Blog Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: U vraagt, wij draaien!

4 december 2017 | Thijs Jacobs

Zes maanden geleden opende ik de deuren van Theaterhotel Venlo. Ik heb er uitgebreid over geschreven in mijn blogs. Een half jaar geleden alweer! Tjonge!

Of het goed gaat met het hotel, daar zal ik jullie niet mee lastig vallen. Waar ik wel bij stil wil staan is het gegeven dat een groot gedeelte van de succesfactor te danken is aan het afzweren van de standaard protocollen in de hotelleriewereld, onder andere de arrangementen. Dat is simpelweg niet meer van deze tijd. Of ben ik de enige die dit zo ervaart?

"Is afzweren nou niet een beetje overdreven?"

Misschien wel. Ik zie mijn rol als hotelier echter steeds meer veranderen van een organisator in een facilitator, waarbij maatwerk geen containerbegrip is, maar bittere ernst. Maatwerk bieden aan mijn gasten en rekening houden met continu andere wensen en eisen. That’s the spirit en naar mijn idee op het gebied van arrangementen de sleutel tot succes in deze formule. 

"Maar dan krijg je toch de meest aparte wensen?"

Yep! Wat wil mijn gast of wat wil de groep bezoekers die het Theaterhotel bezoeken? Dat wil ik weten, want dan kan ik het regelen. Faciliteren met een mooi woord en dat houdt in dat ik inderdaad met grote regelmaat voor verrassingen kom te staan omdat het principe van U vraagt, wij draaien aardig wat creativiteit vergt.

"Mooi hoor, die dagelijkse uitdagingen! Klinkt allemaal erg romantisch, maar die krijg je toch niet alleen van de grond?"

Daar sla je de spijker op de kop! Nee, daarvoor moet ik innig samenwerken met ondernemers die ook geloven in het feit dat samenwerking nieuwe kansen en mogelijkheden biedt om perfect in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen. Mijn hotel is sterk door samenwerking met lokale en regionale bedrijven en organisaties die mijn gasten net dat extra’s kunnen en willen bieden. Voor alles openstaan en nooit nee verkopen. Nee, dat staat niet in ons woordenboek.

"Jij hebt gemakkelijk praten met Theater De Maaspoort als directe partner!"

Natuurlijk denken jullie in eerste instantie aan Theater De Maaspoort als mijn intieme samenwerkingspartner en die gedachte is ook logisch en die band is ook zeer sterk. Maar geloof me, ik heb de afgelopen maanden getracht om met zowel musea, winkels, bedrijven, verenigingen en met organisaties van vele evenementen in de regio samen te werken om het mijn gasten naar de zin te maken, dat ik steeds meer de neiging heb om van de daken te schreeuwen dat je een modern hotel helemaal niet meer succesvol kunt runnen zonder externe samenwerking. Daarbij besef ik vanaf het eerste moment dat dit van twee kanten een hoge gunningsfactor vereist. Jazeker. Je moet samenwerken door er van twee kanten beter van te worden. Nou, eigenlijk van drie, want de gast moet natuurlijk de uiteindelijke profiteur zijn. In de juiste betekenis van het woord dan!

"Volgens mij ben jij een beetje naïef. Ik wil best eens met jou sparren hierover!"

Het geheim van succesvol ondernemen zit echt in de kracht van samenwerken met lokale ondernemers. Dat is geen bijzaak, maar hoofdzaak. Ben ik anders, omdat ik dagelijks op zoek ga naar nieuwe uitdagingen voor mijn hotelgasten? Is het absurd dat ik dagelijks met creatieve ondernemers samen zit? Is het vreemd dat ik deze enthousiastelingen actief stuur om korte lijnen te onderhouden met mijn gasten om zo activiteiten op maat te organiseren? Vertel eens, collega-hoteliers! Ben ik maf en loop ik te hard van stapel? Komt dit jeugdig enthousiasme mij een keer duur te staan? Of gaan er ook ogen open en zeggen jullie:  “Verrek zeg, die Gijs uit Venlo is zo gek nog niet!”

Kom het mij vertellen in het Theaterhotel. Jullie zijn van harte welkom en dat is een welgemeende uitnodiging. En als jullie dan komen, laat maar horen of er nog specifieke wensen zijn. Ik regel het voor jullie. Samen met mijn netwerk….uiteraard.

Hoe dan ook, mijn deuren staan altijd open voor jullie. Om samen van gedachten te wisselen. Om samen te sparren. Om van elkaar te leren. Om samen te werken aan samenwerking. Of op andere gebieden!

Of is dat naïef?

Gijs Hendrikx
Directeur Theaterhotel Venlo 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Internationaal
Chinees bedrijf HNA verkoopt Radisson

Het Chinese HNA Group heeft niet langer de ambities om de grootste hotelspeler ter wereld te worden. Dat werd duidelijk na de verkoop van Radisson hotelgroup afgelopen week, zo lezen we op de website van het FD. Eerder dit jaar verkocht het Chinese bedrijf ook al zijn belang in Hilton Internation...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: