Blog Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: U vraagt, wij draaien!

4 december 2017 | Thijs Jacobs

Zes maanden geleden opende ik de deuren van Theaterhotel Venlo. Ik heb er uitgebreid over geschreven in mijn blogs. Een half jaar geleden alweer! Tjonge!

Of het goed gaat met het hotel, daar zal ik jullie niet mee lastig vallen. Waar ik wel bij stil wil staan is het gegeven dat een groot gedeelte van de succesfactor te danken is aan het afzweren van de standaard protocollen in de hotelleriewereld, onder andere de arrangementen. Dat is simpelweg niet meer van deze tijd. Of ben ik de enige die dit zo ervaart?

"Is afzweren nou niet een beetje overdreven?"

Misschien wel. Ik zie mijn rol als hotelier echter steeds meer veranderen van een organisator in een facilitator, waarbij maatwerk geen containerbegrip is, maar bittere ernst. Maatwerk bieden aan mijn gasten en rekening houden met continu andere wensen en eisen. That’s the spirit en naar mijn idee op het gebied van arrangementen de sleutel tot succes in deze formule. 

"Maar dan krijg je toch de meest aparte wensen?"

Yep! Wat wil mijn gast of wat wil de groep bezoekers die het Theaterhotel bezoeken? Dat wil ik weten, want dan kan ik het regelen. Faciliteren met een mooi woord en dat houdt in dat ik inderdaad met grote regelmaat voor verrassingen kom te staan omdat het principe van U vraagt, wij draaien aardig wat creativiteit vergt.

"Mooi hoor, die dagelijkse uitdagingen! Klinkt allemaal erg romantisch, maar die krijg je toch niet alleen van de grond?"

Daar sla je de spijker op de kop! Nee, daarvoor moet ik innig samenwerken met ondernemers die ook geloven in het feit dat samenwerking nieuwe kansen en mogelijkheden biedt om perfect in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen. Mijn hotel is sterk door samenwerking met lokale en regionale bedrijven en organisaties die mijn gasten net dat extra’s kunnen en willen bieden. Voor alles openstaan en nooit nee verkopen. Nee, dat staat niet in ons woordenboek.

"Jij hebt gemakkelijk praten met Theater De Maaspoort als directe partner!"

Natuurlijk denken jullie in eerste instantie aan Theater De Maaspoort als mijn intieme samenwerkingspartner en die gedachte is ook logisch en die band is ook zeer sterk. Maar geloof me, ik heb de afgelopen maanden getracht om met zowel musea, winkels, bedrijven, verenigingen en met organisaties van vele evenementen in de regio samen te werken om het mijn gasten naar de zin te maken, dat ik steeds meer de neiging heb om van de daken te schreeuwen dat je een modern hotel helemaal niet meer succesvol kunt runnen zonder externe samenwerking. Daarbij besef ik vanaf het eerste moment dat dit van twee kanten een hoge gunningsfactor vereist. Jazeker. Je moet samenwerken door er van twee kanten beter van te worden. Nou, eigenlijk van drie, want de gast moet natuurlijk de uiteindelijke profiteur zijn. In de juiste betekenis van het woord dan!

"Volgens mij ben jij een beetje naïef. Ik wil best eens met jou sparren hierover!"

Het geheim van succesvol ondernemen zit echt in de kracht van samenwerken met lokale ondernemers. Dat is geen bijzaak, maar hoofdzaak. Ben ik anders, omdat ik dagelijks op zoek ga naar nieuwe uitdagingen voor mijn hotelgasten? Is het absurd dat ik dagelijks met creatieve ondernemers samen zit? Is het vreemd dat ik deze enthousiastelingen actief stuur om korte lijnen te onderhouden met mijn gasten om zo activiteiten op maat te organiseren? Vertel eens, collega-hoteliers! Ben ik maf en loop ik te hard van stapel? Komt dit jeugdig enthousiasme mij een keer duur te staan? Of gaan er ook ogen open en zeggen jullie:  “Verrek zeg, die Gijs uit Venlo is zo gek nog niet!”

Kom het mij vertellen in het Theaterhotel. Jullie zijn van harte welkom en dat is een welgemeende uitnodiging. En als jullie dan komen, laat maar horen of er nog specifieke wensen zijn. Ik regel het voor jullie. Samen met mijn netwerk….uiteraard.

Hoe dan ook, mijn deuren staan altijd open voor jullie. Om samen van gedachten te wisselen. Om samen te sparren. Om van elkaar te leren. Om samen te werken aan samenwerking. Of op andere gebieden!

Of is dat naïef?

Gijs Hendrikx
Directeur Theaterhotel Venlo 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Tech
Opnieuw grote hack bij Marriott

De Amerikaanse hotelketen Marriott is alweer slachtoffer geworden van een hack. Hackers hebben namelijk toegang gekregen tot de gegevens van 5,2 miljoen gasten, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend op haar website. In 2018 kregen hackers al toegang tot de gegevens van 500 miljoen Marriott-gasten....

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Branded Content Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: