Blooming Bergen bant plastic

18 januari 2018 | David Bakker

Elk jaar belandt 8 miljard kilo plastic in de oceanen, waaronder veel plastic waterflesjes. En dat is pet vinden blooming en Dopper. Daarom draait het hotel de kraan dicht voor de plastic single-use fles. Vanaf half januari sluit blooming zich aan bij de internationale P.E.T. FREE beweging van Dopper Foundation en ontvangen alle zakelijke gasten die met een vergaderarrangement in het hotel verblijven een eigen Dopper. Ze tappen daarmee kraanwater bij acht waterpunten in en om het hotel. blooming is het eerste hotel dat op deze manier een vaste samenwerking aangaat met Dopper.

 

Het is uit met de PET voor blooming. "We hebben heel goed water in Nederland. Daar moeten we gebruik van maken", stelt Martijn Lindhout, hotelmanager van blooming. "In 2018 willen we nog zwaarder inzetten op duurzaamheid dan voorheen. Vanaf 1 januari hebben we dan ook een Social Responsibility Advisor in vaste dienst." Mede vanuit die duurzame visie sluit blooming een partnership met Dopper om alle wegwerpflessen voor zakelijke meetings te vervangen voor de duurzame waterflessen van Dopper.

Milieubewust

Op initiatief van algemeen directeur én trouw Doppergebruiker Mike Bosman zet het hotel geen water meer klaar in zalen. De businessgast tapt voortaan kraanwater bij een speciaal tappunt. "Niet alleen verminderen we zo de hoeveelheid plastic die we gebruiken, maar we gaan ook de verspilling van water tegen. Flessen worden vaak niet helemaal leeggedronken en restjes water worden weggegooid. En dan hebben we het nog niet eens over het afwaswater dat nodig is om alle waterglazen weer schoon te maken." Gasten nemen na afloop hun Dopper mee om ook thuis de single-use fles gedag te zeggen.

Dopper

Door samen in zee te gaan willen blooming en Dopper de grote hoeveelheid afval van wegwerpflesjes terugdringen en het drinken van kraanwater promoten. "Het is fantastisch dat blooming zich als eerste hotel heeft aangesloten bij het P.E.T. FREE initiatief van Dopper Foundation. Hiermee zijn zij een voorloper van verandering binnen de sector en tevens een vooruitstrevende werkgever", aldus Femke Holdorp, partnership manager van Dopper. Dopper is een merk met een belangrijke boodschap, die zij graag op allerlei plekken en manieren vertellen. "Samen met gelijkgestemden hebben wij meer slagkracht en kunnen wij nog meer impact maken. De samenwerking met blooming is hierin een heel mooi voorbeeld." Volgens Femke zullen alle gasten en medewerkers van blooming snel merken dat het drinken van mineraalwater in Nederland onnodig is; "het lekkerste water komt gewoon uit te kraan".

Schoon drinkwater

Buiten de vergaderarrangementen om zijn de Doppers ook te koop in de blooming-shop. Elke aankoop reduceert de hoeveelheid plastic in het milieu - hoe meer Doppers er verkocht worden, hoe minder wegwerpflesjes er nodig zijn –  en met elk flesje kan Dopper Foundation weer een stapje verder zetten in hun missie om schoon drinkwater voor iedereen toegankelijk te maken. 5% van de omzet doneert Dopper aan de Dopper Foundation die zich inzet voor kristalhelder water. Van oceaan tot kraan.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: