Berry Gerretsen is exploitant

10 november 2014 |
Berry Gerretsen is exploitant<

Het gonsde al langer van de geruchten binnen de hotellerie. “Wie zou er achter dat nieuwe Wings Hotel bij Rotterdam The Hague Airport zitten?” was een
veelgehoorde vraag. De rookwolken trokken op, en al enige tijd weten we dat Berry Gerretsen de directeur is van Wings. Of beter gezegd: de exploitant.

Geen onbekende
Berry Gerretsen is geen onbekende binnen de branche. Voordat hij het avontuur bij Rotterdam The Hague Airport aanging, was hij general manager van het Kruisherenhotel in Maastricht; daarvoor had hij ruim dertien jaar ervaring opgedaan als GM binnen Van der Valk Hotels. Hij heeft ervaring én affiniteit met de regio: als geboren Delftenaar is het voor hem een verademing om weer ‘thuis’ te komen.

Zakelijke gasten
Gerretsen: “Na veertien jaar Maastricht werd het tijd voor een nieuwe uitdaging. Deze kans kon en mocht ik niet laten schieten: van begin af aan betrokken zijn bij de realisatie van een hotel met een grote diversiteit aan faciliteiten. Bovendien is het een hotel dat bijna op de luchthaven ligt. Gezien deze ligging is het logisch dat wij ons voornamelijk op de zakelijke gast richten; er zijn al ruim 40 dagelijkse vliegbestemmingen vanaf Rotterdam The Hague Airport. Het grootste deel van de bestemmingen ligt binnen één tot anderhalf uur vliegen. Er wordt bijvoorbeeld zo’n tien keer per dag op Londen gevlogen.”

Investeerder
Maar wie is nu die mysterieuze investeerder die de bouw van dit moderne hotel mogelijk maakte? “HOVRA is de ontwikkelaar die achter het project zit. Zij hebben nog geen ervaring binnen de hotellerie, maar zijn al wel aanwezig in het luchthavengebied: Brasserie Waalhaven, dichtbij Rotterdam The Hague Airport, is ook een project van hen. Via-via zijn ze bij mij terechtgekomen. Ze hebben mij gevraagd om exploitant te worden van Wings.”

Persoonlijk risico
Exploitant? Dat betekent persoonlijk risico. “Natuurlijk,” bevestigt Gerretsen. “Dus ik zou het niet doen als ik niet heilig geloofde in het concept, aangezien ik word afgerekend op het resultaat. Dat laatste gebeurt eigenlijk te weinig in de hotellerie. Natuurlijk draag ik bepaalde risico’s, maar ik kan ook uiterst succesvol zijn. Hier bij Wings denken wij ‘outside the box‘. We zijn onderscheidend qua bedrijfsvoering én met betrekking tot de faciliteiten. Je kunt hier straks 24/7 terecht.”
Dat dit hotel onderscheidend is, staat voor Gerretsen als een paal boven water: “Wat dacht je van het uitzicht alleen al? Je kunt de skylines van Den Haag en Rotterdam zien; soms zelfs het torentje van Schiedam. We liggen pal naast het vliegveld, en dit hotel is vanaf de eerste steen opgebouwd met de wensen van moderne hotelgasten in gedachten. In bestaande hotels is het toch vaak een kwestie van ‘knippen en plakken’ als je iets wilt veranderen.

Wij hebben dit hotel opgezet vanuit een pure gastvrijheidsgedachte: 24 uur per dag de beschikking over onze faciliteiten, altijd gratis wifi, en het opladen van de elektrische auto is natuurlijk ook een standaardservice, tegenwoordig. Met ICT proberen we alles te koppelen, van het reserveren van een parkeerplaats tot het opladen van de auto. We gaan overigens geen gekke dingen doen, maar bepaalde systemen hebben zich bewezen. Op de hotelkamers wordt duidelijk dat we ons richten op de internationale gasten: de smart-tv’s zijn lekker groot, en het zenderaanbod is - meer dan gebruikelijk - internationaal.”
Nog een tamelijk uniek aspect van dit hotel: kamers speciaal voor ‘expats’ die de regio projectmatig bezoeken. Anderen gebruiken zo’n kamer als ‘tussenstation’, op weg naar een definitieve woonruimte.

Outsourcing
Met de verwachte opening in maart is nog niet alles in kannen en kruiken. “Met name op het gebied van outsourcing zijn we nog druk bezig,” aldus Gerretsen. “Veel dingen willen we niet zelf doen, dus we zijn nog op zoek naar geschikte partners. We letten daarbij op vernieuwende businessmodellen. Ook op het gebied van personeel zijn we nog even bezig. We hebben veel reacties gehad, maar nog niet alles is ingevuld. Personeel vinden is vaak heel moeilijk: mensen die met heel veel passie hun vak uitoefenen - waar een bepaald karakter voor nodig is - zijn niet in groten getale beschikbaar.”

Over Wings:
Aantal kamers: 143
‘Long stay’ kamers
Banquethal: 1000 m2
Auditorium: 155 stoelen
Restaurant, à la carte: 160 couverts
Ontbijtrestaurant: 160+ couverts
Inpandige parkeerplaatsen: 400
Fitness, bars, boardrooms

Auteur: Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: