De sauna is uit, wellness is in

Auteur: Redactie
17 september 2013
 De sauna is uit, wellness is in

De wellnessbranche is volwassen geworden. De tijd waarin vrijwel elke sauna zich een wellnesscentrum noemde, is voorbij. Bovendien is het kopieergedrag verleden tijd; men streeft ernaar zich te onderscheiden. De kwaliteit en het niveau worden hoger; het begrip wellness gaat zich ontpoppen. De wellnessgast is er klaar voor.

Ontspannen en tot rust komen; dat is de associatie die veel hotelgasten hebben bij wellness. Bewustwording hoort bij de levensstijl van dit moment; menig hotelgast heeft dit begrip dan ook hoog in het vaandel staan.

Gepaard met die bewustwording gaat de interesse voor streekproducten. Hotelgasten waarderen het wanneer speciaal voor hen een product uit de omgeving is geselecteerd of - beter nog - wanneer ingrediënten door het hotel zelf zijn geproduceerd. Dan stijgen de reviews.

Hotel Caesar Augustus, gelegen op Capri, speelt in op deze ontwikkeling. De olie die gebruikt wordt voor de massages, zijn samengesteld met ingrediënten die afkomstig zijn uit de tuin van het hotel. Denk aan citroenen, rozemarijn, salie en sinaasappelen. Om het plaatje compleet te maken worden de massages ook gegeven in de tuin, temidden van de citroenbloesems. Dat is een  klassiek voorbeeld van de gast in de watten leggen. Daarbij wordt uitgegaan van de eigenheid van het hotel.

Beauty en woolness

Het Waldorf Astoria in New York gebruikt de kracht van het dakterras om onderscheidend te zijn. De honing van de zes bijenkorven die geïnstalleerd zijn op de daktuin, wordt gebruikt voor een bijzondere huiscocktail.  Meer aandacht voor een gezonde levensstijl is een trend die al langer gaande is, maar door het aanbieden van deze huiscocktail wordt het smeulende besef weer even aangewakkerd.
Om uw aanbod unieker en uitgebreider te maken, hoeft u niet te kijken naar voorbeelden uit New York of van het eiland Capri. Op ons eigen Texel biedt Hotel Texel ‘woolness’ aan. Wie lichaam en geest wil verwennen op dit waddeneiland, kan zich in een laagje wol laten wikkelen. De schapenwol geeft warmte, ontspant en reinigt.  Marianne Langeveld heeft woolness samen met schapenhoudster Ans Kikkert ontwikkeld. “Het is iets dat hier thuis hoort. We bieden de mensen een wellnessmiddag aan met een Texels tintje. Wol werkt isolerend, maar ademt ook. De natuurlijke warmte wordt als heel plezierig ervaren en het kriebelt totaal niet’’, aldus Langeveld.  De ruwe schapenwol wordt eerst gekaard en gewassen. De lanoline (wolvet), het belangrijkste bestanddeel, moet in de wol achterblijven. “Lanoline zit in 90 procent van alle cosmeticaproducten. Het werkt helend, bijvoorbeeld bij kleine wondjes, en verzachtend.’’

Dat is een fraai voorbeeld van samenwerken met experts uit de omgeving om de hotelgasten een unieke beleving te bieden.

De wellnesstrends

Dat de wellnessbranche volwassen is geworden, blijkt ook uit de trends die we dit jaar volgens de experts gaan zien. Hotels zullen steeds meer gezondheidsactiviteiten gaan aanbieden. Waar voorheen de gezonde sapjes en water al  onmisbaar waren, gaan de behandelingen een stap verder. Veel hotels willen zich profileren als 'gezondheidhotels'.

In 2013 is de doelgroep 50 tot 65 jaar, meer dan ooit in opmars. Mede dankzij het medische aspect van de spa dat aan populariteit wint, wil deze groep activiteiten ondernemen voor de gezondheid. Het aanbod in de wellnesscentra wordt breder en uitgebreider. De arrangementen blijven aantrekkelijk voor de wellnessgasten. Het aanbod in beautybehandelingen neemt toe. Nederland kent een aantal unieke adressen waar een hotel een eigen beautysalon exploiteert. Het aanbieden van beautybehandelingen gaat prima samen met het aanbod uit de directe omgeving.

Beautysalons

Een oplossing voor, of antwoord op de nog steeds aanhoudende crisis is het niet, maar het kan een aantrekkelijke extra inkomstenbron zijn. Natuurlijk tevens een welkome service voor uw gasten.
U kunt ervoor kiezen om zelf een salon uit te baten of om onderdak te verlenen aan een externe, gespecialiseerde beautysalon: het welbekende shop-in-shop. In Hotel Hilversum - de Witte Bergen worden gasten verwelkomd door Lisette Goud. De hotelgast is kritischer dan ooit, vooral als het gaat om zijn of haar lichaam en de gezondheid. Zorg ervoor dat wat u aanbiedt, wordt ondersteund door professionals.

Fish Spa in Golden Tulip Epe

Golden Tulip Epe heeft haar eigen 'Fish Spa'. Dankzij een samenwerking met Thalasso Fish Spa beschikt het hotel over twee baden met daarin de fameuze Garra Rufa visjes. Tijdens de tien minuten durende behandeling zuigen de visjes alle dode huidcellen weg van de voeten en handen, waardoor de huid zacht en vitaal aanvoelt. Fish Spa behandelingen hebben naast een ontspannende en verzorgende, ook een genezende werking voor huidaandoeningen zoals psoriasis en eczeem.
Tim Vissers, general manager van Golden Tulip Epe, is zeer verheugd over de nieuwe faciliteit: “Wij zien dat de combinatie tussen hotellerie en wellness zorgt voor een geweldige beleving bij onze gasten. Deze nieuwe Fish Spa betekent voor ons een belangrijke uitbreiding van ons wellnessaanbod.” De Fish Spa in Golden Tulip Epe is voor hotelgasten en bezoekers van buiten toegankelijk.  

Wellnesstrends 2013

1    Het aanbod in wellnessfaciliteiten neemt toe
2    De doelgroep die een spa bezoekt wordt steeds ouder
3    De meerderheid blijft bestaan uit vrouwen
4    Men zoekt spa-bestemmingen dichter bij huis
5    Hotels bieden meer activiteiten met gezondheid bevorderende aspecten aan

Aandachtspunten

1    Zorg ervoor dat de beautysalon opvallend aanwezig is in het hotel  
2    Zorg voor professioneel en gediplomeerd personeel. Zij zijn het visitekaartje van de salon én van het hotel. Ga regelmatig met elkaar om de tafel zitten en zorg ervoor dat de visies overeenstemmen
3    De gasten moeten middels meerdere contactmomenten gewezen worden op het bestaan van de beautysalon. Stuur na de digitale boeking het aanbod van de beautysalon. Attendeer bij het inchecken de gast op de aanwezigheid van de beautysalon. Denk van te voren na op welke manier u de hotelgast kennis wil laten maken met de salon.
4    Hygiëne. Zorg dat de beautysalon altijd schoon en fris is.
HM302013

 

Overig nieuws