Amsterdam is beschikbaar en boekbaar

11 juni 1999 | Redactie

Begin april is het Amsterdam Reservation Center van start gegaan. Deze reserveringscentrale  verzorgt “one?stop shopping” reserveringen en/of plaatsbewijzen bij meer dan tweehonderd accommodaties (hotels, appartementen, jeugdhotels en bed & breakfasts), excur­sie?aanbieders, gidsen, musea, theaters en evenementen in Amsterdam en regio. Kortom: alle ‘boekbare’ producten van leden van Amsterdam Tourist Board (voorheen VVV Amsterdam). Amsterdam Reservation Center is onderdeel van de holding Amsterdam Tourist Board.

Inmiddels ? twee maanden later – heeft 85 procent van de hotelleden van Amsterdam Tourist Board   zich aangesloten bij Amsterdam Reservation Center. Ook de vijf informatiekantoren van Amsterdam Tourist Office gebruiken het centrale reserveringssysteem voor hun honderd­duizenden klanten, zodat Amsterdam Reservation Center voor bijvoorbeeld toeristische ac­commodaties en excursiebedrijven een belangrijke partner is.

Een belangrijk pluspunt van Amsterdam Reservation Center voor hotels is dat dit het enige centrale telefoonnummer is waar potentiële klanten voor Amsterdam goed geïnformeerd wor­den over het boeken van accommodaties in Amsterdam en regio. Hotels profiteren hiervan: de klant blijft behouden voor Amsterdam, is tevreden en komt graag nog een keer terug. Amster­dam Reservation Center garandeert in het geval van niet?beschikbaarheid van kamers in de stad dat klanten binnen 24 uur een redelijk alternatief krijgen aangeboden.

Toeristen, zakenmensen of bedrijven die Amsterdam willen bezoeken, kunnen reserveren via een speciaal telefoonnummer: vanuit heel Nederland 7 000 888 (geen kengetal nodig) en vanuit het buitenland +31 777 000 888. Ook voor hotels en andere geïnteresseerde bedrijven is dit het centrale telefoonnummer. Het e?mail adres is reservations@amsterdamtourist.nl. Zowel vooruitboekende als last?minute klanten krijgen dezelfde service geboden.

Meest complete Internet site over Amsterdam van start

Het Amsterdam Reservation Center is onder meer beschikbaar via het onlangs gelanceerde www.visitamsterdam.nl.  Met deze Internet site hebben oprichters Amstel Bier, het Neder­lands Bureau voor Toerisme (NBT) en VVV Amsterdam de meest complete digitale toe­gangspoort tot toeristisch Amsterdam on?line gebracht. Hiermee beogen zij het Amsterdamse toeristische aanbod op Internet toegankelijker, completer en aantrekkelijker te maken voor (potentiële) bezoekers.

Amstel Bier en het NBT hebben de Amsterdam?onderdelen van hun eigen sites (www.am­stel.nl en www.visitholland.com) ondergebracht in visitamsterdam.nl. Met behulp van vier digitale reisgidsen kan de Internetbezoeker het toeristisch aanbod van Amsterdam verkennen: van evenementen en hotelreserveringen tot uitgaansgelegenheden en de ‘facts & figures’ van Amsterdam, het is allemaal te vinden. Voor bezoekers die weten wat ze willen, is er de moge­lijkheid om een persoonlijke stadsgids samen te stellen en om zich te abonneren op een per­soonlijke nieuwsbrief. De site is momenteel Engelstalig. Op korte termijn zal een Nederland­stalige versie beschikbaar zijn.

Digitale reisgidsen

Via de Travel Guide wordt informatie gegeven over hoe men naar en in Amsterdam kan rei­zen. Vanuit verschillende bestemmingen zijn lucht?, trein en bootverbindingen vermeld, waar­bij de informatie over luchtvaartmaatschappijen is gekoppeld aan het internationale on?line reserveringssysteem van de KLM. Het gebruik van de strippenkaart en Circle Tram wordt eveneens uitgelegd.

De City Guide bevat een uitgaansgids met informatie over wat er te doen is in en om Amsterdam. Stadswandelingen, musea, attracties, rondvaarten, restaurants, uitgaansgelegenheden, ze zijn er allemaal te vinden. Bovendien is er een zoekfunctie voor bijvoorbeeld accommodaties en boot? en fietsverhuurders. Bij dit onderdeel is er een koppeling met on?line hotelreserveringssystemen, waaronder het Amsterdam Reservation Center (ARC) van de Amsterdam Tourist Board.

De Smart Guide is gericht op de jonge internetgebruiker en biedt allerlei, deels interactieve, mogelijkheden om Amsterdam te verkennen.

Met behulp van de Event Guide kan de bezoeker van de site informatie opvragen over lopende en binnenkort te verwachten evenementen en festivals van zijn of haar gading.

Verblijfstoerisme

Jaarlijks ontvangt Amsterdam zo’n 3,5 miljoen buitenlandse en 250.000 Nederlandse verblijfstoeristen. Daarnaast worden er jaarlijks 16 miljoen dagbezoeken aan Amsterdam gebracht. Hiermee is Amsterdam de populairste toeristische bestemming in Nederland. In 1998 bezochten 9,1 miljoen buitenlandse toeristen ons land voor een verblijfsvakantie. Nederlanders brachten vorig jaar 16,3 miljoen verblijfsvakanties door in eigen land.

Auteur: Mandy ter Neijt

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: