Albert Heijn reageert op ophef Hotelactie: van 11 procent commissie is geen sprake

10 maart 2017 | Thijs Jacobs

Er is veel ophef omtrent de Hotelactie van Albert Heijn. Rob Hermans, CEO van Fletcher Hotels, vertelde ons vanmorgen in een exclusief interview dat hij niet weg is van de actie, aangezien hotels 11 procent commissie zouden moeten betalen. En juist die bewering is pertinent onjuist, aldus Menno van der Vlist, perswoordvoerder van Albert Heijn. We hadden Albert Heijn, zoals het hoort, immers gevraagd om een reactie.

11 procent commissie? Dat klopt niet

"Wat meneer Hermans u en andere mediakanalen heeft verteld, is onjuist", aldus Van der Vlist. "Die 11 procent betreft een aanbetaling en gaat volledig naar het hotel toe. Wat voor ons dan de winst is? We willen onze klanten een aantrekkelijke spaaractie bieden en het zorgt bij ons voor 'meer voetjes over de vloer', en dat is mooi meegenomen. De actie is voor zowel de hotelier als voor de consument dus volstrekt helder: 50 procent korting op de tweede overnachting, niets meer en niets minder."

'No way dat ik meedoe'


Volgens de woordvoerder heeft Rob Hermans vanaf het eerste verzoek om deelname aan de Hotelactie geweigerd om deel te nemen: "Ik heb hier een e-mail voor mij van Rob Hermans. Ik lees hem even voor: 'No way dat ik meedoe', staat er te lezen. We zijn met hem niet verder gekomen dan een weigering, dus hij kent geen enkel detail van de Hotelactie en wat hij u en andere journalisten vertelt, berust niet op feiten. Het zijn enkel aannames. Daarnaast zijn er veel hotelketens die wel aan de actie meewerken en het als een goede manier zien om de bezettingsgraad op te krikken. De weigering van Fletcher is een businessoverweging, en dat is prima, maar onjuistheden de wereld inslingeren is niet zo netjes. Je doet mee of niet. Fair enough."

Aandacht gezocht en gevonden

Het zit de perswoordvoerder van Albert Heijn wel een beetje dwars dat Rob Hermans op deze manier aandacht vindt: "Iedere partij mag op zijn eigen manier campagne voeren. Laat ik het voorzichtig formuleren: Fletcher pakt zijn momentum."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Amsterdam Coronacrisis
Zakelijke markt start weer op: Mercure Amsterdam City heropent op 17 juli

Het viersterrenhotel Mercure Amsterdam City heropent haar deuren op 17 juli. Door de versoepelde maatregelen kan het hotel de veiligheid voor gasten en het personeel weer garanderen. Alle 386 moderne kamers worden weer beschikbaar gesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. Het Mer...

Opening Internationaal
NoMad Londen opent in december

Het in New York gevestigde horecabedrijf Sydell Group is opgericht door hotelier Andrew Zobler, en in Londen opende Zobler The Ned in samenwerking met Ron Burkle en Soho House. Deze keer heeft hij samengewerkt met de in Doha gevestigde investeringsmaatschappij BTC om NoMad London te lanceren. Het ho...

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: