Column: ontregelen regels je hotel?

2 augustus 2018 | Monique van Gevelt

Als je een hotel hebt, kom je regelmatig met regels, wetten en voorschriften in aanraking. Ze zijn ontstaan met een bepaald doel voor ogen en zijn er om nageleefd te worden. Maar soms verzuipen we gewoon in de regeltjes en regelgeving. Ze staan vaak het ondernemen in de weg en het lijkt meer op ondernemers treiteren, dan zorgen voor een goed economisch klimaat.

Natuurlijk ben je er niet op uit om de regels te omzeilen. Maar het zijn er teveel en ze zijn niet allemaal even makkelijk te begrijpen, laat staan uit te voeren. Of het nu om wet- en regelgeving, clausules in contracten, vergunningstrajecten, arbeidsrecht of de regels van de Belastingdienst gaat, voor menig horecaondernemer is het een complex geheel.

Van oorsprong zijn regels er om elkaar en de omgeving te beschermen en duidelijkheid te scheppen. Horecaondernemers zijn meestal effectieve mensen die schakelen, beslissen en acteren op hoog tempo. De wereld van wet- en regelgeving werkt op een ander tempo en vanuit ondernemersperspectief lijkt er geen schot in te komen. En dan kan die bureaucratie je weleens irriteren.

Maar boos worden op de regelgever brengt je enkel frustratie en onwelwillendheid. Regels kun je niet zomaar veranderen en meestal zal je ze moeten accepteren. En als die regels je onterecht benadelen moet je met goede argumenten komen. Heb je geen kaas gegeten van het onderwerp of kun je het geduld niet opbrengen, dan is het zaak een goede jurist of deskundige aan je zijde te hebben. Hierdoor kan jij je focus verleggen op de zaken waar je wél invloed op hebt. Zoals de regels die je zelf maakt én toepast in jouw bedrijf.

Pas op voor een regelreflex

Als jij andermans regels frustrerend en onwerkbaar vindt, zo kunnen jouw gasten en medewerkers jouw regels vervelend en inefficiënt vinden...

Zo was ik laatst te gast in een hotel. We zaten met een team te werken aan een project in hun restaurant en dan krijg je een hele werkshift via de zijlijn mee. Het was niet druk, maar toch was het voor gasten lastig om de aandacht van de medewerkers te krijgen. Ze waren reuzedruk met zichzelf en het bedrijf. Ze vulden lijsten in, zaten met hun hoofd bij het kassasysteem en waren meer bezig zich door de ‘papierwinkel’ heen te werken, dan de gasten te bedienen. Desgevraagd bleken er nogal wat regels en procedures te zijn per shift.

Als intern iets niet goed gaat, of als je medewerker of gast ongewenst gedrag vertoont, dan is een nieuwe regel al snel de remedie. En met de tijd stapelen die regels zich op tot een gedrocht waar niemand meer mee kan werken. Beter is het om een paar goede afspraken en regels te hebben die je kunt handhaven, dan een overkill aan regels die mensen aan hun laars lappen of verkeerd uitvoeren.

De vraag is hoeveel tijd je medewerkers bezig zijn om te voldoen aan jouw regels en of dat het gewenste resultaat heeft. En hoeveel tijd ze spenderen aan gasten? Elke minuut niet aan je gasten besteed betekent uiteindelijk omzetverlies. Gasten hebben last van te veel regels en het irriteert ze. Vooral medewerkers die zich inflexibel en ongastvrij opstellen om zo aan opgelegde regels te kunnen voldoen, zorgen ervoor dat de gast niet terugkomt.

Geef je medewerkers dan ook de ruimte om het de gast naar de zin te maken. Geef ze geen extra regels maar de tools en kennis om te zorgen voor een positieve ervaring. Haal daarom regelmatig de kam door je regeltjes. Kijk eens welke regels werkelijk noodzakelijk zijn en bijdragen aan een soepel lopend hotel en hoge gasttevredenheid. En hou alleen die in stand.

Er zijn regels nodig om het spel te kunnen spelen. Maar slechte, overbodige en belerende regels zorgen ervoor dat mensen gaan valsspelen. Aan andermans regels kun je niet veel veranderen, maar je eigen regels heb jij zelf in de hand.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: