Controle binnenklimaatsystemen bespaart horeca veel geld

24 mei 2017 |

Momenteel worden de controles op de regelgeving omtrent de EPBD (Energy Performance of Buildings Directive) door Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied sterk geïntensiveerd. De regelgeving voor eigenaren en beheerders van gebouwen met een opgeteld koelvermogen van 12KW of meer worden met name in de horeca intensiever gecontroleerd. Het onderhoud van binnenklimaatsystemen wordt met regelmaat ondermaats uitgevoerd waardoor systemen regelmatig niet goedgekeurd worden.

De impact van slecht onderhoud op kosten

Naast het feit dat de keuring eens in de 5 jaar plaats móet vinden is het ook voor de gebruikers van het pand belangrijk dat deze regelgeving nageleefd wordt. Het goed onderhouden van de airconditioningsystemen levert in de horeca snel een energiebesparing op van 10 – 30%. Naast de energiebesparing gaat de gastbeleving significant vooruit omdat er 5 tot 35% minder storingen plaatsvinden. Het belang van goed onderhoud wordt door de horeca nog steeds vaak onderschat, hierdoor is een systeem eerder afgeschreven en komen storingen vaker voor. “De gastbeleving lijdt onder het feit dat een binnenklimaatsysteem niet voldoende wordt onderhouden en de levensduur wordt verkort.” Dit vertelt Albert van Ingen, expert op het gebied van klimaatbeheersing en onderhoud, specifiek binnen de horeca. “Dit maken wij dagelijks mee in de praktijk. Regelmatig komt het voor dat onderhoudscontracten in een grote aanbesteding worden uitgezet. Het resultaat hiervan is dat een maximum aan tijd wordt gesteld voor het onderhoud door de onderhoudspartij.” Een monteur heeft regelmatig te weinig tijd en specialistische kennis om goed onderhoud te kunnen uitvoeren. Albert: “Ondernemers zijn zich veelal niet bewust dat dit resulteert in een lager rendement, een hoger aantal storingen en een kortere levensduur.”

Gastbeleving onder druk

Goed onderhoud is niet alleen het schoonmaken van een airconditioning met een doekje. In veel gevallen wordt het binnenklimaatsysteem enkel opengemaakt om vluchtig een filter te reinigen. Het goed onderhouden van een binnenklimaatsysteem houdt echter meer in dan alleen het filter schoonmaken. De lekbak moet worden gereinigd én het systeem moet goed worden doorgemeten. De lekbak kan een bron voor bacteriën vormen; buiten dat dit vieze luchtjes veroorzaakt kan dit ook een potentiële ziekmaker zijn voor gasten en werknemers.

Slijtage verkort de levensduur

Een filter is een van de belangrijkste onderdelen van het systeem; wanneer deze niet goed genoeg wordt schoongemaakt zal dit ervoor zorgen dat het systeem harder moet werken om de lucht te filteren. Wanneer dit lange tijd aanhoudt, zal de slijtage sneller toenemen.

Het doormeten van het systeem is van onderschat belang. Met het doormeten kan voordat een storing plaatsvindt al worden geconstateerd dat de spanning niet goed is. Bij constatering van afwijkende waardes kan hierop worden ingespeeld. Zo wordt een storing voorkomen en de levensduur verlengd. “Een systeem netjes schoonmaken is niet alleen een stukje service”, vervolgt Albert van Ingen. Dit verbetert niet alleen de uitstraling van binnen en van buiten. “Een systeem in goede conditie gaat langer mee, verbruikt minder energie en heeft minder storingen.”

Albert van Ingen eigenaar en directeur van BinnenKlimaatExpert.nl heeft een breed portfolio zakelijke klanten en in het bijzonder horecabedrijven. In de jarenlange samenwerking met het Hilton concern, Ibis, Accor en het Piet Hein hotel heeft BinnenKlimaatExpert (vroeger AVi Airconditioning en klimaatbeheersing) veel ervaring opgedaan met betrekking tot de montage, onderhoud en storingen van binnenklimaatsystemen binnen de horeca.

BinnenKlimaatExpert               
info@binnenklimaatexpert.nl
www.binnenklimaatexpert.nl
0345-511 430

Bellweg 20
4104 BJ Culemborg

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Radisson Blu Palace Hotel vraagt hotelgasten te gaan strandjutten

In de strandhoogseizoen maanden in Noordwijk aan Zee heeft het Radisson Blu Palace Hotel een actie bedacht om hotelgasten te vragen om te helpen bij het schoonhouden van het strand. Het hotel vraagt gasten, wanneer ze een strandwandeling gaan maken, om een papierentasje mee te nemen en onderweg a...

Opening
Hotel Beijer: het eerste boutique antique hotel

In het geweld van de openingen van nieuwe hotels van grote ketens die hun weg naar Utrecht hebben gevonden, is de opening van Hotel Beijers bijzonder te noemen. Door de combinatie van boutique met antique is Hotel Beijers uniek voor Utrecht en misschien zelfs wel voor heel Nederland. Bij Hotel Beije...

Personalia
Jolijn Zeeuwen nieuwe General Manager Hilton Rotterdam

Hilton Rotterdam heeft Jolijn Zeeuwen aangesteld als de nieuwe General Manager. Ze neemt de functie over van Karin van den Berg, die naar Duitsland verhuisde om de rol van Area General Manager West & Zuid Duitsland te vervullen. Jolijn studeerde aan de Hotelschool in Den Haag en begon haar Hilto...

Opening Hotelketens
Accor herpositioneert zich in Noord-Europa, 2000 kamers erbij

Accor’s groei in Noord-Europa wordt bevestigd met de aankondiging van 15 nieuwe contracten in de eerste helft van 2019; waarvan zeven in het Verenigd Koninkrijk, vijf in België, twee in Denemarken en één in Nederland. De nieuwe overeenkomsten voegen zo meer dan 2000 kamers a...

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Opening Hotelketens
Carlton Hotel Collection opent zijn twaalfde hotel in de Schotse hoofdstad

Carlton Hotel Collection heeft er een mooie aanwinst bij; Market Street hotel opende onlangs in het centrum van Edinburgh. Op deze Unesco World Heritage locatie, ‘the Old Town’ van Edinburgh, gaat het hotel op in de historische skyline van de stad en is de inspiratie van de omgeving voel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: