Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

20 augustus 2019 | David Bakker

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete.

Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugkerende btw-aangifte. Om ondernemers te helpen, biedt de Belastingdienst de checklist naheffingsaanslag. Daarmee controleren zij in drie stappen of de naheffingsaanslag klopt en welke actie nodig is.

Veel startende ondernemers doen zelf de btw-aangifte. Na ieder kwartaal hebben zij een maand de tijd om te zorgen dat de btw-aangifte en bijbehorende betaling bij de Belastingdienst binnen zijn. De deadlines zijn ieder jaar 31 juli, 31 oktober, 31 januari en 30 april. Ook ondernemers die geen omzet hebben gedraaid, dienen btw-aangifte te doen.

Wat te doen bij een vergeten aangifte

Als de Belastingdienst niet weet hoeveel omzet een ondernemer heeft gedraaid, voor welk bedrag er facturen zijn gestuurd of ontvangen, wordt een schatting gemaakt voor de te betalen btw. Dit gebeurt op basis van vaste bedragen. Het bedrag van de naheffingsaanslag kan daardoor behoorlijk hoog zijn. Een ondernemer die vervolgens toch btw-aangifte over het betreffende kwartaal doet, blijkt meestal minder te moeten betalen dan het door de Belastingdienst geschatte bedrag. Het advies is daarom om altijd alsnog aangifte te doen.

Een naheffingsaanslag voorkomen

Ondernemers die de btw-aangifte niet of niet op tijd doen, ontvangen altijd een boete van € 65. Daarnaast bedraagt de boete voor het niet doen van de betaling 3% van het niet-betaalde bedrag, met een minimum van € 50 en een maximum van € 5.278. Deze boete wordt nadat de aangifte alsnog is gedaan evenredig teruggebracht. Is er daarna geen btw te betalen, dan is er geen boete voor het niet of niet tijdig betalen. De volgende drie tips helpen ondernemers een naheffingsaanslag en boete te voorkomen.

  1. Noteer de deadlines voor de btw-aangifte en -betaling in de agenda
    Stel twee weken voor iedere deadline een herinnering in. De deadlines van de kwartaalaangiften en -betalingen zijn ieder jaar op 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober.
  2. Plan de betaling
    Vroeg in de maand aangifte doen, maar liever pas aan het einde van de maand betalen? Plan de betaling dan enkele dagen voor de deadline in via online bankieren. Zo staat de betaling vóór het verstrijken van de deadline op de bankrekening van de Belastingdienst.
  3. Doe altijd btw-aangifte
    Geen facturen verstuurd of ontvangen en geen omzet gedraaid? Doe ook dan btw-aangifte.

Ga voor meer informatie en hulpmiddelen voor startende ondernemers naarbelastingdienst.nl/starters.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: