel aangezien het niet iets is wat we vaak tegenkomen in de hotelsector."

Jeroen Oskam
Jeroen Oskam, Director of Research bij de Hotelschool Den Haag, benadrukt de urgentie van dit soort onderzoek. "Airbnb heeft een sterk imago neergezet in de markt van een hipster bedrijf dat zich richt op het promoten van de “sharing economy”. Maar tot nu toe is de discussie voornamelijk gebaseerd op meningen en losse stukjes informatie. Als een enkele multinationale onderneming een marktaandeel behaalt van 10% van de internationale bezoekers naar Amsterdam dan heeft de stad, haar bewoners en de bedrijven behoefte aan een duidelijk inzicht in de actuele aantallen."

Klik hier voor de hoogtepunten van het rapport.
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: