Blog Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: U vraagt, wij draaien!

4 december 2017 | Thijs Jacobs

Zes maanden geleden opende ik de deuren van Theaterhotel Venlo. Ik heb er uitgebreid over geschreven in mijn blogs. Een half jaar geleden alweer! Tjonge!

Of het goed gaat met het hotel, daar zal ik jullie niet mee lastig vallen. Waar ik wel bij stil wil staan is het gegeven dat een groot gedeelte van de succesfactor te danken is aan het afzweren van de standaard protocollen in de hotelleriewereld, onder andere de arrangementen. Dat is simpelweg niet meer van deze tijd. Of ben ik de enige die dit zo ervaart?

"Is afzweren nou niet een beetje overdreven?"

Misschien wel. Ik zie mijn rol als hotelier echter steeds meer veranderen van een organisator in een facilitator, waarbij maatwerk geen containerbegrip is, maar bittere ernst. Maatwerk bieden aan mijn gasten en rekening houden met continu andere wensen en eisen. That’s the spirit en naar mijn idee op het gebied van arrangementen de sleutel tot succes in deze formule. 

"Maar dan krijg je toch de meest aparte wensen?"

Yep! Wat wil mijn gast of wat wil de groep bezoekers die het Theaterhotel bezoeken? Dat wil ik weten, want dan kan ik het regelen. Faciliteren met een mooi woord en dat houdt in dat ik inderdaad met grote regelmaat voor verrassingen kom te staan omdat het principe van U vraagt, wij draaien aardig wat creativiteit vergt.

"Mooi hoor, die dagelijkse uitdagingen! Klinkt allemaal erg romantisch, maar die krijg je toch niet alleen van de grond?"

Daar sla je de spijker op de kop! Nee, daarvoor moet ik innig samenwerken met ondernemers die ook geloven in het feit dat samenwerking nieuwe kansen en mogelijkheden biedt om perfect in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen. Mijn hotel is sterk door samenwerking met lokale en regionale bedrijven en organisaties die mijn gasten net dat extra’s kunnen en willen bieden. Voor alles openstaan en nooit nee verkopen. Nee, dat staat niet in ons woordenboek.

"Jij hebt gemakkelijk praten met Theater De Maaspoort als directe partner!"

Natuurlijk denken jullie in eerste instantie aan Theater De Maaspoort als mijn intieme samenwerkingspartner en die gedachte is ook logisch en die band is ook zeer sterk. Maar geloof me, ik heb de afgelopen maanden getracht om met zowel musea, winkels, bedrijven, verenigingen en met organisaties van vele evenementen in de regio samen te werken om het mijn gasten naar de zin te maken, dat ik steeds meer de neiging heb om van de daken te schreeuwen dat je een modern hotel helemaal niet meer succesvol kunt runnen zonder externe samenwerking. Daarbij besef ik vanaf het eerste moment dat dit van twee kanten een hoge gunningsfactor vereist. Jazeker. Je moet samenwerken door er van twee kanten beter van te worden. Nou, eigenlijk van drie, want de gast moet natuurlijk de uiteindelijke profiteur zijn. In de juiste betekenis van het woord dan!

"Volgens mij ben jij een beetje naïef. Ik wil best eens met jou sparren hierover!"

Het geheim van succesvol ondernemen zit echt in de kracht van samenwerken met lokale ondernemers. Dat is geen bijzaak, maar hoofdzaak. Ben ik anders, omdat ik dagelijks op zoek ga naar nieuwe uitdagingen voor mijn hotelgasten? Is het absurd dat ik dagelijks met creatieve ondernemers samen zit? Is het vreemd dat ik deze enthousiastelingen actief stuur om korte lijnen te onderhouden met mijn gasten om zo activiteiten op maat te organiseren? Vertel eens, collega-hoteliers! Ben ik maf en loop ik te hard van stapel? Komt dit jeugdig enthousiasme mij een keer duur te staan? Of gaan er ook ogen open en zeggen jullie:  “Verrek zeg, die Gijs uit Venlo is zo gek nog niet!”

Kom het mij vertellen in het Theaterhotel. Jullie zijn van harte welkom en dat is een welgemeende uitnodiging. En als jullie dan komen, laat maar horen of er nog specifieke wensen zijn. Ik regel het voor jullie. Samen met mijn netwerk….uiteraard.

Hoe dan ook, mijn deuren staan altijd open voor jullie. Om samen van gedachten te wisselen. Om samen te sparren. Om van elkaar te leren. Om samen te werken aan samenwerking. Of op andere gebieden!

Of is dat naïef?

Gijs Hendrikx
Directeur Theaterhotel Venlo 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Las Hotellas: "Kwaliteit zal nu boven komen drijven"

Githa van Vilsteren Githa van Vilsteren is sinds 2011 directeur van Landgoed De Wilmersberg in het Twentse De Lutte. Ze werkte voor haar carrière als hotelier onder andere als Manager Relatiebeheer voor War Child.  ...

Interview Branded Content
“We kunnen linnen gegarandeerd virusvrij maken”

Ook in wasserijen wordt er volledig volgens de richtlijnen gewerkt. Niets wordt aan het toeval overgelaten om zodoende het linnen volledig coronavrij in uw hotel te krijgen. Kimman is Director Corporate Accounts bij Blycolin, en als geen ander op de hoogte van de hoge eisen die hotels stellen aan li...

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: