De onverwoestbare tulp

2 oktober 2002 | redactie

De tulp blijft hét symbool van toeristisch Nederland. Het wereldberoemde tulp-Hollandlogo zal ook in de komende jaren in binnen- en buitenland worden gebruikt. Dit was de uitkomst van het congres van Toerisme Recreatie Nederland (TRN) dat op 12 september in Rotterdam werd gehouden.

Het thema van dit congres was: ‘Het merk Holland: utopie of kans?’ Naast de gehele toeristisch-recreatieve sector en de congresbranche waren talrijke vertegenwoordigers van politiek Den Haag en de regionale overheden aanwezig.

Het congres vormde een onderdeel van de zogenoemde NEDwerkweek, waarin op dinsdag (in de Amsterdam Arena) en op vrijdag (in Nijkerk) ook de jaarlijkse workshops werden gehouden. De zakelijke festiviteiten werden op 14 september afgerond met het mede door TRN geïnitieerde HSMAI Award Dinner in Hotels van Oranje te Noordwijk.

Zakelijke dienstverlener

Tijdens de NEDwerkweek kon TRN zich presenteren als een vernieuwde organisatie, die uiteindelijk is gevormd na eerst de fusie tussen NBT, Toerisme & Recreatie AVN en het Nederlands Congres Bureau; daarna een ingrijpende reorganisatie. Dat heeft ertoe geleid dat TRN zich nu kan presenteren als dé zakelijke dienstverlener: een organisatie die met haar producten, diensten, internationale netwerk en jarenlange expertise het toeristisch, recreatief en zakelijk bezoek aan en in Nederland stimuleert.

Het uitgangspunt daarbij is geweest, dat in de dynamische, complexe wereld van toerisme, recreatie en congressen grote behoefte is aan één loket voor de internationale en nationale bezoeker. Dat loket maakt vraag en aanbod transparant; TRN brengt het reisaanbod naar Nederland en potentiële bezoekers uit binnen- en buitenland effectief en efficiënt bij elkaar. TRN wil in haar nieuwe vorm op nationaal niveau dit centrale loket zijn voor bedrijfsleven, VVV’s, koepelorganisaties, het ministerie van Economische Zaken en andere overheden. Waar kennis, informatie en inspiratie samenkomen ter verbetering van de internationale concurrentiepositie van Nederland.

Kernactiviteiten

De vijf TRN-kernactiviteiten zijn: promotie, informatie, kennis, innovatie en ‘Holland branding’. Daarmee richt zij zich op het toeristisch en het MICE-bedrijfsleven (meetings, incentives, congressen en events), de non-profitsector en de buitenlandse consument. Het Holland-merk wordt ingezet om de vraag van de buitenlandse consument te kanaliseren en te exploiteren via www.holland.com en CRM-systemen. In Nederland wordt richting consument gecommuniceerd via labels van derden.

Verder zal dit bekende logo - nog meer dan nu gebeurt - worden ingezet op niet-toeristische Hollandse terreinen, zoals de sport en typisch Hollandse ‘gezichten’, zoals kaas en bloemen. Dat laatste wordt actief uitgevoerd door de Holland Imago Werkgroep, waarin naast TRN ook de Economische Voorlichtingsdienst (EVD), het bedrijfsleven en enkele ministeries participeren.

Uitgaande van haar basisopdracht, gaat TRN ervan uit dat het nodig is meer te doen aan ‘destination branding’. Dat houdt in dat Holland zich als merk en bestemming meer moet onderscheiden in het veld van een groeiende internationale concurrentie. ‘Het Holland-beeld moet een persoonlijkheid zijn en een bepaalde lading hebben,’ aldus de algemeen directeur van TRN, Hans van Driem.

Voorbeelden

Uit de paneldiscussie tijdens het TRN-congres kwam naar voren dat onderzocht moet worden in hoeverre de huidige beelden, die velen hebben bij het merk Holland, nog passen bij de werkelijkheid. Een van de conclusies was, dat het beeld van Holland meer zal moeten zijn dan alleen tulpen, molens en klompen. Voor vrijwel alle congresgangers stond vast dat deze traditionele iconen wel moeten blijven en moeten worden gekoesterd. Maar ook dat zij - afhankelijk van de doelgroepen - moeten worden uitgebreid met nieuwe beelden uit de Nederlandse historie en cultuur.

De resultaten van het congres zullen worden opgenomen in de brede toekomstvisie, die TRN in opdracht van het ministerie van Economische Zaken - en samen met de sector - aan het voorbereiden is. Deze visie zal volgend voorjaar worden gepubliceerd.

Gouden Tulp voor Guus Hiddink

Guus Hiddink is onderscheiden met de Gouden Tulp van Toerisme Recreatie Nederland. Dit werd bekend gemaakt tijdens de NEDwerkdag. Deze toeristische onderscheiding is hem toegekend omdat hij zich, als coach van het Koreaanse voetbalteam, op indrukwekkende wijze heeft ingezet voor de promotie van Nederland.

‘Wat Guus voor de bekendheid van ons land heeft gedaan, is onbetaalbaar,’ zei Peter Legro, voorzitter van de raad van toezicht van TRN. De inmiddels weer in Nederland werkzame Hiddink was ingenomen met de TRN-onderscheiding: ‘Ik heb daar gewoon mijn werk gedaan. Ik heb niet beseft dat ik daarmee Nederland in Korea zo bekend kon maken.’

Zijn Koreaanse voetbalresultaten hebben inmiddels geleid tot een ware invasie van Koreaanse toeristen. Vooral zijn geboortedorp Varsseveld en het PSV-stadion zijn bij de Koreanen in trek.

Tevredenheid over de zomer van 2002

Toeristisch Nederland kijkt tevreden terug op de afgelopen zomer. Qua bezoekers was er in de maanden juli en augustus sprake van een kleine groei (2 à 3 procent). Het aantal Nederlanders dat in eigen land op vakantie ging, groeide met 4 procent; het aantal buitenlandse bezoekers met 2%. De omzet steeg 6 à 8 procent. Deze stijging werd deels veroorzaakt door reguliere prijsverhogingen; het specifieke ‘euro-effect’ is niet precies aan te geven.

Dit blijkt uit de eerste meting van de Monitor Toeristische Bedrijven, die TRN op de NEDwerkdag presenteerde. Dat onderzoek wordt drie keer per jaar (augustus, maart en juni) gehouden door TRN, in samenwerking met een aantal Provinciale Bureaus voor Toerisme (PBT’s) en de VVV’s van de grote steden.

Uit de augustus-meting blijkt, dat er meer bezoek uit Engeland (het dure pond maakt ons relatief goedkoop) en België kwam. Het aantal Japanse en Amerikaanse bezoekers daalde met ongeveer 15 procent. Bij de Duitse toeristen was er, volgens de ondervraagde bedrijven, een stabilisatie te zien, waarbij opgemerkt moet worden dat de belangstelling voor bungalowparken toenam en voor hotels daalde. Uit de eerste halfjaarcijfers van het CBS is inmiddels ook duidelijk gebleken dat er bij de Duitsers weer sprake is van een groei van het aantal overnachtingen.

Goede verwachtingen

De groei van het aantal Nederlandse vakantiegangers wordt ten dele verklaard door de trend van ‘liever iets dichter bij huis blijven’. Een en ander houdt mogelijk verband met ‘de situatie in de wereld’, maar de zorgen over de economie spreken ook nadrukkelijk mee. De euforie van het steeds maar verder weg op vakantie, is voorlopig over, zo kan worden geconcludeerd.

In de sector verblijfsaccommodatie blijkt dat met name de campings en vooral de bungalowparken een positieve zomer achter de rug hebben, bij de hotels was sprake van een daling van het gastenaantal. Bij de dagattracties zijn met name de musea zeer tevreden, ook al is niet exact aan te geven hoe en waarom daar de groei is ontstaan. De attractieparken zijn licht positief, bij hen werd een kleine groei geconcludeerd.

Uit de Monitor komt tenslotte naar voren dat de sector nog goede verwachtingen heeft voor het najaar. Vooral de hotels rekenen nog op een inhaaleffect, omdat veel Nederlanders na een buitenlandse zomervakantie graag in de herfstmaanden een korte vakantie houden. De bungalowsector zal daarvan, zo blijkt uit de Monitor, eveneens profiteren. Datzelfde geldt trouwens ook voor de musea en de dagattracties.

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: