Booking.com onthult de rol die hosts spelen voor reizigers

9 april 2019 | Yonne van Geene

Booking.com maakt bekend wat voor gasten de belangrijkste motivaties zijn om in verschillende soorten accommodaties te verblijven, en welke rol hosts, managers en eigenaren hierin spelen. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit bij het plannen van hun volgende trip en daarom is het voor een host essentieel de juiste balans te vinden van de best mogelijke ervaring en de juiste mate van persoonlijke benadering. Zonder deze balans lopen ze het risico dat gasten voor een andere accommodatie kiezen. In een onderzoek van Booking.com onder 21.500 reizigers wereldwijd geeft 40 procent van de Nederlandse reizigers aan dat hun vakantie beter werd, omdat de host alles wilde doen voor een onvergetelijk verblijf.

Van een behulpzame B&B-host die gasten lokale tips geeft, een trotse eigenaar van een appartement die alles tot in de puntjes heeft verzorgd, tot de beheerder van een villa die zelf gekookte maaltijden deelt met de gasten: de meeste unieke verblijfservaringen zijn te danken aan de persoonlijkheid van de host - of dat nu door de persoon zelf komt, of door de uitstraling die de host de accommodatie geeft. Verder wijst het onderzoek van Booking.com uit dat ruim 35 procent van de Nederlandse reizigers vanwege de host dezelfde accommodatie een tweede keer bezochten.

Contact met de host

De rol van de host is ook dit jaar erg belangrijk voor reizigers die alternatieve soorten accommodaties zoeken. Meer dan de helft (53%) van de Nederlandse respondenten is van plan om in 2019 in een accommodatie te verblijven waar ze rechtstreeks contact kunnen hebben met de eigenaar of beheerder. Dat kan iemand zijn die er elke dag is of iemand die ze bij aankomst hartelijk welkom heet.

Het onderzoek liet ook zien dat sommige reizigers al blij zijn met het krijgen van een warm welkom, terwijl andere reizigers ‘hoge verwachtingen’ hebben van hun hosts. 72 procent van de Nederlandse respondenten vindt het grootste voordeel van hosts dat ze zich ‘thuis voelen’ door hun aanwezigheid. Daarnaast zegt meer dan de helft (52%) dat ze bij ‘persoonlijke’ accommodaties de lokale kennis van de eigenaar kunnen gebruiken. Hiermee hoopt een kwart (25%) van de Nederlandse respondenten oplichterij te voorkomen en geld te besparen.

Balans

Maar het is soms lastig om een goede host te zijn. Hosts moeten een balans vinden tussen het bieden van de best mogelijke ervaring en de juiste mate van persoonlijke benadering. 64 procent van de Nederlandse reizigers geeft aan hun host tijdens het verblijf maar één keer te hoeven zien om zich welkom te voelen. En 43 procent verwacht alleen contact tijdens het in- en uitchecken. Nog lastiger is dat reizigers verwachten dat hun hosts een soort zesde zintuig hebben en dus precies weten hoe persoonlijk ze met hun gasten moeten omgaan. 67 procent van de Nederlandse reizigers vindt dat hun hosts intuïtief moeten weten hoeveel tijd ze met hun gasten moeten doorbrengen, en driekwart (75%) wil dat de host hun behoefte aan persoonlijke ruimte respecteert. Daarbij is privacy het belangrijkst.

Tips

Managers en eigenaren kunnen gebruik maken van de volgende tips om te weten welke eigenschappen gasten zoeken in een host: een warme glimlach is een goed begin voor positieve reviews. Zo verwacht 72 procent van de Nederlandse reizigers dat ze vriendelijk en persoonlijk worden onthaald. Een persoonlijk tintje, zoals het aanbieden van een lokale delicatesse, kan ook een groot verschil maken. Extraatjes als thee, koffie en snacks zorgen ervoor dat de helft (50%) van de Nederlandse reizigers zich welkom voelt in hun nieuwe omgeving.

“Zoals bij zoveel aspecten van het reizen is er geen universele aanpak om aan de uiteenlopende behoeften van reizigers te voldoen. Ons onderzoek laat zien hoe belangrijk het is voor managers en eigenaren om de juiste balans te vinden en zo een optimale en onvergetelijke verblijfservaring aan te bieden, of het nu in een huis, appartement, pension of ander soort accommodatie is,” aldus Olivier Grémillon, Vice President bij Booking.com. “Bij Booking.com geloven we in individualiteit, want het perfecte verblijf ziet er voor iedereen weer anders uit. Echter is één ding glashelder. Het maakt niet uit of reizigers zich thuis willen voelen, de lokale cultuur willen ervaren, rust willen vinden of er gewoon even tussenuit willen. Er gaat niets boven de kracht van mensen zelf om een verblijf tot een onvergetelijke ervaring te maken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: