Corendon Boeing 747 na megatransport in hoteltuin ‘geland’

11 februari 2019 | Thijs Jacobs

Na een vijfdaags megatransport van Schiphol naar Badhoevedorp is de Boeing 747 van Corendon gisteren gearriveerd in de tuin van het Corendon Village hotel. Daar wordt het vliegtuig later dit jaar omgebouwd tot een 5D-experience over de 747 en de geschiedenis van de luchtvaart.

Dinsdagnacht begon de laatste reis van de Boeing luchthaven Schiphol. Het ontmantelde toestel werd op een trailer van gespecialiseerd transportbedrijf Mammoet geplaatst om de 12,5 kilometer naar het hotel te kunnen afleggen. Daarbij moest het vliegtuig 17 sloten, snelweg A9 en een provinciale weg oversteken. De A9 werd in de nacht van vrijdag op zaterdag succesvol overgestoken. In de nacht van zaterdag op zondag stak het transport de Schipholweg over om daarna met 57 bewegingen achteruit in te parkeren in de hoteltuin. Het spectaculaire transport trok wereldwijd de aandacht en werd door nationale en internationale media gevolgd.

Zwaargewicht

De Boeing 747 is het voormalig KLM-toestel ‘City of Bangkok’ dat na 30 jaar trouwe dienst een nieuwe eindbestemming krijgt in de hoteltuin. Het toestel is 64 meter breed, 71 meter lang en weegt 160 ton. Om het veilig op zijn plek te kunnen houden is het vliegtuig vandaag op 1,5 meter hoge stalen sokkels van in totaal 15 ton staal gehesen. Daaronder zitten zware betonnen platen die berekend zijn op het enorme gewicht.

5D-experience

De Boeing wordt later dit jaar omgebouwd tot 5D-experience. Bezoekers kunnen straks door, over of onder het vliegtuig lopen en op plekken komen die normaal gesproken niet toegankelijk zijn voor het publiek. Zo kunnen ze de cargo-ruimte zien waar de bagage wordt ingeladen, zien hoe er getankt wordt en een kijkje nemen in de keuken van de businessclass en de cockpit in het upperdeck. Ze kunnen zelfs over de dertig meter lange vleugels lopen. Daarnaast worden bezoekers meegenomen in de geschiedenis van de luchtvaart. Die reis begint bij het oeroude menselijke verlangen om te vliegen en leidt via eerste serieuze vliegpogingen rond 1900 tot de ontwikkeling van de Boeing 747. Het hoogtepunt van de reis vormt de 5D-experience, waarin ze het vliegen in al zijn facetten zelf kunnen ervaren. De tuin waarin de Boeing staat is deels ingericht als ecozone, is open voor hotelgasten en wordt als festivalterrein gebruikt.

Pas- en meetwerk

Corendon-oprichter Atilay Uslu had zelf een kamer geboekt in het hotel. Precies op de plek waar - als alles goed zou gaan - de neus van de Boeing voor het raam zou komen te staan. ,,Toen ik vanochtend de gordijnen opende, zag ik haar in volle glorie staan. Ik realiseerde me dat na maandenlange voorbereiding het ons echt is gelukt om het toestel met veel pas- en meetwerk op haar uiteindelijke plek te krijgen. Daar word je wel even stil van”, zegt hij.

Corendon sprak daarna zijn dank uit voor de medewerking van de gemeente Haarlemmermeer, overheidsinstanties, diverse bedrijven en de eigen medewerkers, zonder wie de stunt nooit gelukt was.

Iconisch toestel

Het transport van het vliegtuig viel dit weekeinde samen met de viering van de eerste testvlucht van de Boeing 747 op 9 februari 1969, precies vijftig jaar geleden. De 747 is een iconisch toestel en was tot 2007 het grootste vliegtuig ter wereld. Het kon destijds 2,5 keer zoveel passagiers vervoeren dan andere gangbare types. Het was ook het eerste widebody toestel, met twee gangpaden. Kenmerkend is ook het tweede dek, waar tevens de cockpit zit. KLM introduceerde in 1971 de eerste Boeing 747 in haar vloot. De 'City of Bangkok’, in 1989 in de vloot opgenomen, werd destijds gedoopt door negen Thaise monniken. Na bijna dertig jaar trouwe dienst siert het overgespoten toestel nu de Corendon hoteltuin.

Het transport in cijfers

De laatste vijfdaagse reis van de Boeing werd een indrukwekkende operatie. Het vliegtuig moest eerst 8 kilometer over het luchthaventerrein van Schiphol getransporteerd worden en daarna nog 4,5 kilometer door de akkerlanden. Zwaar transportspecialist Mammoet vervoerde het 160 ton zware toestel op een trailer die nog meer woog: ruim 200 ton. De trailer verdeelde het gewicht van de Boeing over 192 wielen. Om ervoor te zorgen dat de trailer niet wegzakte in de drassige akkergrond, werd een speciale weg aangelegd van circa 2100 metalen rijplaten van 1500 kilo per stuk. Over de 17 sloten werden speciale bruggen gebouwd. De trailer reed met een snelheid van 5 kilometer per uur en werd op afstand bestuurd door mensen van Mammoet, die ernaast liepen. Hij werd aangedreven door twee zogeheten powerpacks, elk met een vermogen van 390kW, goed voor meer dan 1000 pk. In totaal moesten bij het transport 18 bochten worden genomen, waarvan de eerste 7 op het terrein van Schiphol zelf.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: