Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

29 juli 2020 | Hans van Spronsen

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horecabedrijf veilig en gastvrij worden ontvangen?

Volgens mij zijn de middelgrote en kleinere horecabedrijven hierbij sowieso in het voordeel. Zij hebben soms al een relatie met hun gasten, ontvangen ze vaak persoonlijk, maken een praatje enzovoorts. Daarnaast is de kleinschaligheid voor de gast sneller te scannen en weet men dat er een maximum aan gasten aanwezig is waardoor de 1,5 meter afstand gevoelsmatig gewaarborgd wordt. Dat wil niet zeggen dat je je niet aan de regels hoeft te houden maar de persoonlijke gastvrijheid biedt vertrouwen. Maak daar dus vooral ook gebruik van.

Alles draait om uw persoonlijke band met uw gasten. Zij kennen u en het is aan u om hen het gevoel te geven dat u hen ook kent. Laat als eigenaar vaak uw gezicht zien, ben aanspreekbaar en/of spreek uw gasten aan. Daarnaast is gastvrijheid wel wat meer dan de warme hand bij het ontvangst. De herkenning, de glimlach, een gastvrij gebaar. Natuurlijk kunt u bijvoorbeeld in een hotel nog wel de koffers naar boven brengen door deze bij ontvangst even schoon te maken met desinfecterende middelen. En omdat u door gesprekken met uw gasten meer te weten komt, kunt u inspelen op hetgeen u hoort. In Amerika hebben ze daar jaren geleden al een mooie term voor bedacht ‘random acts of kindness’, gewoon inspelen op wat je hoort of weet. Een bosje bloemen voor de jarige als ze het bij u komt vieren of een handgeschreven kaartje naar het huisadres.

De meesten van u zijn heel gastvrij ingesteld en gefocust op het welzijn van uw gasten, laat dat in deze tijden nog meer blijken. Uw gasten zullen zich gezien voelen en dit verhoogt hun gevoel van veiligheid. Het is allemaal psychologisch dus ga in uw kracht staan!

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: