Corendon verkocht aan Sunweb

5 juni 2019 | Yonne van Geene

De Corendon Holiday Group, een toonaangevende Nederlandse touroperator en airline in Nederland en België, heeft het voorlopige contract ondertekend om haar activiteiten aan de Zweedse investeerder Triton te verkopen. Triton neemt de Corendon activiteiten over via Sunweb Group (Sunweb), een portfolio company van Triton Fund V. Finale overeenstemming is nog onderworpen aan toestemming van de Europese mededingingsautoriteit en het adviestraject van de ondernemingsraden van Corendon. Over details van de transactie wordt niet gecommuniceerd.

In december stond in Hospitality Management een exclusief interview met Atilay en Gunay Uslu, lees dit hier.

Opgericht in 2000 door Atilay Uslu en Yildiray Karaer, met een omzet van meer dan 515 miljoen euro in 2018, verzorgt Corendon per jaar de vakanties voor meer dan 750.000 vakantiegangers in Nederland en België. Het bedrijf startte ooit als reisbureau en groeide door naar touroperator. In 2005 lanceerde het Corendon Airlines International in Turkije, in 2011 Corendon Dutch Airlines in Nederland en in 2017 Corendon Airlines Europe op Malta. Naast het reisbedrijf opende Corendon verschillende hotels in Turkije, Nederland, Ibiza en Curaçao.

De verkoop van Corendon aan Triton betreft de Corendon touroperating activiteiten in Nederland en België, de backoffice afdelingen in Turkije en Corendon Dutch Airlines. Onder de verkoop vallen ook de merken Karin’s Choice, Maris Life, Stip Reizen en GOfun. De airlines in Turkije en Malta en de hotels van Corendon Hotels & Resorts zijn geen onderdeel van de verkoop.

Fusie tussen Corendon en Sunweb

Triton werd meerderheidsaandeelhouder van Sunweb begin dit jaar en de verkoop van Corendon brengt de reismerken Corendon en Sunweb nu samen onder de vlag van Triton. Beide bedrijven zijn online driven, klantgericht en hebben een duidelijke prijs-kwaliteit strategie. Daarnaast zijn ze allebei sterk op het gebied van zonvakanties en vullen de belangrijkste bestemmingen elkaar aan, zoals Turkije en Griekenland.

De gecombineerde organisatie blijft straks gekenmerkt door het ondernemers DNA waar beide bedrijven nu ook om bekend staan. Het schaalvoordeel en de financiële impuls gaan de digitale en conceptuele innovatie versnellen, waarbij een eigen, kenmerkende customer experience centraal komt te staan. De fusie creëert daarnaast mogelijkheden op het gebied van complementerende producten en bestemmingen, een grotere klantbasis, meerdere Europese source markets en de combinatie van een eigen airline en ingehuurde capaciteit bij externe maatschappijen.

Vanuit organisatie-, klant- of merkperspectief zal er voor beide merken op korte termijn niets veranderen. Beide bedrijven blijven gewoon doorwerken zoals ze dat tot nu toe hebben gedaan, ook wat betreft samenwerking met zakelijke partners. Ook treden er voorlopig geen veranderingen op in het management van beide bedrijven of in de organisatiestructuur. In de toekomst wordt Atilay Uslu in het toekomstige reisbedrijf lid van de non-executive board.

Veerkrachtig businessmodel

We zijn erg blij dat we Triton en Sunweb kunnen verwelkomen in ons bedrijf. Triton heeft in de afgelopen jaren veel kennis verworven over de Nederlandse en Europese reisbranche en we zijn er trots op dat ze onze meerderheidsaandeelhouder worden. De toekomstige fusie van Corendon en Sunweb voelt aan als een natuurlijke en logische stap. Het combineren van beide bedrijven zal een mooi avontuur worden. Sunweb heeft zich ontwikkeld van een Nederlands reisbedrijf naar een internationale speler, met een sterk productportfolio op het gebied van zonvakanties en wintersport. Gecombineerd met het sterke zonproduct van Corendon en de eigen Corendon airline, creëert dit een krachtig fundament voor duurzame groei," zegt Steven van der Heijden, CEO van Corendon Holiday Group.

Corendon heeft een veerkrachtig businessmodel. Het ondernemende DNA en de gedeelde missie van Corendon en Sunweb om de best mogelijke vakantie aan de klant te bieden, zal ervoor zorgen dat we verder kunnen uitbreiden in de Europese reismarkt. Als toekomstig eigenaar streven we ernaar om de culturen van beide bedrijven te behouden en om een geweldig plek te creëren om te werken. De combinatie creëert ook een sterk platform voor nieuwe investeringen, innovatie en verdere digitalisering. Zo gaan we de verwachtingen van toekomstige vakantiegangers overtreffen,” zegt Per Agebäck, Investment Advisory Professional, Sector Leader for Consumer en Advisor to the Triton Funds.

“In essentie kondigen we vandaag een toekomstig huwelijk aan; een huwelijk van twee winnende modellen. Vandaag kondigen we aan dat we gaan bouwen - in de taal van Sunweb – aan het meest innovatieve Zon Powerhouse van Europa. We omarmen de eigen airline van Corendon, naast onze bestaande sterke samenwerkingsverbanden, speciaal met Brussels Airlines en Transavia. We combineren twee bedrijven met een gelijke klantfocus, een gelijke online focus en een duidelijke prijs kwaliteit strategie. Een huwelijk van complementerende vaardigheden en talent,” zegt Gert de Caluwe, CEO van Sunweb Group.

Over Corendon Holiday Group

Corendon Holiday Group is een toonaangevende touroperator en luchtvaartmaatschappij op de Nederlandse en Belgische reismarkt. Met een omzet van 515 miljoen euro in 2018 en circa 450 collega’s, verzorgt Corendon jaarlijks met veel plezier de vakanties voor ruim 750.000 vakantiegangers naar tientallen zonbestemmingen binnen en buiten Europa. Naast het merk Corendon voert het bedrijf ook de reismerken GOfun, Stip Reizen, Maris Life, Crusj en Karin’s Choice. Corendon staat bekend als snelgroeiend, online driven en klantvriendelijk, met een duidelijke prijs-kwaliteitstrategie. De slogan van Corendon luidt niet voor niets: Altijd de beste vakantiedeals! Naast Corendon Dutch Airlines (drie vliegtuigen), bestaat de verdere vloot van Corendon wereldwijd uit Corendon Airlines International (Turkije, twaalf vliegtuigen) en Corendon Airlines Europe (vier vliegtuigen). Zusterorganisatie Corendon Hotels & Resorts biedt hotels en resorts in Nederland, Turkije, Ibiza en Curaçao. De verkoop van Corendon aan Triton betreft de Corendon touroperating activiteiten in Nederland en België, de backoffice afdelingen in Turkije en Corendon Dutch Airlines.

Over Sunweb

Sunweb is een toonaangevende Europese reisorganisatie, met een jaaromzet van circa € 600 miljoen. Sunweb opereert vanuit zeven Europese landen: Nederland, Denemarken, Zweden, België, de UK, Duitsland en Frankrijk. Sunweb heeft een Europese identiteit met het hoofdkantoor in Rotterdam, touroperator activiteiten in Zurich, software- en web development in Girona en verschillende verkoopkantoren verspreid over Europa. Bij Sunweb werken circa 500 medewerkers en wereldwijd ontfermen 400 reisleiders zich over de vakantiegangers. Het power brand Sunweb biedt compleet verzorgde zon- en wintersportvakanties. Eliza was Here staat voor kleinschalige vakanties aan de Middellandse Zee, bij GOGO boek je jongerenreizen naar populaire strandbestemmingen en Primavera richt zich op reizen voor ouderen. De combinatie van een centrale organisatie, eigen content en een sterk online model zorgt jaarlijks voor meer dan een miljoen tevreden klanten. Sunweb is in februari 2019 gekocht door Triton Fund V.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
“De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Interview Coronacrisis
Oproep: “Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk b...

Interview Coronacrisis
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: