Corendon Boeing 747 na megatransport in hoteltuin ‘geland’

11 februari 2019 | Thijs Jacobs

Na een vijfdaags megatransport van Schiphol naar Badhoevedorp is de Boeing 747 van Corendon gisteren gearriveerd in de tuin van het Corendon Village hotel. Daar wordt het vliegtuig later dit jaar omgebouwd tot een 5D-experience over de 747 en de geschiedenis van de luchtvaart.

Dinsdagnacht begon de laatste reis van de Boeing luchthaven Schiphol. Het ontmantelde toestel werd op een trailer van gespecialiseerd transportbedrijf Mammoet geplaatst om de 12,5 kilometer naar het hotel te kunnen afleggen. Daarbij moest het vliegtuig 17 sloten, snelweg A9 en een provinciale weg oversteken. De A9 werd in de nacht van vrijdag op zaterdag succesvol overgestoken. In de nacht van zaterdag op zondag stak het transport de Schipholweg over om daarna met 57 bewegingen achteruit in te parkeren in de hoteltuin. Het spectaculaire transport trok wereldwijd de aandacht en werd door nationale en internationale media gevolgd.

Zwaargewicht

De Boeing 747 is het voormalig KLM-toestel ‘City of Bangkok’ dat na 30 jaar trouwe dienst een nieuwe eindbestemming krijgt in de hoteltuin. Het toestel is 64 meter breed, 71 meter lang en weegt 160 ton. Om het veilig op zijn plek te kunnen houden is het vliegtuig vandaag op 1,5 meter hoge stalen sokkels van in totaal 15 ton staal gehesen. Daaronder zitten zware betonnen platen die berekend zijn op het enorme gewicht.

5D-experience

De Boeing wordt later dit jaar omgebouwd tot 5D-experience. Bezoekers kunnen straks door, over of onder het vliegtuig lopen en op plekken komen die normaal gesproken niet toegankelijk zijn voor het publiek. Zo kunnen ze de cargo-ruimte zien waar de bagage wordt ingeladen, zien hoe er getankt wordt en een kijkje nemen in de keuken van de businessclass en de cockpit in het upperdeck. Ze kunnen zelfs over de dertig meter lange vleugels lopen. Daarnaast worden bezoekers meegenomen in de geschiedenis van de luchtvaart. Die reis begint bij het oeroude menselijke verlangen om te vliegen en leidt via eerste serieuze vliegpogingen rond 1900 tot de ontwikkeling van de Boeing 747. Het hoogtepunt van de reis vormt de 5D-experience, waarin ze het vliegen in al zijn facetten zelf kunnen ervaren. De tuin waarin de Boeing staat is deels ingericht als ecozone, is open voor hotelgasten en wordt als festivalterrein gebruikt.

Pas- en meetwerk

Corendon-oprichter Atilay Uslu had zelf een kamer geboekt in het hotel. Precies op de plek waar - als alles goed zou gaan - de neus van de Boeing voor het raam zou komen te staan. ,,Toen ik vanochtend de gordijnen opende, zag ik haar in volle glorie staan. Ik realiseerde me dat na maandenlange voorbereiding het ons echt is gelukt om het toestel met veel pas- en meetwerk op haar uiteindelijke plek te krijgen. Daar word je wel even stil van”, zegt hij.

Corendon sprak daarna zijn dank uit voor de medewerking van de gemeente Haarlemmermeer, overheidsinstanties, diverse bedrijven en de eigen medewerkers, zonder wie de stunt nooit gelukt was.

Iconisch toestel

Het transport van het vliegtuig viel dit weekeinde samen met de viering van de eerste testvlucht van de Boeing 747 op 9 februari 1969, precies vijftig jaar geleden. De 747 is een iconisch toestel en was tot 2007 het grootste vliegtuig ter wereld. Het kon destijds 2,5 keer zoveel passagiers vervoeren dan andere gangbare types. Het was ook het eerste widebody toestel, met twee gangpaden. Kenmerkend is ook het tweede dek, waar tevens de cockpit zit. KLM introduceerde in 1971 de eerste Boeing 747 in haar vloot. De 'City of Bangkok’, in 1989 in de vloot opgenomen, werd destijds gedoopt door negen Thaise monniken. Na bijna dertig jaar trouwe dienst siert het overgespoten toestel nu de Corendon hoteltuin.

Het transport in cijfers

De laatste vijfdaagse reis van de Boeing werd een indrukwekkende operatie. Het vliegtuig moest eerst 8 kilometer over het luchthaventerrein van Schiphol getransporteerd worden en daarna nog 4,5 kilometer door de akkerlanden. Zwaar transportspecialist Mammoet vervoerde het 160 ton zware toestel op een trailer die nog meer woog: ruim 200 ton. De trailer verdeelde het gewicht van de Boeing over 192 wielen. Om ervoor te zorgen dat de trailer niet wegzakte in de drassige akkergrond, werd een speciale weg aangelegd van circa 2100 metalen rijplaten van 1500 kilo per stuk. Over de 17 sloten werden speciale bruggen gebouwd. De trailer reed met een snelheid van 5 kilometer per uur en werd op afstand bestuurd door mensen van Mammoet, die ernaast liepen. Hij werd aangedreven door twee zogeheten powerpacks, elk met een vermogen van 390kW, goed voor meer dan 1000 pk. In totaal moesten bij het transport 18 bochten worden genomen, waarvan de eerste 7 op het terrein van Schiphol zelf.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: