Blog Coen Schelfhorst, GuestHouse Hotel Kaatsheuvel: Een hotel waar je jezelf kan zijn

12 december 2017 | Roy Spijker
Blog Coen Schelfhorst, GuestHouse Hotel Kaatsheuvel: Een hotel waar je jezelf kan zijn<

Sinds de eerste ontwikkelingen van het GuestHouse Hotel in Kaatsheuvel hebben we het altijd belangrijk gevonden dat het een plek wordt waar iedereen zich thuis voelt. Een plek waar zowel onze gasten als medewerkers zich zelf kunnen zijn. We hopen dat over een aantal maanden de kindjes op hun sokken rondrennen in de living, dat ze nog even snel een warme choco komen drinken voor het slapen gaan en dat ook papa en mama op hun blote voeten over de daktuin lopen onder het genot van een rosétje. Kortom, net zoals thuis.

Pay-off

Deze gedachte hebben we gevangen in de GuestHouse pay-off: “een hotel waar je jezelf kunt zijn, net zoals Thuis”. Daarbij willen we weg van de slogan “a home away from home” want die suggereert in onze optiek dat je hetzelfde krijgt als thuis. Is het juist niet zo dat je in een hotel iets anders wilt dan thuis en dat je verrast wilt worden? Wij spelen daarom in op het gevoel dat je 'thuis' hebt. Het gevoel dat je op je gemak bent, dat je jezelf kan zijn, dat je met je voeten op de bank bij de haard mag zitten. Daarbij verrassen we je bij GuestHouse met het service niveau, we doen altijd meer dan dat de gast van ons verwacht. De sleutel tot dit alles ligt bij onze medewerkers en daarmee vragen we nogal wat van ze!

Medewerkers

Al brainstormend met het Hotel de Kroon team, dat straks ook het GuestHouse Hotel mee gaat runnen, kwamen we erachter dat ook voor de medewerkers moet gelden dat ze bij ons ‘zichzelf kunnen zijn'. Pas wanneer je jezelf kan zijn, kan je vanuit je intrinsieke motivatie gastvrij zijn naar onze gasten. Het moet bijna voelen alsof er goede vrienden bij je op bezoek komen die je eens lekker in de watten gaat leggen. Dit stem je dan natuurlijk af op de zakelijk of toeristische gast. Het is aan ons om het milieu te creëren waarin de “GuestHouse Hospitality” kan worden overgebracht op onze gasten. Daarbij horen zeker geen van A tot Z gescripte teksten of dikke handboeken met SOPs (Standard Operating Procedures). Ieder teamlid moet een bepaalde vrijheid krijgen om aan die excellente gastgerichtheid zijn of haar eigen invulling te geven, passend binnen de GuestHouse visie.

Kernwaarden

Hoe beter je de mensen betrekt bij het vertalen van missie, visie en kernwaarden naar concreet gedrag, hoe meer het gedragen gaat worden binnen de organisatie en hoe 'makkelijker' het wordt om invulling te geven aan de unieke 'GuestHouse Hospitality'. Een wijze les uit mijn Efteling-tijd. Het is dan namelijk iets van ons allemaal en niet iets wat wordt opgelegd vanuit de top van de organisatie. Vanuit de WHY bedachten we met elkaar de HOW en WHAT. De weg daarnaar toe was al een feestje! In mooie gesprekken en pittige discussies met de teamleden kwamen we uit op wat en wie we echt willen zijn en wat we willen beloven aan onze gasten.

Elke dag 1% BETER;

Met een sportief aangelegd team en het gevoel dat hospitality echt topsport is, ontstond vrij snel het acroniem voor BETER:

Betrokken en gepassioneerd
Enthousiast en Energiek
Teamplayers
Echt gastvrij en gastgericht
Resultaatgericht en ondernemend

Over de invulling van deze kernwaarden kan ik zeker nog vijf blogs schrijven, maar wat is het leuk om hier met mensen mee aan de slag te gaan! Vanaf juni 2018 moeten we dit ook nog maar eens gaan waarmaken! Voel jij hier iets bij? Wij zoeken nog talenten die half 2018 het team komen versterken. Op jobs.guesthousehotels.nl publiceren we vanaf eind december weer nieuwe vacatures. 

Volgende maand neem ik jullie graag mee in ons foodwaste verhaal. Hoe wij samen met de lokale Albert Heijn de voedselverspilling te lijf gaan in GuestHouse Kitchen!

Coen Schelfhorst

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: