De kaas en het brood

5 maart 2013 |
De kaas en het brood<

Jones Lang LaSalle’s Hotels & Hospitality verwacht dat dit jaar voor 24 miljard euro aan hotelvastgoed wordt verhandeld. Buitenlandse investeerders en verzekeraars zijn de nieuwe ‘big players’.

Banken zijn een stuk minder prominent aanwezig op het wereldtoneel van hotelvastgoedtransacties. Even afgezien van wie de poet heeft, en dus koop- en investeringskracht... Meer transparantie op de hotel- en vastgoedmarkten wereldwijd en sterke bedrijfsresultaten dragen positief bij aan de gunstige investeringscondities.

Bezettingsgraden en kameropbrengsten schuifelen wereldwijd weer richting de niveaus van voor de crisis. Hotelbedrijven hebben in de tussentijd dan ook niet stilgezeten. Zo maakte Starwood Hotels & Resorts Worldwide bekend dat het bedrijf sinds het begin van de economische crisis de meeste franchiseovereenkomsten in één kalenderjaar heeft getekend. De markt is domweg kranig. Zo zijn vorig jaar in New York een recordaantal nieuwe hotelkamers bijgebouwd. Aan de bestaande voorraad van 74.025 kamers zijn er 4.404 toegevoegd. Ook is berekend dat in Amerika hoteliers dit jaar 5 miljard dollar uitgegeven hebben aan renovaties en verbeteringen. Dat is een derde meer dan vorig jaar. In Europa zijn vorig jaar 45.000 nieuwe hotelkamers aan het bestand toegevoegd en dit jaar komen er nog eens 54.000 kamers bij. Bij de hotelbouwplannen in Nederland in 2012 waren er meer kamers per plan betrokken dan in 2011 (74 tegenover 55).

In het ene werelddeel worden grote stappen gezet, in het andere gaat het met een slakkengangetje. Stilstand is achteruitgang en aan de grote boze buitenwereld kun je als alleenstaande hotelier maar weinig doen. Behalve de weg naar voren en naar boven proberen te bewandelen. Maar waarom gaat het in Europa - en in Nederland in het bijzonder - zo godvergeten langzaam? Zijn we zo uitgeblust van de topjaren die we achter ons hebben liggen? Hebben we het ‘timeslot’ van de Maya’s op 21 december even gemist, maar is het einde van de levenscyclus van de hotellerie in Nederland in beeld?

Welnee, het is alleen vervelend te moeten constateren dat iedereen in ons land zo gefocust is op het negatieve. Een rapport van PwC rept over een ‘zwaar jaar voor de hotellerie in Amsterdam’. Rep en roer, moord en brand! Maar kijkend naar de lange termijncijfers, is 2013 volgens het rapport gewoon een gemiddeld jaar waarover een nuchter mens zich geen zorgen hoeft te maken.

En al die extra hotelkamers wereldwijd dan? In Europa, in Nederland en in Amsterdam? Die zorgen toch voor extra concurrentie en verwatering van het aanbod? Echt niet. Er is gewoon nog zat plek voor meer hotels, anders worden ze heus niet gerealiseerd. Dit jaar kunt u als hotelier laten zien dat u zich de kaas niet van het brood laat eten. Beleggen we de sneetjes in 2014 weer dubbeldik. Afgesproken? Lekker!

Frank Lindner, hoofdredacteur Hospitality Management

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: