Corendon verkocht aan Sunweb

5 juni 2019 | Yonne van Geene

De Corendon Holiday Group, een toonaangevende Nederlandse touroperator en airline in Nederland en België, heeft het voorlopige contract ondertekend om haar activiteiten aan de Zweedse investeerder Triton te verkopen. Triton neemt de Corendon activiteiten over via Sunweb Group (Sunweb), een portfolio company van Triton Fund V. Finale overeenstemming is nog onderworpen aan toestemming van de Europese mededingingsautoriteit en het adviestraject van de ondernemingsraden van Corendon. Over details van de transactie wordt niet gecommuniceerd.

In december stond in Hospitality Management een exclusief interview met Atilay en Gunay Uslu, lees dit hier.

Opgericht in 2000 door Atilay Uslu en Yildiray Karaer, met een omzet van meer dan 515 miljoen euro in 2018, verzorgt Corendon per jaar de vakanties voor meer dan 750.000 vakantiegangers in Nederland en België. Het bedrijf startte ooit als reisbureau en groeide door naar touroperator. In 2005 lanceerde het Corendon Airlines International in Turkije, in 2011 Corendon Dutch Airlines in Nederland en in 2017 Corendon Airlines Europe op Malta. Naast het reisbedrijf opende Corendon verschillende hotels in Turkije, Nederland, Ibiza en Curaçao.

De verkoop van Corendon aan Triton betreft de Corendon touroperating activiteiten in Nederland en België, de backoffice afdelingen in Turkije en Corendon Dutch Airlines. Onder de verkoop vallen ook de merken Karin’s Choice, Maris Life, Stip Reizen en GOfun. De airlines in Turkije en Malta en de hotels van Corendon Hotels & Resorts zijn geen onderdeel van de verkoop.

Fusie tussen Corendon en Sunweb

Triton werd meerderheidsaandeelhouder van Sunweb begin dit jaar en de verkoop van Corendon brengt de reismerken Corendon en Sunweb nu samen onder de vlag van Triton. Beide bedrijven zijn online driven, klantgericht en hebben een duidelijke prijs-kwaliteit strategie. Daarnaast zijn ze allebei sterk op het gebied van zonvakanties en vullen de belangrijkste bestemmingen elkaar aan, zoals Turkije en Griekenland.

De gecombineerde organisatie blijft straks gekenmerkt door het ondernemers DNA waar beide bedrijven nu ook om bekend staan. Het schaalvoordeel en de financiële impuls gaan de digitale en conceptuele innovatie versnellen, waarbij een eigen, kenmerkende customer experience centraal komt te staan. De fusie creëert daarnaast mogelijkheden op het gebied van complementerende producten en bestemmingen, een grotere klantbasis, meerdere Europese source markets en de combinatie van een eigen airline en ingehuurde capaciteit bij externe maatschappijen.

Vanuit organisatie-, klant- of merkperspectief zal er voor beide merken op korte termijn niets veranderen. Beide bedrijven blijven gewoon doorwerken zoals ze dat tot nu toe hebben gedaan, ook wat betreft samenwerking met zakelijke partners. Ook treden er voorlopig geen veranderingen op in het management van beide bedrijven of in de organisatiestructuur. In de toekomst wordt Atilay Uslu in het toekomstige reisbedrijf lid van de non-executive board.

Veerkrachtig businessmodel

We zijn erg blij dat we Triton en Sunweb kunnen verwelkomen in ons bedrijf. Triton heeft in de afgelopen jaren veel kennis verworven over de Nederlandse en Europese reisbranche en we zijn er trots op dat ze onze meerderheidsaandeelhouder worden. De toekomstige fusie van Corendon en Sunweb voelt aan als een natuurlijke en logische stap. Het combineren van beide bedrijven zal een mooi avontuur worden. Sunweb heeft zich ontwikkeld van een Nederlands reisbedrijf naar een internationale speler, met een sterk productportfolio op het gebied van zonvakanties en wintersport. Gecombineerd met het sterke zonproduct van Corendon en de eigen Corendon airline, creëert dit een krachtig fundament voor duurzame groei," zegt Steven van der Heijden, CEO van Corendon Holiday Group.

Corendon heeft een veerkrachtig businessmodel. Het ondernemende DNA en de gedeelde missie van Corendon en Sunweb om de best mogelijke vakantie aan de klant te bieden, zal ervoor zorgen dat we verder kunnen uitbreiden in de Europese reismarkt. Als toekomstig eigenaar streven we ernaar om de culturen van beide bedrijven te behouden en om een geweldig plek te creëren om te werken. De combinatie creëert ook een sterk platform voor nieuwe investeringen, innovatie en verdere digitalisering. Zo gaan we de verwachtingen van toekomstige vakantiegangers overtreffen,” zegt Per Agebäck, Investment Advisory Professional, Sector Leader for Consumer en Advisor to the Triton Funds.

“In essentie kondigen we vandaag een toekomstig huwelijk aan; een huwelijk van twee winnende modellen. Vandaag kondigen we aan dat we gaan bouwen - in de taal van Sunweb – aan het meest innovatieve Zon Powerhouse van Europa. We omarmen de eigen airline van Corendon, naast onze bestaande sterke samenwerkingsverbanden, speciaal met Brussels Airlines en Transavia. We combineren twee bedrijven met een gelijke klantfocus, een gelijke online focus en een duidelijke prijs kwaliteit strategie. Een huwelijk van complementerende vaardigheden en talent,” zegt Gert de Caluwe, CEO van Sunweb Group.

Over Corendon Holiday Group

Corendon Holiday Group is een toonaangevende touroperator en luchtvaartmaatschappij op de Nederlandse en Belgische reismarkt. Met een omzet van 515 miljoen euro in 2018 en circa 450 collega’s, verzorgt Corendon jaarlijks met veel plezier de vakanties voor ruim 750.000 vakantiegangers naar tientallen zonbestemmingen binnen en buiten Europa. Naast het merk Corendon voert het bedrijf ook de reismerken GOfun, Stip Reizen, Maris Life, Crusj en Karin’s Choice. Corendon staat bekend als snelgroeiend, online driven en klantvriendelijk, met een duidelijke prijs-kwaliteitstrategie. De slogan van Corendon luidt niet voor niets: Altijd de beste vakantiedeals! Naast Corendon Dutch Airlines (drie vliegtuigen), bestaat de verdere vloot van Corendon wereldwijd uit Corendon Airlines International (Turkije, twaalf vliegtuigen) en Corendon Airlines Europe (vier vliegtuigen). Zusterorganisatie Corendon Hotels & Resorts biedt hotels en resorts in Nederland, Turkije, Ibiza en Curaçao. De verkoop van Corendon aan Triton betreft de Corendon touroperating activiteiten in Nederland en België, de backoffice afdelingen in Turkije en Corendon Dutch Airlines.

Over Sunweb

Sunweb is een toonaangevende Europese reisorganisatie, met een jaaromzet van circa € 600 miljoen. Sunweb opereert vanuit zeven Europese landen: Nederland, Denemarken, Zweden, België, de UK, Duitsland en Frankrijk. Sunweb heeft een Europese identiteit met het hoofdkantoor in Rotterdam, touroperator activiteiten in Zurich, software- en web development in Girona en verschillende verkoopkantoren verspreid over Europa. Bij Sunweb werken circa 500 medewerkers en wereldwijd ontfermen 400 reisleiders zich over de vakantiegangers. Het power brand Sunweb biedt compleet verzorgde zon- en wintersportvakanties. Eliza was Here staat voor kleinschalige vakanties aan de Middellandse Zee, bij GOGO boek je jongerenreizen naar populaire strandbestemmingen en Primavera richt zich op reizen voor ouderen. De combinatie van een centrale organisatie, eigen content en een sterk online model zorgt jaarlijks voor meer dan een miljoen tevreden klanten. Sunweb is in februari 2019 gekocht door Triton Fund V.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Hilton Amsterdam
Natte Hilton Haringparty viel niet in het water

Het was even wennen op de Hilton Haringparty. Een last minute opgetrokken tentpaviljoen in de tuin moest de honderden gasten van het jaarlijkse nieuwe haringfestijn behoeden voor teveel nattigheid. Die kwam aan het begin van de avond niet alleen van boven, maar ook uit een waterbassin, tijdens de sc...

Hotelbouwplannen
Ede krijgt een Energiehotel

Op een prominente locatie in Ede wordt ruimte gemaakt voor de bouw van een nieuw hotel. In het gebied tussen de A12 en W. Dreeslaan (nabij bioscoop Pathé), worden 122 hotelkamers gerealiseerd in een uniek en duurzaam gebouw. Het hotel krijgt zonnepanelen als luifels voor de ramen, zodat groen...

OTA's Internationaal
Serieuze aanklacht tegen Booking.com en Expedia

De Deense boekingssite Nustay heeft een klacht ingediend bij de Europese mededingingsautoriteiten tegen concurrenten Booking.com en Expedia. Deze twee bedrijven zouden volgens de Denen op systematische wijze de concurrentie op de markt beperken, met verregaande gevolgen voor zowel de consument als d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: