Albert Heijn reageert op ophef Hotelactie: van 11 procent commissie is geen sprake

10 maart 2017 | Thijs Jacobs

Er is veel ophef omtrent de Hotelactie van Albert Heijn. Rob Hermans, CEO van Fletcher Hotels, vertelde ons vanmorgen in een exclusief interview dat hij niet weg is van de actie, aangezien hotels 11 procent commissie zouden moeten betalen. En juist die bewering is pertinent onjuist, aldus Menno van der Vlist, perswoordvoerder van Albert Heijn. We hadden Albert Heijn, zoals het hoort, immers gevraagd om een reactie.

11 procent commissie? Dat klopt niet

"Wat meneer Hermans u en andere mediakanalen heeft verteld, is onjuist", aldus Van der Vlist. "Die 11 procent betreft een aanbetaling en gaat volledig naar het hotel toe. Wat voor ons dan de winst is? We willen onze klanten een aantrekkelijke spaaractie bieden en het zorgt bij ons voor 'meer voetjes over de vloer', en dat is mooi meegenomen. De actie is voor zowel de hotelier als voor de consument dus volstrekt helder: 50 procent korting op de tweede overnachting, niets meer en niets minder."

'No way dat ik meedoe'


Volgens de woordvoerder heeft Rob Hermans vanaf het eerste verzoek om deelname aan de Hotelactie geweigerd om deel te nemen: "Ik heb hier een e-mail voor mij van Rob Hermans. Ik lees hem even voor: 'No way dat ik meedoe', staat er te lezen. We zijn met hem niet verder gekomen dan een weigering, dus hij kent geen enkel detail van de Hotelactie en wat hij u en andere journalisten vertelt, berust niet op feiten. Het zijn enkel aannames. Daarnaast zijn er veel hotelketens die wel aan de actie meewerken en het als een goede manier zien om de bezettingsgraad op te krikken. De weigering van Fletcher is een businessoverweging, en dat is prima, maar onjuistheden de wereld inslingeren is niet zo netjes. Je doet mee of niet. Fair enough."

Aandacht gezocht en gevonden

Het zit de perswoordvoerder van Albert Heijn wel een beetje dwars dat Rob Hermans op deze manier aandacht vindt: "Iedere partij mag op zijn eigen manier campagne voeren. Laat ik het voorzichtig formuleren: Fletcher pakt zijn momentum."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Column David Bakker
Column: Keizer, koning, kroonprins

Tijdens de opening van HotelTech 2019, bijna een jaar geleden, vroeg dagvoorzitter Jeroen Smit aan de zaal vol hoteliers met welk doel zij voor de hospitalitybranche hadden gekozen? Voor het geld? Of omdat gastvrijheid in je DNA zit? Uit zijn verhaal dat volgde concludeerde ik dat je alleen een gezo ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 3

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 3 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Het laatste deel volgt over enkele dagen. Je team, was dat groot? ...

Columns
Column: Inzicht in gastvrijheidspsychologie gewenst

Triest nieuws, maar we zullen nog een lange periode moeten dealen met het coronavirus. Alhoewel veel hotels in Nederland deze zomer hebben geprofiteerd van de binnenlandse vakanties gaan we een twijfelachtige herfst en winter tegemoet. Ik ben bang dat een deel van uw gasten een psychologisch ‘ ...

Hotelketens
Hotel Merici Sittard wordt toegevoegd aan Accor hotelmerk MGallery

Hotel Merici Sittard van Black Label Hotels wordt per 1 april 2021 onderdeel van Accor’s MGallery Hotel Collection. Het viersterrenhotel is gevestigd in het voormalige klooster van de zusters Ursulinen aan de Oude Markt in het centrum van Sittard. De franchise partner is de huidige operator, B ...

Toerisme Airbnb
Dit zijn de meest gastvrije plekken in Nederland

Staycations zorgen voor een nieuwe trend. Nederlanders zoeken vaker landelijke gebieden op, waarbij met name Airbnb-gasten in minder bezochte provincies gastvrij ontvangen zijn door hosts. In verband met COVID-19 zijn Nederlanders gevraagd deze herfstvakantie dichtbij huis te blijven. Airbnb spoort ...

Hotelbouwplannen Opening
Boutique hotel WSHS opent in 2021

Iets stilletjes tot leven laten komen. Iets dat er al lang was, maar ineens van zich laat horen. Het is de metamorfose van het oude Weeshuis (1599) in Gouda naar Boutique hotel WSHS; nu nog volop in de steigers, straks een stijlvol toevluchtsoord met internationale allure. Met veel liefde is het mon ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: