Blog Coen Schelfhorst, GuestHouse Hotel Kaatsheuvel: Een hotel waar je jezelf kan zijn

Auteur: Roy Spijker
12 december 2017
Blog Coen Schelfhorst, GuestHouse Hotel Kaatsheuvel: Een hotel waar je jezelf kan zijn

Sinds de eerste ontwikkelingen van het GuestHouse Hotel in Kaatsheuvel hebben we het altijd belangrijk gevonden dat het een plek wordt waar iedereen zich thuis voelt. Een plek waar zowel onze gasten als medewerkers zich zelf kunnen zijn. We hopen dat over een aantal maanden de kindjes op hun sokken rondrennen in de living, dat ze nog even snel een warme choco komen drinken voor het slapen gaan en dat ook papa en mama op hun blote voeten over de daktuin lopen onder het genot van een rosétje. Kortom, net zoals thuis.

Pay-off

Deze gedachte hebben we gevangen in de GuestHouse pay-off: “een hotel waar je jezelf kunt zijn, net zoals Thuis”. Daarbij willen we weg van de slogan “a home away from home” want die suggereert in onze optiek dat je hetzelfde krijgt als thuis. Is het juist niet zo dat je in een hotel iets anders wilt dan thuis en dat je verrast wilt worden? Wij spelen daarom in op het gevoel dat je 'thuis' hebt. Het gevoel dat je op je gemak bent, dat je jezelf kan zijn, dat je met je voeten op de bank bij de haard mag zitten. Daarbij verrassen we je bij GuestHouse met het service niveau, we doen altijd meer dan dat de gast van ons verwacht. De sleutel tot dit alles ligt bij onze medewerkers en daarmee vragen we nogal wat van ze!

Medewerkers

Al brainstormend met het Hotel de Kroon team, dat straks ook het GuestHouse Hotel mee gaat runnen, kwamen we erachter dat ook voor de medewerkers moet gelden dat ze bij ons ‘zichzelf kunnen zijn'. Pas wanneer je jezelf kan zijn, kan je vanuit je intrinsieke motivatie gastvrij zijn naar onze gasten. Het moet bijna voelen alsof er goede vrienden bij je op bezoek komen die je eens lekker in de watten gaat leggen. Dit stem je dan natuurlijk af op de zakelijk of toeristische gast. Het is aan ons om het milieu te creëren waarin de “GuestHouse Hospitality” kan worden overgebracht op onze gasten. Daarbij horen zeker geen van A tot Z gescripte teksten of dikke handboeken met SOPs (Standard Operating Procedures). Ieder teamlid moet een bepaalde vrijheid krijgen om aan die excellente gastgerichtheid zijn of haar eigen invulling te geven, passend binnen de GuestHouse visie.

Kernwaarden

Hoe beter je de mensen betrekt bij het vertalen van missie, visie en kernwaarden naar concreet gedrag, hoe meer het gedragen gaat worden binnen de organisatie en hoe 'makkelijker' het wordt om invulling te geven aan de unieke 'GuestHouse Hospitality'. Een wijze les uit mijn Efteling-tijd. Het is dan namelijk iets van ons allemaal en niet iets wat wordt opgelegd vanuit de top van de organisatie. Vanuit de WHY bedachten we met elkaar de HOW en WHAT. De weg daarnaar toe was al een feestje! In mooie gesprekken en pittige discussies met de teamleden kwamen we uit op wat en wie we echt willen zijn en wat we willen beloven aan onze gasten.

Elke dag 1% BETER;

Met een sportief aangelegd team en het gevoel dat hospitality echt topsport is, ontstond vrij snel het acroniem voor BETER:

Betrokken en gepassioneerd
Enthousiast en Energiek
Teamplayers
Echt gastvrij en gastgericht
Resultaatgericht en ondernemend

Over de invulling van deze kernwaarden kan ik zeker nog vijf blogs schrijven, maar wat is het leuk om hier met mensen mee aan de slag te gaan! Vanaf juni 2018 moeten we dit ook nog maar eens gaan waarmaken! Voel jij hier iets bij? Wij zoeken nog talenten die half 2018 het team komen versterken. Op jobs.guesthousehotels.nl publiceren we vanaf eind december weer nieuwe vacatures. 

Volgende maand neem ik jullie graag mee in ons foodwaste verhaal. Hoe wij samen met de lokale Albert Heijn de voedselverspilling te lijf gaan in GuestHouse Kitchen!

Coen Schelfhorst

Overig nieuws