Albert Heijn reageert op ophef Hotelactie: van 11 procent commissie is geen sprake

10 maart 2017 | Thijs Jacobs

Er is veel ophef omtrent de Hotelactie van Albert Heijn. Rob Hermans, CEO van Fletcher Hotels, vertelde ons vanmorgen in een exclusief interview dat hij niet weg is van de actie, aangezien hotels 11 procent commissie zouden moeten betalen. En juist die bewering is pertinent onjuist, aldus Menno van der Vlist, perswoordvoerder van Albert Heijn. We hadden Albert Heijn, zoals het hoort, immers gevraagd om een reactie.

11 procent commissie? Dat klopt niet

"Wat meneer Hermans u en andere mediakanalen heeft verteld, is onjuist", aldus Van der Vlist. "Die 11 procent betreft een aanbetaling en gaat volledig naar het hotel toe. Wat voor ons dan de winst is? We willen onze klanten een aantrekkelijke spaaractie bieden en het zorgt bij ons voor 'meer voetjes over de vloer', en dat is mooi meegenomen. De actie is voor zowel de hotelier als voor de consument dus volstrekt helder: 50 procent korting op de tweede overnachting, niets meer en niets minder."

'No way dat ik meedoe'


Volgens de woordvoerder heeft Rob Hermans vanaf het eerste verzoek om deelname aan de Hotelactie geweigerd om deel te nemen: "Ik heb hier een e-mail voor mij van Rob Hermans. Ik lees hem even voor: 'No way dat ik meedoe', staat er te lezen. We zijn met hem niet verder gekomen dan een weigering, dus hij kent geen enkel detail van de Hotelactie en wat hij u en andere journalisten vertelt, berust niet op feiten. Het zijn enkel aannames. Daarnaast zijn er veel hotelketens die wel aan de actie meewerken en het als een goede manier zien om de bezettingsgraad op te krikken. De weigering van Fletcher is een businessoverweging, en dat is prima, maar onjuistheden de wereld inslingeren is niet zo netjes. Je doet mee of niet. Fair enough."

Aandacht gezocht en gevonden

Het zit de perswoordvoerder van Albert Heijn wel een beetje dwars dat Rob Hermans op deze manier aandacht vindt: "Iedere partij mag op zijn eigen manier campagne voeren. Laat ik het voorzichtig formuleren: Fletcher pakt zijn momentum."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: