Conversie (4/8)

8 oktober 2009
Conversie (4/8)

Een website kan er nog zo goed uitzien en veel bezoekers krijgen, zolang deze bezoekers er niets mee doen, levert de website weinig op. Een hotel wil logischerwijs reserveringen uit de website halen. Naast reserveringen (omzet) kunnen beoogde acties zijn: het inschrijven voor een (e-mail-)nieuwsbrief, het invullen van een ‘Request for Proposal’ formulier (banqueting aanvragen) of het aanvragen van een brochure. Met een statistiekenprogramma kan men meten welk percentage van de bezoekers een van de genoemde acties uitvoert, oftewel welke doelen er worden gehaald. Dit resultaat wordt (doel-)conversie ratio genoemd (conversion rate) en het is de uitdaging om deze ratio omhoog te brengen.

Hieronder een aantal tips voor het verhogen van de verschillende doelconversies:

*Reserveringen (online)*
Om directe reserveringen te genereren vanuit de hotelwebsite zal de website moeten worden gekoppeld aan een booking engine (reserveringssysteem). Deze booking engines zijn er in alle soorten en maten. Ze verschillen echter erg in gebruiksvriendelijkheid, mogelijkheden (arrangementen, upselling, statistieken) en kosten. Wanneer u voor uw hotel een geschikte booking engine heeft gevonden, kan deze gekoppeld worden aan de website door middel van een ‘quick reservation’ panel. Dit reserveringspaneel kan een vast pagina-element zijn en dus terugkomen op elke pagina. Hiermee kunnen bezoekers van de website zeer eenvoudig de beschikbaarheid controleren en aan de hand daarvan een reservering maken. Het niet plaatsen van een ‘quick reservation’ panel is een gemiste kans en zal resulteren in minder reserveringen.

*Reserveringen (telefonisch en e-mail)*
Naast directe online reserveringen, zullen er ook bezoekers zijn die liever telefonisch een reservering maken. Maak daarom een ‘reserveringspagina’ met daarin de contactgegevens en reserveringsprocedures en voorwaarden van uw reserveringsafdeling. Ook kan het nuttig zijn om het telefoonnummer van het hotel op elke pagina terug te laten komen. Hiermee kunnen bezoekers zonder lang te zoeken het telefoonnummer achterhalen.

*E-mail-nieuwsbrief*
(Potentiële) gasten en andere stakeholders van het hotel kunnen op de hoogte gehouden worden van de laatste nieuwsberichten en aanbiedingen door middel van een e-mailnieuwsbrief. Op de website kunt u een inschrijvingsformulier plaatsen voor deze nieuwsbrief. U kunt daar eventueel een incentive aan koppelen om zo meer inschrijvingen te verkrijgen. Naast het aanmelden, moet het ook mogelijk zijn voor abonnees om zich uit te schrijven. Dit is wettelijk verplicht.

*Request for Proposal (RFP)*
Wanneer het hotel banqueting-faciliteiten aanbiedt, kunt u een ‘Request for Proposal’ formulier op de website plaatsen. Geïnteresseerden kunnen zo’n formulier invullen en eenvoudig versturen aan de Sales-afdeling van het hotel. Ook kan dit formulier worden uitgerust met een calculatiefunctie waardoor er automatisch een beknopte offerte gegenereerd kan worden. Aangezien dergelijke formulieren veelal uit veel velden bestaan, is het aan te raden dit formulier op te splitsen in verschillende stappen (Multi-step). Dit verhoogd de gebruiksvriendelijkheid en zal de conversie doen toenemen.

Door actief te experimenteren kunt u bepalen wat wel en niet werkt. Op basis van uw eraringen kunt u aanpassingen doen die de doelconversie doen stijgen. Wanneer u bijvoorbeeld een interessante aanbieding plaatst (denk aan een last minute of seizoenspecial) en deze ook makkelijk te reserveren is, dan zal dit al snel kunnen leiden tot meer reserveringen en dus een verhoogde conversie.

Verschillende statistiekenprogramma’s bieden e-commerce tracking aan. Hiermee kan precies gemeten worden hoeveel omzet de website aan reserveringen genereert. Hierover leest u meer in het artikel ‘Analytics en Reporting’.

Mocht u vragen hebben of willen reageren op dit artikel, neem dan contact op met Thomas Dieben van BeCurious internet & hospitality | "www.curious.nl":http://www.curious.nl/?utm_source=hosman&utm_medium=banner&utm_campaign=hosman09 | 020-3880988 | "thomas@curious.nl":mailto:thomas@curious.nl.

~Dit was het vierde artikel uit een reeks van acht artikelen ‘Succes met de hotelwebsite’. Vanaf donderdag 15 oktober is het vijfde artikel te lezen.~

Overig nieuws