Column Hans van Spronsen: Hotelkamer op afbetaling

17 februari 2009 | Redactie

Hadden wij ook maar pakketjes producten gemaakt die niemand meer begreep en die iedereen wel wilde kopen. Hadden wij ook maar kamers verkocht aan mensen die het niet konden betalen. Dan was de overheid ons ook te hulp geschoten en was miljardensteun voor onze sector al geregeld. Waarschijnlijk was Nederland dan zelfs tijdelijk eigenaar geworden van onze hotelkamers, met het loerende recessiespook in onze hotelentree.

Abrupt eindigde mijn 'gedroomde' gesprek met een aantal hoteliers; ik werd met een schok wakker. Misschien is het niet eens zo gek idee. Benchmarken noemen wij dat. In gewoon Nederlands: goed afkijken.

Misschien kunnen we het echt gaan doen. Laten we met ons allen kamers op afbetaling gaan verkopen. Of slaap nu en betaal pas over 6 of 12 maanden met maar 1,5 % rente per maand. Of een echte 'liar-aanbieding' voor mensen die bij u op krediet komen eten en slapen maar geen vast inkomen hebben. Deze pakketten verkopen wij dan weer door aan een bank, die deze weer doorverkoopt aan een pensioenverzekeraar die ze uiteindelijk weer weet te slijten aan ene Wouter. Als je het zo op papier zet, weet je gelijk dat je dat soort dingen niet moet doen.

Nee, we mogen blij zijn dat wij een business hebben waar het allemaal nog redelijk transparant geregeld is. Ja, diep in ons hart willen we natuurlijk dat iemand anders onze recessienachtmerrie oplost. Ook dat is echter een mooie droom! We zullen het, zoals altijd, zelf moeten oplossen. En dat is niet zielig. Het is zalig. Dat wij de kans krijgen om het zelf te doen en niet verder hoeven af te wachten wat er gaat gebeuren. Het heft in eigen hand nemen. Daarbij een goede tip: neem in uw verkoopuitingen het woord crisis of recessie op; de kans wordt daardoor veel groter dat de media uw uiting er uit lichten. We hebben de afgelopen weken al diverse recessiemenu’s en crisiskortingen voorbij zien komen.

Natuurlijk kunnen we ook gezamenlijk de prijzen verlagen tot een absoluut dieptepunt zodat er een yieldrecessie ontstaat. In een dergelijke prijzenoorlog hebben we aan het eind slechts verliezers, dus dat lijkt mij ook geen goede oplossing. Nee, we zullen juist nu aan de waarde voor de klant moeten gaan werken. Als frequente hotelgast zou ik wel eens wat meer van u willen horen; ik zou wel eens het gevoel willen hebben dat u mijn komst op prijs stelt. Dat ik waardering krijg voor het feit dat ik bij u mijn besteding kom doen.

Kortom, ik zou mij gewaardeerd willen voelen als gast. Ook al weet u vrijwel zeker dat ik wel weer terugkom. Gewoon iets extra’s omdat ik dat verdien. Gewoon mij verrassen doordat u zich in mij verdiept. Als u dat doet voor mij en voor uw andere gasten, dan vertellen wij dat wel weer verder. Dan wordt uw persoonlijke recessie een stuk minder problematisch.

HM302009

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: