Booking.com onthult de rol die hosts spelen voor reizigers

9 april 2019 | Yonne van Geene

Booking.com maakt bekend wat voor gasten de belangrijkste motivaties zijn om in verschillende soorten accommodaties te verblijven, en welke rol hosts, managers en eigenaren hierin spelen. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit bij het plannen van hun volgende trip en daarom is het voor een host essentieel de juiste balans te vinden van de best mogelijke ervaring en de juiste mate van persoonlijke benadering. Zonder deze balans lopen ze het risico dat gasten voor een andere accommodatie kiezen. In een onderzoek van Booking.com onder 21.500 reizigers wereldwijd geeft 40 procent van de Nederlandse reizigers aan dat hun vakantie beter werd, omdat de host alles wilde doen voor een onvergetelijk verblijf.

Van een behulpzame B&B-host die gasten lokale tips geeft, een trotse eigenaar van een appartement die alles tot in de puntjes heeft verzorgd, tot de beheerder van een villa die zelf gekookte maaltijden deelt met de gasten: de meeste unieke verblijfservaringen zijn te danken aan de persoonlijkheid van de host - of dat nu door de persoon zelf komt, of door de uitstraling die de host de accommodatie geeft. Verder wijst het onderzoek van Booking.com uit dat ruim 35 procent van de Nederlandse reizigers vanwege de host dezelfde accommodatie een tweede keer bezochten.

Contact met de host

De rol van de host is ook dit jaar erg belangrijk voor reizigers die alternatieve soorten accommodaties zoeken. Meer dan de helft (53%) van de Nederlandse respondenten is van plan om in 2019 in een accommodatie te verblijven waar ze rechtstreeks contact kunnen hebben met de eigenaar of beheerder. Dat kan iemand zijn die er elke dag is of iemand die ze bij aankomst hartelijk welkom heet.

Het onderzoek liet ook zien dat sommige reizigers al blij zijn met het krijgen van een warm welkom, terwijl andere reizigers ‘hoge verwachtingen’ hebben van hun hosts. 72 procent van de Nederlandse respondenten vindt het grootste voordeel van hosts dat ze zich ‘thuis voelen’ door hun aanwezigheid. Daarnaast zegt meer dan de helft (52%) dat ze bij ‘persoonlijke’ accommodaties de lokale kennis van de eigenaar kunnen gebruiken. Hiermee hoopt een kwart (25%) van de Nederlandse respondenten oplichterij te voorkomen en geld te besparen.

Balans

Maar het is soms lastig om een goede host te zijn. Hosts moeten een balans vinden tussen het bieden van de best mogelijke ervaring en de juiste mate van persoonlijke benadering. 64 procent van de Nederlandse reizigers geeft aan hun host tijdens het verblijf maar één keer te hoeven zien om zich welkom te voelen. En 43 procent verwacht alleen contact tijdens het in- en uitchecken. Nog lastiger is dat reizigers verwachten dat hun hosts een soort zesde zintuig hebben en dus precies weten hoe persoonlijk ze met hun gasten moeten omgaan. 67 procent van de Nederlandse reizigers vindt dat hun hosts intuïtief moeten weten hoeveel tijd ze met hun gasten moeten doorbrengen, en driekwart (75%) wil dat de host hun behoefte aan persoonlijke ruimte respecteert. Daarbij is privacy het belangrijkst.

Tips

Managers en eigenaren kunnen gebruik maken van de volgende tips om te weten welke eigenschappen gasten zoeken in een host: een warme glimlach is een goed begin voor positieve reviews. Zo verwacht 72 procent van de Nederlandse reizigers dat ze vriendelijk en persoonlijk worden onthaald. Een persoonlijk tintje, zoals het aanbieden van een lokale delicatesse, kan ook een groot verschil maken. Extraatjes als thee, koffie en snacks zorgen ervoor dat de helft (50%) van de Nederlandse reizigers zich welkom voelt in hun nieuwe omgeving.

“Zoals bij zoveel aspecten van het reizen is er geen universele aanpak om aan de uiteenlopende behoeften van reizigers te voldoen. Ons onderzoek laat zien hoe belangrijk het is voor managers en eigenaren om de juiste balans te vinden en zo een optimale en onvergetelijke verblijfservaring aan te bieden, of het nu in een huis, appartement, pension of ander soort accommodatie is,” aldus Olivier Grémillon, Vice President bij Booking.com. “Bij Booking.com geloven we in individualiteit, want het perfecte verblijf ziet er voor iedereen weer anders uit. Echter is één ding glashelder. Het maakt niet uit of reizigers zich thuis willen voelen, de lokale cultuur willen ervaren, rust willen vinden of er gewoon even tussenuit willen. Er gaat niets boven de kracht van mensen zelf om een verblijf tot een onvergetelijke ervaring te maken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: