De top 10 hoteltrends in 2015

6 maart 2015
De top 10 hoteltrends in 2015

In de Verenigde Staten was 2014 het jaar van robots, marihuanatoerisme en de opkomst van bestemmingen in de ‘Midwest’. Voor
2015 zijn er binnen de hotellerie – zowel binnen als buiten de VS – verschillende voorspellingen gedaan. Wordt 2015 het jaar van tech, millennials en F&B? Wij presenteren je de top tien.

*1.Mobiele boekingen*
De hotellerie kan een forse groei van het aantal mobiele boekingen tegemoet zien. Hotels en OTA’s vinden nieuwe wegen om de millennials te bereiken. Niet voor niets: dit is de snelst groeiende groep reizigers. Deze doelgroep wordt over de streep getrokken door het aanbieden van online betalingsmogelijkheden die steeds eenvoudiger worden, het gebruik van meer mobiele betalingsmogelijkheden, gift cards en het inzetten van de smartwatch (een sterk aan populariteit winnend product). Al deze ‘tools’ maken het boeken en afronden van de boeking gemakkelijker en comfortabeler.

*2.Politieke instabiliteit*
Verschuivingen door politieke instabiliteit. Bangkok wordt - na een eerdere duikeling op de ranglijst - weer een top 20 bestemming voor Amerikanen. De politieke instabiliteit had daar ongetwijfeld mee te maken. Het toerismebureau van Bangkok noteerde in november een stijging van 2,5 procent in het aantal binnenkomende vluchten ten opzichte van het jaar daarvoor. Politieke stabiliteit is, zo blijkt, een belangrijke voorwaarde voor reizigers om een locatie te bezoeken.

*3.Innovatie*
Innovatie is en blijft een sterke manier om te differentiëren. Met andere woorden: technologie maakt het verschil. Een hotel hoeft niet noodzakelijkerwijs een robotconciërge of drone delivery service aan te bieden, maar sleutelloze toegang en check-in-kiosks worden - steeds vaker - de standaard.

*4.Ontbijt*
Er komt meer vraag naar ‘gratis’ ontbijt. Gratis wifi stond lange tijd bovenaan de lijst van meest onmisbare amenities in het hotel, maar nu de meeste hotels wat dat betreft de zaken op orde hebben, groeit de vraag naar ontbijt als gratis amenity. Dat het uiteindelijk niet gratis wordt aangeboden, weet iedereen eigenlijk wel, maar de hoofdprijs vragen voor ontbijt is voor de meeste gasten een ‘no-go’. Hoe gaat de hotellerie hier in 2015 mee om?

*5.Entertainment en nightlife*
Jawel; het hotel is er niet meer alleen om in te slapen, maar om op alle vlakken vermaakt te worden. Kijk maar eens naar de Hotelnacht: er wordt dan driftig gefeest in menig hotel! Niet iedereen is op zoek naar rust; en als je van de millennial een vaste gast wilt maken, dan bied je een complete ervaring, inclusief club, trendy restaurant en casual uitstraling.

*6.Dalende kamerprijzen*
Kamerprijzen dalen, met name in Amsterdam. De kamerprijzen in onze hoofdstad moeten dalen, want anders is de stad niet concurrerend genoeg en zal het minder evenementen, beurzen en congressen binnenhalen. Met de komst van enkele grote nieuwe hotels in de stad, worden de kamerprijzen op scherp gezet. Amsterdamse hoteliers hebben evenmin weinig te klagen over de bezettingsgraad, want die is ongekend hoog.

*7.Hotelvastgoed onverkoopbaar*
Hotelvastgoed is lastig verkoopbaar. Amsterdamse hotels staan vaak (onderhands) te koop, maar voor een te hoge prijs. Buiten de Randstad zijn hotels daarentegen praktisch onverkoopbaar, vaak door negatieve vooruitzichten. Met name de Veluwe heeft het zwaar te verduren, mede door de negatieve trend in de vergadermarkt.

*8.Meer F&B*
De openbare ruimte, het F&B-aanbod en het imago van het hotel doen de gast besluiten te boeken; de kamer an sich is in mindere mate belangrijk. Dit wordt in 2015 nog sterker zichtbaar. Wees onderscheidend en up-to-date. Investeer in F&B, zodat hiermee boekingen worden gegenereerd.

*9.Reviews*
Deze gaan in nog sterkere mate van belang zijn wat betreft de keuze van de gast. Het nadeel van de eigen website is in veel gevallen het ontbreken van reviews. Ook de twijfel bij de gast over de authenticiteit van de reviews speelt een grote rol. Op dit vlak hebben OTA’s en reviewwebsites een flinke streep voor. Het zal in 2015 nóg lastiger worden om de gast middels de eigen website te overtuigen van de kwaliteit van de aangeboden faciliteiten.

*10.Vergadermarkt op slot*
De vergadermarkt zit op slot. Al langer een probleem voor hotels met uitgebreide vergaderfaciliteiten en focus op de zakelijke gast. Met de bezuinigingen bij bedrijven, de technologische mogelijkheden die vergaderen op afstand mogelijk maken en het wat stoffige imago van veel hotels, zijn er geen goede vooruitzichten wat dat betreft. De vergadermarkt wordt steeds meer gescheiden van de hotellerie. Een vergaderruimte neemt bovendien veel vierkante meters in beslag en zal geen bezettingsgraad van 100 procent behalen, terwijl veel kamers dat – in het weekend, en met name in Amsterdam – wel doen.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws