De kosten gaan voor de baten uit!

11 mei 2015 |
De kosten gaan voor de baten uit!<

De afgelopen jaren heb ik in mijn columns veelal stilgestaan bij de mogelijkheden om (belasting)besparingen te realiseren. Die
oplossingen moeten de liquiditeitsdruk verlichten in tijden van crisis. De liquiditeitsdruk in de horecasector is de afgelopen jaren fors toegenomen. De banken zien graag hun geld terug en ik heb gezien dat bij veel ondernemingen de kredietfaciliteit fors wordt ingeperkt.

Door de teruglopende omzet de afgelopen jaren zijn veel ondernemingen bezig geweest met het terugdringen van de kosten. Overeenkomsten werden tegen het licht aangehouden en nieuwe afspraken met leveranciers werden gemaakt. Ook is bespaard op personeelskosten. Mede doordat de verhouding zoek was. Afgezet tegen de omzet waren de personeelskosten te hoog. Het gevolg was dat de diensten anders werden gepland en dat met minder mensen gewerkt ging worden.

Hoe moet het niet?
Onlangs ging ik met een collega ergens lunchen. We zochten een rustige tafel uit. De serveerster kwam bij een achterliggende tafel de bestelling brengen, maar zocht geen oogcontact met ons. Geen knikje van ‘ik heb u gezien, ik kom zo bij u’. Ze liep leeg terug naar de keuken. Dit herhaalde zich drie keer en we waren inmiddels tien minuten verder.

De lunchkaart lag op tafel, dus ondertussen hadden wij onze keuze gemaakt. De serveerster kwam nu naar ons toe en wij bestelden een broodje en een koffie. De koffie volgde vrij vlot daarna. Toen de broodjes kwamen had ik de koffie nog niet op, maar er werd ons niet gevraagd of wij nog wat anders wilde drinken.

De totale rekening van 21 euro had gemakkelijk 5 euro hoger kunnen zijn. Dit is bijna 24 procent. Door actief te verkopen en mensen te vragen naar hun wensen. Als die mevrouw een kleintje soep had aangeboden voor 1,50 euro dan was de brutowinst nog eens 2,40 euro (2 maal 1,20 euro) op deze bestelling hoger geweest.

Ik keek om mij heen en zag veel tafels met lege glazen. Iemand in deze onderneming die tussen de tafels doorloopt om die extra omzet te genereren, verdient zichzelf dus dubbel en dwars terug. Uiteraard weet je dit ook al lang, maar je personeel laat echt omzet liggen. Ga ermee aan de slag. Investeer in het personeel. Ga prestaties meten en selecteer door! Je personeel is niet de grootste kostenpost, maar het belangrijkste bedrijfsmiddel om een grote omzet te realiseren. Maar ook hier geldt dus: Eerst zaaien en dan oogsten!

Roland van Gessel Mazars Paardekooper Hoofman N.V. "Roland.vangessel@mazars.nl" 06 – 28125480
www.mazars.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: