Blooming Bergen bant plastic

18 januari 2018 | David Bakker

Elk jaar belandt 8 miljard kilo plastic in de oceanen, waaronder veel plastic waterflesjes. En dat is pet vinden blooming en Dopper. Daarom draait het hotel de kraan dicht voor de plastic single-use fles. Vanaf half januari sluit blooming zich aan bij de internationale P.E.T. FREE beweging van Dopper Foundation en ontvangen alle zakelijke gasten die met een vergaderarrangement in het hotel verblijven een eigen Dopper. Ze tappen daarmee kraanwater bij acht waterpunten in en om het hotel. blooming is het eerste hotel dat op deze manier een vaste samenwerking aangaat met Dopper.

 

Het is uit met de PET voor blooming. "We hebben heel goed water in Nederland. Daar moeten we gebruik van maken", stelt Martijn Lindhout, hotelmanager van blooming. "In 2018 willen we nog zwaarder inzetten op duurzaamheid dan voorheen. Vanaf 1 januari hebben we dan ook een Social Responsibility Advisor in vaste dienst." Mede vanuit die duurzame visie sluit blooming een partnership met Dopper om alle wegwerpflessen voor zakelijke meetings te vervangen voor de duurzame waterflessen van Dopper.

Milieubewust

Op initiatief van algemeen directeur én trouw Doppergebruiker Mike Bosman zet het hotel geen water meer klaar in zalen. De businessgast tapt voortaan kraanwater bij een speciaal tappunt. "Niet alleen verminderen we zo de hoeveelheid plastic die we gebruiken, maar we gaan ook de verspilling van water tegen. Flessen worden vaak niet helemaal leeggedronken en restjes water worden weggegooid. En dan hebben we het nog niet eens over het afwaswater dat nodig is om alle waterglazen weer schoon te maken." Gasten nemen na afloop hun Dopper mee om ook thuis de single-use fles gedag te zeggen.

Dopper

Door samen in zee te gaan willen blooming en Dopper de grote hoeveelheid afval van wegwerpflesjes terugdringen en het drinken van kraanwater promoten. "Het is fantastisch dat blooming zich als eerste hotel heeft aangesloten bij het P.E.T. FREE initiatief van Dopper Foundation. Hiermee zijn zij een voorloper van verandering binnen de sector en tevens een vooruitstrevende werkgever", aldus Femke Holdorp, partnership manager van Dopper. Dopper is een merk met een belangrijke boodschap, die zij graag op allerlei plekken en manieren vertellen. "Samen met gelijkgestemden hebben wij meer slagkracht en kunnen wij nog meer impact maken. De samenwerking met blooming is hierin een heel mooi voorbeeld." Volgens Femke zullen alle gasten en medewerkers van blooming snel merken dat het drinken van mineraalwater in Nederland onnodig is; "het lekkerste water komt gewoon uit te kraan".

Schoon drinkwater

Buiten de vergaderarrangementen om zijn de Doppers ook te koop in de blooming-shop. Elke aankoop reduceert de hoeveelheid plastic in het milieu - hoe meer Doppers er verkocht worden, hoe minder wegwerpflesjes er nodig zijn –  en met elk flesje kan Dopper Foundation weer een stapje verder zetten in hun missie om schoon drinkwater voor iedereen toegankelijk te maken. 5% van de omzet doneert Dopper aan de Dopper Foundation die zich inzet voor kristalhelder water. Van oceaan tot kraan.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Economie Achtergronden
De beste bestemmingen om in vastgoed te investeren

Door de groei binnen de toeristische sector blijft op het gebied van korte termijn-verhuur voor huiseigenaren en investeerders een rendabele bezigheid. Er zijn namelijk nog altijd veel interessante bestemmingen die snel rendement kunnen opleveren. Welke dat precies zijn, weet HomeToGo je te vertelle...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: