Blooming Bergen bant plastic

18 januari 2018 | David Bakker

Elk jaar belandt 8 miljard kilo plastic in de oceanen, waaronder veel plastic waterflesjes. En dat is pet vinden blooming en Dopper. Daarom draait het hotel de kraan dicht voor de plastic single-use fles. Vanaf half januari sluit blooming zich aan bij de internationale P.E.T. FREE beweging van Dopper Foundation en ontvangen alle zakelijke gasten die met een vergaderarrangement in het hotel verblijven een eigen Dopper. Ze tappen daarmee kraanwater bij acht waterpunten in en om het hotel. blooming is het eerste hotel dat op deze manier een vaste samenwerking aangaat met Dopper.

 

Het is uit met de PET voor blooming. "We hebben heel goed water in Nederland. Daar moeten we gebruik van maken", stelt Martijn Lindhout, hotelmanager van blooming. "In 2018 willen we nog zwaarder inzetten op duurzaamheid dan voorheen. Vanaf 1 januari hebben we dan ook een Social Responsibility Advisor in vaste dienst." Mede vanuit die duurzame visie sluit blooming een partnership met Dopper om alle wegwerpflessen voor zakelijke meetings te vervangen voor de duurzame waterflessen van Dopper.

Milieubewust

Op initiatief van algemeen directeur én trouw Doppergebruiker Mike Bosman zet het hotel geen water meer klaar in zalen. De businessgast tapt voortaan kraanwater bij een speciaal tappunt. "Niet alleen verminderen we zo de hoeveelheid plastic die we gebruiken, maar we gaan ook de verspilling van water tegen. Flessen worden vaak niet helemaal leeggedronken en restjes water worden weggegooid. En dan hebben we het nog niet eens over het afwaswater dat nodig is om alle waterglazen weer schoon te maken." Gasten nemen na afloop hun Dopper mee om ook thuis de single-use fles gedag te zeggen.

Dopper

Door samen in zee te gaan willen blooming en Dopper de grote hoeveelheid afval van wegwerpflesjes terugdringen en het drinken van kraanwater promoten. "Het is fantastisch dat blooming zich als eerste hotel heeft aangesloten bij het P.E.T. FREE initiatief van Dopper Foundation. Hiermee zijn zij een voorloper van verandering binnen de sector en tevens een vooruitstrevende werkgever", aldus Femke Holdorp, partnership manager van Dopper. Dopper is een merk met een belangrijke boodschap, die zij graag op allerlei plekken en manieren vertellen. "Samen met gelijkgestemden hebben wij meer slagkracht en kunnen wij nog meer impact maken. De samenwerking met blooming is hierin een heel mooi voorbeeld." Volgens Femke zullen alle gasten en medewerkers van blooming snel merken dat het drinken van mineraalwater in Nederland onnodig is; "het lekkerste water komt gewoon uit te kraan".

Schoon drinkwater

Buiten de vergaderarrangementen om zijn de Doppers ook te koop in de blooming-shop. Elke aankoop reduceert de hoeveelheid plastic in het milieu - hoe meer Doppers er verkocht worden, hoe minder wegwerpflesjes er nodig zijn –  en met elk flesje kan Dopper Foundation weer een stapje verder zetten in hun missie om schoon drinkwater voor iedereen toegankelijk te maken. 5% van de omzet doneert Dopper aan de Dopper Foundation die zich inzet voor kristalhelder water. Van oceaan tot kraan.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: