Blog Renée Cohen: Wel of niet hotel openen in Brussel?

18 mei 2016 |
Blog Renée Cohen: Wel of niet hotel openen in Brussel?<

De hotelbranche in Brussel kent momenteel onzekere tijden. Speciaal voor ons blogt Renée Cohen over de hotellerie in de Belgische hoofdstad en vertelt ze alles over de totstandkoming van het nieuwe Hilton Hotel in Brussel.

Aan de slag als ZZP-er
Op 1 januari 2016 sloot mijn laatste werkgever, Interstate Hotels Europe, haar kantoor in Amsterdam; een logisch gevolg van de verkoop van de 11 hotels van The Vincent Hotel Group die wij 4 jaar lang succesvol hadden gemanaged. Na 2 maanden 'quality time' en veel gesprekken met partner, vrienden, (oud)collega’s en outplacement coach, besloot ik mijn 27 jaar ervaring in diverse sales- en marketingposities in de hotellerie om te zetten in dienstverlening voor deze branche. En hoera, op 1 maart tekende ik voor mijn eerste opdracht als zzp-er en kon ik meteen aan de slag. Centriq Hotel Management kreeg van de Belgische eigenaar het management van het (franchise) Hilton Garden Inn Brussels Louise, dat in de zomer van dit jaar zijn deuren moet openen.
Over het hotel
Dit nieuwe hotel is een samenvoeging van het vorig jaar verbouwde Residence La Source (60 suites met kitchenette voor longstay) en het naastgelegen Cascade Louise (83 hotelkamers), dat momenteel volledig wordt verbouwd. Mijn opdracht was duidelijk en klonk eenvoudig; zorg ervoor dat vanaf 1 juni de commerciële strategie voor het hotel is opgezet en wordt uitgevoerd. Oftewel aan de slag met de supporttroepen vanuit de Hilton-organisatie, de general manager en het sales- en revenuemanagementteam van het hotel.



Mijn werkzaamheden
Het businessplan heb ik gedeeltelijk herschreven, de strategieën aangescherpt en een actieplan mét deadlines gemaakt. En zo zit ik sindsdien wekelijks, meestal op dinsdag en woensdag, in de Thalys tussen Brussel en Amsterdam, om toezicht te houden op en ondersteuning te bieden bij de uitvoering van het actieplan.

Aanslagen Brussel
Wekelijks op dinsdag en woensdag naar Brussel, toevallig ging ik 22 maart niet. 22 maart, de dag van de aanslagen in Zaventem en op metrostation Maalbeek. Ongeruste familie en vrienden aan de telefoon, die ik kon melden dat ik toevallig niet in Brussel was. Uiteraard had ik wel contact met het hotel en sprak zeer geëmotioneerde collega’s. Zo dichtbij; en net als bij de ramp met de MH17; iedereen kende wel iemand, die iemand kende die bij de aanslagen gewond was geraakt of om het leven was gekomen.



Annuleringen
Even later ging de spreekwoordelijke telefoon rinkelen; de annuleringen voor Residence La Source en het Novotel Brussels Midi, dat ook door Centriq wordt gemanaged voor dezelfde eigenaar, stroomden binnen. Met de herinneringen van november 2015 nog vers in het geheugen, kwam het besef dat Brussel 4 maanden na 'Parijs' weer negatief in de mondiale schijnwerpers stond en er voor de gehele horeca in Brussel weer moeilijke tijden aankwamen.

Wanneer open?
Ons hotel moet op 1 juni open. De prijzen zijn vastgesteld en geladen in de CRS, de content van de website geschreven, de GDS-campagne ingekocht en binnenkort zal Hilton de systemen openzetten, zodat we de eerste individuele reserveringen kunnen ontvangen. Gaan we open of stellen we de opening uit? Wat is verstandig? Hoe maak je een inkomsten forecast wanneer je geen historie hebt, de markt op haar gat ligt en naast een paar toeristengroepen nog geen 'business-on-the-books' hebt? Welke vaste en variabele kosten hebben we? Toeristenbelasting in Brussel betaal je over je aantal beschikbare kamers, niet zoals in Nederland over je bezette kamers. Dat is dus een vaste last, die zwaar op de P&L drukt. Wat vindt de eigenaar? Het is zijn hotel… Wat is verstandig? Moeilijk tijden zijn het zeker.

Over Renée Cohen
Renée Cohen (1963) werkt sinds 1990 in diverse commerciële functies in de hotellerie en congreswereld. Ooit begonnen als salesmanager bij Golden Tulip Barbizon Palace vervolgde ze haar carrière bij o.a. Renaissance Amsterdam als director of sales, bij NH Hoteles als director of sales Benelux en als commercieel directeur bij Accor Hotels Nederland. Nadat haar laatste werkgever, Interstate Hotels Europe haar deuren sloot op 31 december 2015, heeft Renée haar eigen Strategisch Hotel Advies Bureau 'SHARC' opgezet. Een bureau voor ondersteuning en functioneel coaching van hotels en congreslocaties op het gebied van sales, marketing, revenue management en distributie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: