Culinaire mogelijkheden binnen de anderhalvemetersamenleving

12 juni 2020 | Redactie

De coronacrisis heeft gezorgd voor een nieuwe realiteit, een realiteit die hotelprofessionals en hotelondernemers heeft gedwongen om na te denken over de invulling van de ‘anderhalvemetersamenleving’. Een manier om in de keuken verantwoord te werken, is met de producten die Sligro onder het label ‘Meesterschap van het Huis’ van Culivers aanbiedt. Tim Wismeijer legt uit waarom deze producten niet onderdoen voor vers en welke andere voordelen ze bieden.

“Wil je grip houden op kosten van inkoop en personeel? Dan zijn onze culinaire producten geweldig; het assortiment is enorm en je hebt geen mise en place. Je hoeft de gerechten alleen nog maar te regenereren en het bord mooi op te maken. In je hotel zou een receptiemedewerker een topmaaltijd kunnen bereiden op deze manier. Juist in deze tijd is het goed om na te denken over het inzetten van deze producten. Het is niet alleen geweldig lekker en gemakkelijk klaar te maken, het is daarnaast ook hygiënisch omdat we het bereiden in onze eigen productielijn. De voedselveiligheid wordt dus optimaal gegarandeerd.” Onder het label ‘Meesterschap van het Huis’ maakt Culivers maaltijdcomponenten voor de horeca.

Intensieve samenwerking met hoteliers

Het Culivers-assortiment telt meer dan 900 artikelen: “We hebben artikelen die passen bij bepaalde geloofsovertuigingen, producten van Culivers die passen bij bijzondere diëten… Noem het maar op en we hebben het”, vertelt Tim. “Naast onze eigen productielijn bieden we ook producten van onze verspartners aan, zoals sous-vide gegaarde producten van Smeding Groenten en Fruit. In ons ZiN Inspiratielab hebben we laatst, uiteraard was dat ‘pre-corona’, samen met versleverancier Smeding een workshop gehouden voor onze hotelklanten, waarin we hebben laten zien hoe je mooie vegetarische en veganistische gerechten kunt bereiden. Echt geweldig was dat, je kunt zelfs de smaak van vlees benaderen en geweldige creaties ontwikkelen. In datzelfde Inspiratielab ontwikkelen onze culinaire adviseurs samen met de klant desgewenst een menucyclus; ieder hotel heeft zijn eigen doelgroep, dus daar kan het menu helemaal op aangepast worden.”


Daarop terugkomend, welke verschillen zijn er per hotel zichtbaar, of is dat meer aan een regio gebonden? Wismeijer ziet een combinatie van beiden: “Het ene hotel richt zich meer op de leisuregast, een ander hotel meer op de zakelijke gast. Dat zie je terug in de verschillen op de menu’s. Maar ook de regio is bepalend: de Randstad is meer internationaal georiënteerd qua keuken door veel internationale gasten en richting de Veluwe zie je de verfijnde keuken en geweldige culinaire hoogstandjes op de kaart. We hebben ook ketens in het bestand die zich richten op (haven)arbeiders. Die doelgroep heeft behoefte aan een stevige maaltijd; denk daarbij aan een schnitzel, hamburger of stamppot.”

‘Coronaproof’ ontbijtoplossingen

Ooit was ‘convenience’ een lelijk woord, maar de producten zijn veel en veel beter geworden. De kwaliteit is vandaag de dag uitstekend. “Het zijn kwalitatief geweldig goede maaltijden en je hoeft er echt geen enorme voorraad van in te slaan als ondernemer. Je kunt vlees of vis in verschillende verpakkingen bestellen. Het ‘uit pakjes koken’ is wat dat betreft verleden tijd; je krijgt gewoon een maaltijd of maaltijdcomponent binnen die helemaal af is. Heb je als hotel specifieke vragen, dan kun je terecht bij onze culinaire adviseurs. Hotelketens die op grotere schaal bij ons afnemen, hebben zelfs de mogelijkheid om samen met ons een ‘signature dish’ te ontwikkelen. Tot nu toe hebben we het vooral over het diner gehad, maar voor ieder moment van de dag bieden we als Sligro een oplossing en informatie. We organiseren events, vaak ook samen met onze klanten, waarbij je leert over uiteenlopende onderwerpen, zoals koffie, wijn en ontbijt. We zouden begin mei een ontbijtevent doen voor hoteliers, maar dat hebben we vanwege de coronamaatregelen moeten verplaatsen naar het najaar. Er stond al een kleine tachtig deelnemers op de lijst, dus er is veel belangstelling voor.” Wat kun je inhoudelijk gezien verwachten tijdens zo’n ontbijtsessie? “We willen de nodige ontwikkelingen laten zien, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheden met á la carte, dat in de anderhalvemetersamenleving voor kleine hotels een uitkomst is, en de mogelijkheden om je buffet nog mooier te presenteren. Het inzetten van duurzame disposables is een goed middel om á la carte op te zetten, want je hebt daarbij ook nog eens geen kosten voor de spoelkeuken, terwijl de gasten niet langs het buffet hoeven, wat misschien wel verstandig is in deze tijd. Dezelfde disposables gebruiken hotels al bij ons ‘Knock & Drop’ concept, een roomserviceconcept waarbij de gerechten keurig bij de kamerdeur worden afgeleverd en het gastcontact tot een minimum wordt beperkt.”

Je kunt flink besparen op deze manier

Sligro denkt dus mee en de producten zijn uitstekend. Er zijn echter nog meer voordelen te noemen wanneer het een samenwerking met de groothandel betreft. Tim: “In 2017 startte de langdurige strategische samenwerking tussen Sligro en Heineken, waarbij Sligro de groothandelsactiviteiten van Heineken heeft overgenomen. Dat is een enorm voordeel voor onze klanten, want binnen één omgeving kun je straks niet alleen terecht voor inspiratie en om kennis op te doen, maar vind je ook nog eens alle producten die je nodig hebt binnen één bestelomgeving. Van food tot non-food en drank. We brengen alles netjes tot aan je deur en alles staat op één factuur. Reken maar eens uit wat dat jou oplevert als ondernemer, niet alleen op het vlak van administratie, maar ook die verschillende bezorgmomenten wanneer je werkt met meerdere leveranciers. Je gaat terug van meerdere facturen en meerdere levermomenten naar één factuur en één levermoment. Dat is ronduit ideaal, niet alleen logistiek, maar ook op prijstechnisch vlak. En hoe groter je afname, hoe groter je financiële voordeel.”

Tot slot. Hoe hebben horecabedrijven zich tijdens de sluiting van de horeca beziggehouden? “Hotels mochten natuurlijk geopend blijven, alhoewel de omzetten drastisch zijn teruggelopen, maar in restaurants en hotel-restaurants hebben we gezien dat er door sommige, vaak grotere, horecabedrijven toch is geïnvesteerd. Ons grootkeukenbedrijf, Bouter, heeft het nog behoorlijk druk gehad bij bedrijven die juist de periode van gedwongen sluiting hebben gebruikt om een verbouwing of onderhoud te doen. Helaas zijn er ook bedrijven die de deuren hebben moeten sluiten; de meeste ondernemers ken je persoonlijk en dat is voor mij pijnlijk om te zien, want je zou ze dolgraag willen helpen.”

Over Tim Wismeijer

Tim is National Accountmanager Hotels bij Sligro en treedt op als business partner voor de klanten in het hotelsegment. Verantwoordelijk voor acquisitie, contract- en relatiebeheer en het meedenken met de klant vanuit conceptueel oogpunt. Daarbij zet Tim de nieuwste marktontwikkelingen om in oplossingen die het verschil voor de klant maken. Met bijna dertig jaar ervaring in de hospitalitybranche bij grote bedrijven als Landal GreenParks en Fletcher Hotels, en als zelfstandig ondernemer in zijn eigen restaurant, weet hij waar kansen en uitdagingen liggen, wat er in de branche speelt en is hij de aangewezen gesprekspartner voor de hotellerieklanten van Sligro.

Meer info:

E-mail: twismeijer@sligro.nl
Website: sligro.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitma ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: