De Hotelbon als slaapmiddel

11 september 1996 | Redactie

Heeft de hotelier zijn ogen nog open? De gastvrijheidsindustrie is nu wel heel erg gastvrij geworden: een gedeelte van de hotels staat toe dat een verkoopkantoor het prijsniveau bepaalt van hun basisprodukt (de overnachting). Voor een overnachting krijgt men in bepaalde perioden nu fl  0,-. Met dank aan het fenomeen 'hotelbon'.

In 1995 zijn er 130.000 van die bonnen verkocht in de particuliere markt. Geen wonder: vrijwel gratis produkten doen het over het algemeen goed. En het einde is nog niet in zicht. Op dit moment opereren steeds meer firma’s met diverse vormen van hotelbonnen. Verwacht mag worden dat bij gelijkblijvend ondernemersgedrag  het aantal overnachtingen via dit verkoopkanaal in de komende tijd verder zal toenemen.

Prijsdifferentiatie

Wat is er aan de hand in de hotelsector? Gebrek aan creativiteit en een veel te afwach­tende houding hebben ruimte geboden voor dit soort misplaatste initiatieven. Te weinig samenwerking en onvoldoende bereidheid om geld en energie te steken in de promotie van het eigen bedrijf hebben gezorgd voor een prijzenslag in de sector. 'Prijsdumping' met als uiteindelijk resultaat de hotelbon. Voor de hele sector kan dit op middellange en lange termijn desastreuze gevolgen hebben. Wie wil er in de toekomst nog betalen voor een hotelkamer?

Ja, het gaat weer wat beter met de hotelbezetting bij U en Uw collega's. In 1995 was een stijging waarneembaar, maar hoe is het nu met de gemiddelde kamer- en bedopbrengst gesteld? Heeft u, ter compensatie van de omzetschade, de kamerprijs in de kansrijke perioden van het jaar stringent verhoogd? Want dat is nu eenmaal een onderdeel van een gedifferentieerde prijspolitiek. Kijk naar de bungalowsector: zij werken in het hoogseizoen met prijzen die 2,5 keer hoger zijn dan in de goedkoopste periode van het jaar. In die periode verlenen zij evenwel slechts een korting van 60 procent; niet van 100 procent.

Sluiten

Iets gratis weggeven om iets anders te verkopen is niet per se verkeerd. Indien in een bepaalde periode, bijvoorbeeld een midweek in het eerste kwartaal, er geen enkel alternatief is, dan zou men de hotelbon in kunnen zetten. U moet dan wel precies weten hoe de bezetting van uw bedrijf zich per dag/week ontwikkelt. Ook dient u te weten welke kosten u heeft om de exploitatie in die periode van het jaar open te houden. Misschien is het wel veel rendabeler om in die periode van maandag tot donderdag te sluiten en alleen een weekendexploitatie te draaien.

De hotelbon kan dus alleen nuttig zijn wanneer er geen enkel alternatief is. En daarvan is pas sprake als u alles geprobeerd heeft. Samenwerking, bijvoorbeeld ...

De gast die gebruik maakt van een hotelbon is minimaal bereid voor een kamer fl 25,- per nacht te betalen. In de praktijk blijkt echter dat de meeste gebruikers van de hotelbon maximaal twee nachten blijven. Feitelijk betaalt hij dan per kamer, per nacht fl 37,50.

Bij 260.000 kamernachten levert dat een bedrag op van circa fl 10.000.000,-. Per aangesloten hotel - op dit moment - is dat circa fl 48.750,-. Als al die hotels nu eens niet zouden deelnemen aan de hotelbon en die fl 37,50 per kamer zouden stoppen in een collectieve reclamecampagne, dan zou dat wel eens veel meer effect kunnen opleveren.

Een aantal malen per week met een TV-spot van 30 seconden; prime time op Nederland 1. Denk eens aan het succes van MacDonalds. Samenwerken op vrijwillige basis is misschien zo gek nog niet.

Auteur: Hans Spronsen

HM30JAAR HM301996

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: