Amsterdam is beschikbaar en boekbaar

11 juni 1999 | Redactie

Begin april is het Amsterdam Reservation Center van start gegaan. Deze reserveringscentrale  verzorgt “one?stop shopping” reserveringen en/of plaatsbewijzen bij meer dan tweehonderd accommodaties (hotels, appartementen, jeugdhotels en bed & breakfasts), excur­sie?aanbieders, gidsen, musea, theaters en evenementen in Amsterdam en regio. Kortom: alle ‘boekbare’ producten van leden van Amsterdam Tourist Board (voorheen VVV Amsterdam). Amsterdam Reservation Center is onderdeel van de holding Amsterdam Tourist Board.

Inmiddels ? twee maanden later – heeft 85 procent van de hotelleden van Amsterdam Tourist Board   zich aangesloten bij Amsterdam Reservation Center. Ook de vijf informatiekantoren van Amsterdam Tourist Office gebruiken het centrale reserveringssysteem voor hun honderd­duizenden klanten, zodat Amsterdam Reservation Center voor bijvoorbeeld toeristische ac­commodaties en excursiebedrijven een belangrijke partner is.

Een belangrijk pluspunt van Amsterdam Reservation Center voor hotels is dat dit het enige centrale telefoonnummer is waar potentiële klanten voor Amsterdam goed geïnformeerd wor­den over het boeken van accommodaties in Amsterdam en regio. Hotels profiteren hiervan: de klant blijft behouden voor Amsterdam, is tevreden en komt graag nog een keer terug. Amster­dam Reservation Center garandeert in het geval van niet?beschikbaarheid van kamers in de stad dat klanten binnen 24 uur een redelijk alternatief krijgen aangeboden.

Toeristen, zakenmensen of bedrijven die Amsterdam willen bezoeken, kunnen reserveren via een speciaal telefoonnummer: vanuit heel Nederland 7 000 888 (geen kengetal nodig) en vanuit het buitenland +31 777 000 888. Ook voor hotels en andere geïnteresseerde bedrijven is dit het centrale telefoonnummer. Het e?mail adres is reservations@amsterdamtourist.nl. Zowel vooruitboekende als last?minute klanten krijgen dezelfde service geboden.

Meest complete Internet site over Amsterdam van start

Het Amsterdam Reservation Center is onder meer beschikbaar via het onlangs gelanceerde www.visitamsterdam.nl.  Met deze Internet site hebben oprichters Amstel Bier, het Neder­lands Bureau voor Toerisme (NBT) en VVV Amsterdam de meest complete digitale toe­gangspoort tot toeristisch Amsterdam on?line gebracht. Hiermee beogen zij het Amsterdamse toeristische aanbod op Internet toegankelijker, completer en aantrekkelijker te maken voor (potentiële) bezoekers.

Amstel Bier en het NBT hebben de Amsterdam?onderdelen van hun eigen sites (www.am­stel.nl en www.visitholland.com) ondergebracht in visitamsterdam.nl. Met behulp van vier digitale reisgidsen kan de Internetbezoeker het toeristisch aanbod van Amsterdam verkennen: van evenementen en hotelreserveringen tot uitgaansgelegenheden en de ‘facts & figures’ van Amsterdam, het is allemaal te vinden. Voor bezoekers die weten wat ze willen, is er de moge­lijkheid om een persoonlijke stadsgids samen te stellen en om zich te abonneren op een per­soonlijke nieuwsbrief. De site is momenteel Engelstalig. Op korte termijn zal een Nederland­stalige versie beschikbaar zijn.

Digitale reisgidsen

Via de Travel Guide wordt informatie gegeven over hoe men naar en in Amsterdam kan rei­zen. Vanuit verschillende bestemmingen zijn lucht?, trein en bootverbindingen vermeld, waar­bij de informatie over luchtvaartmaatschappijen is gekoppeld aan het internationale on?line reserveringssysteem van de KLM. Het gebruik van de strippenkaart en Circle Tram wordt eveneens uitgelegd.

De City Guide bevat een uitgaansgids met informatie over wat er te doen is in en om Amsterdam. Stadswandelingen, musea, attracties, rondvaarten, restaurants, uitgaansgelegenheden, ze zijn er allemaal te vinden. Bovendien is er een zoekfunctie voor bijvoorbeeld accommodaties en boot? en fietsverhuurders. Bij dit onderdeel is er een koppeling met on?line hotelreserveringssystemen, waaronder het Amsterdam Reservation Center (ARC) van de Amsterdam Tourist Board.

De Smart Guide is gericht op de jonge internetgebruiker en biedt allerlei, deels interactieve, mogelijkheden om Amsterdam te verkennen.

Met behulp van de Event Guide kan de bezoeker van de site informatie opvragen over lopende en binnenkort te verwachten evenementen en festivals van zijn of haar gading.

Verblijfstoerisme

Jaarlijks ontvangt Amsterdam zo’n 3,5 miljoen buitenlandse en 250.000 Nederlandse verblijfstoeristen. Daarnaast worden er jaarlijks 16 miljoen dagbezoeken aan Amsterdam gebracht. Hiermee is Amsterdam de populairste toeristische bestemming in Nederland. In 1998 bezochten 9,1 miljoen buitenlandse toeristen ons land voor een verblijfsvakantie. Nederlanders brachten vorig jaar 16,3 miljoen verblijfsvakanties door in eigen land.

Auteur: Mandy ter Neijt

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: