Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

29 juli 2020 | Hans van Spronsen

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horecabedrijf veilig en gastvrij worden ontvangen?

Volgens mij zijn de middelgrote en kleinere horecabedrijven hierbij sowieso in het voordeel. Zij hebben soms al een relatie met hun gasten, ontvangen ze vaak persoonlijk, maken een praatje enzovoorts. Daarnaast is de kleinschaligheid voor de gast sneller te scannen en weet men dat er een maximum aan gasten aanwezig is waardoor de 1,5 meter afstand gevoelsmatig gewaarborgd wordt. Dat wil niet zeggen dat je je niet aan de regels hoeft te houden maar de persoonlijke gastvrijheid biedt vertrouwen. Maak daar dus vooral ook gebruik van.

Alles draait om uw persoonlijke band met uw gasten. Zij kennen u en het is aan u om hen het gevoel te geven dat u hen ook kent. Laat als eigenaar vaak uw gezicht zien, ben aanspreekbaar en/of spreek uw gasten aan. Daarnaast is gastvrijheid wel wat meer dan de warme hand bij het ontvangst. De herkenning, de glimlach, een gastvrij gebaar. Natuurlijk kunt u bijvoorbeeld in een hotel nog wel de koffers naar boven brengen door deze bij ontvangst even schoon te maken met desinfecterende middelen. En omdat u door gesprekken met uw gasten meer te weten komt, kunt u inspelen op hetgeen u hoort. In Amerika hebben ze daar jaren geleden al een mooie term voor bedacht ‘random acts of kindness’, gewoon inspelen op wat je hoort of weet. Een bosje bloemen voor de jarige als ze het bij u komt vieren of een handgeschreven kaartje naar het huisadres.

De meesten van u zijn heel gastvrij ingesteld en gefocust op het welzijn van uw gasten, laat dat in deze tijden nog meer blijken. Uw gasten zullen zich gezien voelen en dit verhoogt hun gevoel van veiligheid. Het is allemaal psychologisch dus ga in uw kracht staan!

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. ...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: