Bewering Albert Heijn over 11 procent commissie hotelactie onjuist

17 maart 2017 | Roy Spijker
Bewering Albert Heijn over 11 procent commissie hotelactie onjuist<

In tegenstelling tot wat Albert Heijn zegt, zien hotels die meedoen aan de hotelactie van Albert Heijn niks terug van de 11 procent commissie. Het bedrag dat de consument betaalt, gaat naar InLoyalty, het bedrijf dat de hotelactie voor Albert Heijn organiseert. Dat blijkt uit de algemene voorwaarden die Hospitality Management heeft gekregen van Rob Hermans van Fletcher.

"Deze algemene voorwaarden heb ik van een hotel gekregen die meedoet aan de actie," zegt Rob Hermans. "Ik vind het vervelend dat Albert Heijn tegen jullie en het AD heeft gezegd dat die 11 procent naar het hotel gaat, terwijl dat gewoon niet waar is."

In de algemene voorwaarden staat het volgende: 

‘Op het moment van boeking, int InLoyalty een boeking borgsom van 11% ten behoeve van het hotel van de klant. De borgsom van de boeking van 11% beveiligt en garandeert de boeking voor de gast.’

‘Als betaling aan InLoyalty voor diensten geleverd door InLoyalty aan het hotel, heeft InLoyalty het recht om de borgsom van de boeking van 11% te behouden als commissie voor het optreden in naam van het hotel.’’

'Hoteloorlog'
Vorige week lanceerde Fletcher een tegenactie op de hotelactie van Albert Heijn. In een interview vertelde Rob Hermans toen: "De actie dupeert hoteliers. Hoteliers worden door Albert Heijn verplicht om de laagste prijs aan te bieden; dit wordt gecheckt aan de hand van de geadverteerde prijzen op Booking.com. Op die laagste prijs moeten de hotels dan nog bijna 36 procent korting geven. Dat is de optelsom van de tweede nacht 50 procent korting en 11 procent commissie, die afgedragen moet worden aan de supermarktketen."

Albert Heijn reageerde door te stellen dat dit niet klopt. In een reactie lieten zij het volgende weten: "Wat meneer Hermans u en andere mediakanalen heeft verteld, is onjuist", aldus Van der Vlist. "Die 11 procent betreft een aanbetaling en gaat volledig naar het hotel toe."

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: