De rug recht!

26 juni 2012 |
De rug recht!<

In het eerste kwartaal van dit jaar heeft de horeca 2,9 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode in 2011. Voor de ene helft is de stijging te danken aan hogere prijzen en voor de andere helft aan een hoger volume. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Vooral hotels, restaurants en cafetaria’s deden het goed. Door een daling in het volume met 2 procent deden cafés het een stuk minder. Dankzij een prijsstijging van 2,3 porcent werd er een bescheiden omzetstijging van 0,2 procent gerealiseerd. Cafetaria’s boekten, net als voorgaande kwartalen, de hoogste omzetgroei. Ook hotels en restaurants realiseerden meer omzet. Bij restaurants was de toename van de omzet 3,7 procent. De prijzen in restaurants waren 2,3 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 1,4 procent hoger. Hotels, pensions en conferentieoorden, zonder dat het CBS een onderverdeling maakte naar prijsdeel en volumedeel, plusten met 2,4 procent.

Niet onaardige percentages toch? Best wel oké in tijden van politieke en economische uitdagingen? Ammehoela! Dit kan echt structureel zo veel beter (en ook nog eens zo veel makkelijker)! Als ik als doorsnee gast in een gelegenheid ben, dan valt het me op dat ondernemers en personeel gewoon omzet laten liggen. En dat is gewoon raar. 'Upselling' en 'crossselling' zijn voor velen nog steeds verboden woorden.

Waarom gasten zelf naar de hotelbar laten lopen als ze in de lobby zitten en eindeloos wachten totdat iemand een bestelling komt opnemen? In al die tussentijd hadden ze al een rondje verorberd kunnen hebben. Uitgaande van een goed glas huiswijn à vijf euro is dat per keer een omzetverlies van tien euro. Maal zoveel gasten in de lobby, maal zoveel dagen in het jaar, is… Domweg zonde! Waarom kamers in diverse gradaties aanbieden (standaard, deluxe en superior), maar dat niet op de dinerkaart van het restaurant doen? Of bij de keuze van het formaat van de cappuccino. Small, medium, large. Onderzoek toont aan dat het merendeel voor de middelste optie gaat. Die fastfood-jongens hebben dit echt wel goed uitgedacht en beproefd. U hoeft het alleen maar toe te passen.

Natuurlijk, u werkt hard. Uw personeel ook; zelfs extra hard als u in de buurt bent. Ik wijs niet met mijn vinger. Ik wil alleen maar zeggen: De rug recht, hoofd omhoog! Bekijk iedere gast. Lees de gast. Wat wil hij of zij? En hoe kan ik daar meer aan verdienen? Komend kwartaal een omzetplus van minimaal tien procent? En dan volledig voor rekening van het volumeaandeel. Laten we ervoor gaan. Succes!

Frank Lindner, hoofdredacteur Hospitality Management

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: