Chinese hotelgast geeft meeste uit

29 augustus 2013
Chinese hotelgast geeft meeste uit

China is Duitsland en de VS voorbijgestreefd als het land met de inwoners die wereldwijd het meest spenderen aan reizen. Chinese reizigers besteedden in 2012 zo'n 102 miljard dollar
aan internationale reizen, een stijging van ruim 40 procent ten opzichte van 2011.

*Inzichten*
Dit blijkt uit de tweede editie van de jaarlijkse 'Chinese International Travel Monitor' (CITM), gepubliceerd door boekingswebsite Hotels.com. De monitor onthult belangrijke inzichten in het veranderende gedrag van Chinese reizigers en de wijze waarop de wereldwijde hotel- en gastvrijheidsindustrie daarop inspeelt.

*Meer gasten uit China*
In het onderzoek onder ruim 3.000 Chinese internationale reizigers en meer dan 1.500 hoteliers over de hele wereld, geeft driekwart van de hoteleigenaren aan dat Chinese reizigers tot wel 5 procent van de boekingen voor hun rekening nemen. Het afgelopen jaar signaleerde 45 procent van de hoteliers een stijging van het aantal Chinese bezoekers. De grootste toename vond plaats in Azië en Oceanië (61 procent). Hoteleigenaren zien China de komende drie jaar als een groeimarkt: een op de tien ondervraagde hoteliers verwacht een toename van meer dan 50 procent en bijna de helft anticipeert op een groei van 11 tot 50 procent.

*Kansen voor hotelier*
De onderzoeksmonitor benoemt mogelijke verbeterpunten voor hoteliers. Het accepteren van Chinese betaalmiddelen wordt gezien als de belangrijkste service die hotels op dit gebied kunnen bieden. Meer dan een kwart van de Chinese reizigers beschouwt dit als belangrijkste aandachtspunt.
Driekwart van de Chinese reizigers zou graag zien dat hotels meer producten en diensten naar het Chinees vertalen, zoals welkomstinformatie, websites, tv-programma's en kranten, terwijl bijna de helft een verbeterpunt ziet in hotelpersoneel dat Mandarijn spreekt.

*Beweren is doen*
De mismatch tussen de wensen van Chinese reizigers en de door hotels geboden services, blijkt uit het feit dat een kwart van de hoteliers weliswaar traint in cultureel bewustzijn, maar slechts een op de tien welkomstinformatie in het Mandarijn biedt. Het afgelopen jaar besteedde wereldwijd ruim de helft van de hotels minder dan 10.000 dollar aan het ontwikkelen van programma's en producten specifiek gericht op Chinese gasten.

*Online persoonlijk advies*
Als het gaat om het zoeken en het boeken van reizen, speelt persoonlijke aanbeveling een steeds belangrijkere rol. Bijna een derde van de Chinese reizigers zegt te vertrouwen op advies van familie en vrienden, gevolgd door boekingswebsites en online reviews. Meer dan een kwart van de Chinese reizigers gebruikt social media om een vakantiebestemming te kiezen. Onder jonge reizigers is dat percentage nog hoger.

*Te langzaam*
"Programma's van overheden en verkeersbureaus om Chinese reizigers aan te trekken en te faciliteren zijn een positieve stap, maar de snelheid waarmee het volume van de Chinese reismarkt groeit lijkt het tempo van de veranderende hotelindustrie te overtreffen," zo besluit Svanström.

~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Overig nieuws