Booking.com past voorwaarden aan

16 december 2014 |
Booking.com past voorwaarden aan<

Booking.com gaat de contractvoorwaarden met de aangesloten hotels aanpassen. De onderneming gaat toestaan dat de hotels waar het zaken mee
doet, ook korting mogen geven aan haar concurrenten, zoals Expedia.com en Hotels.com.

Heel Europa
De maatregel is maandag door de Europese Commissie openbaar gemaakt. De concessie geldt voor alle Europese landen. Brussel hoopt dat ook andere bemiddelaars hun contractvoorwaarden gaan versoepelen.

Booking.com en haar branchegenoten liggen al langer onder vuur. De macht van de OTA's zou te groot zijn geworden, wat op zijn beurt de aangesloten hoteliers te afhankelijk maakt van deze OTA's. De concessie van Booking.com hangt nauw samen met de toenemende druk op de onderneming. In Frankrijk, Zweden en Italië zijn de mededingingsautoriteiten al een onderzoek gestart naar marktbeperkingen door Booking.com. Door de regels te versoepelen, hoopt Booking.com dat deze onderzoeken naar mededingingsbeperkingen worden stopgezet.

Klachten
De ‘parity clauses’ die Booking.com hanteerde, zijn gangbaar in contracten tussen boekingssites en hotels. Ze hebben geleid tot een stroom van klachten van concurrenten en toezichthouders op de sector. De concurrenten van Booking.com hebben tot eind januari de tijd om op de gepresenteerde voorstellen te reageren.

Priceline
Booking.com maakt deel uit van de Amerikaanse Priceline Group. De van origine Nederlandse onlinebemiddelaar, die in 2005 door Priceline werd overgenomen, heeft bijna 7000 werknemers in dienst, verspreid over tientallen vestigingen wereldwijd.
De onderneming legt zich volledig toe op het boeken van online hotelovernachtingen. Het bedrijf vraag van de hotelexploitant een ‘fee’ van gemiddeld 16 procent van de kamerprijs.

MEER LEZEN OVER BOOKING.COM? KLIK HIER!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: