Blooming Bergen bant plastic

18 januari 2018 | David Bakker

Elk jaar belandt 8 miljard kilo plastic in de oceanen, waaronder veel plastic waterflesjes. En dat is pet vinden blooming en Dopper. Daarom draait het hotel de kraan dicht voor de plastic single-use fles. Vanaf half januari sluit blooming zich aan bij de internationale P.E.T. FREE beweging van Dopper Foundation en ontvangen alle zakelijke gasten die met een vergaderarrangement in het hotel verblijven een eigen Dopper. Ze tappen daarmee kraanwater bij acht waterpunten in en om het hotel. blooming is het eerste hotel dat op deze manier een vaste samenwerking aangaat met Dopper.

 

Het is uit met de PET voor blooming. "We hebben heel goed water in Nederland. Daar moeten we gebruik van maken", stelt Martijn Lindhout, hotelmanager van blooming. "In 2018 willen we nog zwaarder inzetten op duurzaamheid dan voorheen. Vanaf 1 januari hebben we dan ook een Social Responsibility Advisor in vaste dienst." Mede vanuit die duurzame visie sluit blooming een partnership met Dopper om alle wegwerpflessen voor zakelijke meetings te vervangen voor de duurzame waterflessen van Dopper.

Milieubewust

Op initiatief van algemeen directeur én trouw Doppergebruiker Mike Bosman zet het hotel geen water meer klaar in zalen. De businessgast tapt voortaan kraanwater bij een speciaal tappunt. "Niet alleen verminderen we zo de hoeveelheid plastic die we gebruiken, maar we gaan ook de verspilling van water tegen. Flessen worden vaak niet helemaal leeggedronken en restjes water worden weggegooid. En dan hebben we het nog niet eens over het afwaswater dat nodig is om alle waterglazen weer schoon te maken." Gasten nemen na afloop hun Dopper mee om ook thuis de single-use fles gedag te zeggen.

Dopper

Door samen in zee te gaan willen blooming en Dopper de grote hoeveelheid afval van wegwerpflesjes terugdringen en het drinken van kraanwater promoten. "Het is fantastisch dat blooming zich als eerste hotel heeft aangesloten bij het P.E.T. FREE initiatief van Dopper Foundation. Hiermee zijn zij een voorloper van verandering binnen de sector en tevens een vooruitstrevende werkgever", aldus Femke Holdorp, partnership manager van Dopper. Dopper is een merk met een belangrijke boodschap, die zij graag op allerlei plekken en manieren vertellen. "Samen met gelijkgestemden hebben wij meer slagkracht en kunnen wij nog meer impact maken. De samenwerking met blooming is hierin een heel mooi voorbeeld." Volgens Femke zullen alle gasten en medewerkers van blooming snel merken dat het drinken van mineraalwater in Nederland onnodig is; "het lekkerste water komt gewoon uit te kraan".

Schoon drinkwater

Buiten de vergaderarrangementen om zijn de Doppers ook te koop in de blooming-shop. Elke aankoop reduceert de hoeveelheid plastic in het milieu - hoe meer Doppers er verkocht worden, hoe minder wegwerpflesjes er nodig zijn –  en met elk flesje kan Dopper Foundation weer een stapje verder zetten in hun missie om schoon drinkwater voor iedereen toegankelijk te maken. 5% van de omzet doneert Dopper aan de Dopper Foundation die zich inzet voor kristalhelder water. Van oceaan tot kraan.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Internationaal Tech
Alweer een hotelketen slachtoffer van hackers

Het is weer raak: hackers hebben afgelopen zomer de klantgegevens buit weten te maken van 10,6 miljoen gasten van het Amerikaanse hotelbedrijf MGM Resorts. De gegevens zijn gedeeld op een forum voor hackers, meldt zdnet.com. Op het forum werden de adressen, namen, burgerservicenummers en telefoo...

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: