De top 10 hoteltrends in 2015

6 maart 2015 |
De top 10 hoteltrends in 2015

In de Verenigde Staten was 2014 het jaar van robots, marihuanatoerisme en de opkomst van bestemmingen in de ‘Midwest’. Voor
2015 zijn er binnen de hotellerie – zowel binnen als buiten de VS – verschillende voorspellingen gedaan. Wordt 2015 het jaar van tech, millennials en F&B? Wij presenteren je de top tien.

1.Mobiele boekingen
De hotellerie kan een forse groei van het aantal mobiele boekingen tegemoet zien. Hotels en OTA’s vinden nieuwe wegen om de millennials te bereiken. Niet voor niets: dit is de snelst groeiende groep reizigers. Deze doelgroep wordt over de streep getrokken door het aanbieden van online betalingsmogelijkheden die steeds eenvoudiger worden, het gebruik van meer mobiele betalingsmogelijkheden, gift cards en het inzetten van de smartwatch (een sterk aan populariteit winnend product). Al deze ‘tools’ maken het boeken en afronden van de boeking gemakkelijker en comfortabeler.

2.Politieke instabiliteit
Verschuivingen door politieke instabiliteit. Bangkok wordt - na een eerdere duikeling op de ranglijst - weer een top 20 bestemming voor Amerikanen. De politieke instabiliteit had daar ongetwijfeld mee te maken. Het toerismebureau van Bangkok noteerde in november een stijging van 2,5 procent in het aantal binnenkomende vluchten ten opzichte van het jaar daarvoor. Politieke stabiliteit is, zo blijkt, een belangrijke voorwaarde voor reizigers om een locatie te bezoeken.

3.Innovatie
Innovatie is en blijft een sterke manier om te differentiëren. Met andere woorden: technologie maakt het verschil. Een hotel hoeft niet noodzakelijkerwijs een robotconciërge of drone delivery service aan te bieden, maar sleutelloze toegang en check-in-kiosks worden - steeds vaker - de standaard.

4.Ontbijt
Er komt meer vraag naar ‘gratis’ ontbijt. Gratis wifi stond lange tijd bovenaan de lijst van meest onmisbare amenities in het hotel, maar nu de meeste hotels wat dat betreft de zaken op orde hebben, groeit de vraag naar ontbijt als gratis amenity. Dat het uiteindelijk niet gratis wordt aangeboden, weet iedereen eigenlijk wel, maar de hoofdprijs vragen voor ontbijt is voor de meeste gasten een ‘no-go’. Hoe gaat de hotellerie hier in 2015 mee om?

5.Entertainment en nightlife
Jawel; het hotel is er niet meer alleen om in te slapen, maar om op alle vlakken vermaakt te worden. Kijk maar eens naar de Hotelnacht: er wordt dan driftig gefeest in menig hotel! Niet iedereen is op zoek naar rust; en als je van de millennial een vaste gast wilt maken, dan bied je een complete ervaring, inclusief club, trendy restaurant en casual uitstraling.

6.Dalende kamerprijzen
Kamerprijzen dalen, met name in Amsterdam. De kamerprijzen in onze hoofdstad moeten dalen, want anders is de stad niet concurrerend genoeg en zal het minder evenementen, beurzen en congressen binnenhalen. Met de komst van enkele grote nieuwe hotels in de stad, worden de kamerprijzen op scherp gezet. Amsterdamse hoteliers hebben evenmin weinig te klagen over de bezettingsgraad, want die is ongekend hoog.

7.Hotelvastgoed onverkoopbaar
Hotelvastgoed is lastig verkoopbaar. Amsterdamse hotels staan vaak (onderhands) te koop, maar voor een te hoge prijs. Buiten de Randstad zijn hotels daarentegen praktisch onverkoopbaar, vaak door negatieve vooruitzichten. Met name de Veluwe heeft het zwaar te verduren, mede door de negatieve trend in de vergadermarkt.

8.Meer F&B
De openbare ruimte, het F&B-aanbod en het imago van het hotel doen de gast besluiten te boeken; de kamer an sich is in mindere mate belangrijk. Dit wordt in 2015 nog sterker zichtbaar. Wees onderscheidend en up-to-date. Investeer in F&B, zodat hiermee boekingen worden gegenereerd.

9.Reviews
Deze gaan in nog sterkere mate van belang zijn wat betreft de keuze van de gast. Het nadeel van de eigen website is in veel gevallen het ontbreken van reviews. Ook de twijfel bij de gast over de authenticiteit van de reviews speelt een grote rol. Op dit vlak hebben OTA’s en reviewwebsites een flinke streep voor. Het zal in 2015 nóg lastiger worden om de gast middels de eigen website te overtuigen van de kwaliteit van de aangeboden faciliteiten.

10.Vergadermarkt op slot
De vergadermarkt zit op slot. Al langer een probleem voor hotels met uitgebreide vergaderfaciliteiten en focus op de zakelijke gast. Met de bezuinigingen bij bedrijven, de technologische mogelijkheden die vergaderen op afstand mogelijk maken en het wat stoffige imago van veel hotels, zijn er geen goede vooruitzichten wat dat betreft. De vergadermarkt wordt steeds meer gescheiden van de hotellerie. Een vergaderruimte neemt bovendien veel vierkante meters in beslag en zal geen bezettingsgraad van 100 procent behalen, terwijl veel kamers dat – in het weekend, en met name in Amsterdam – wel doen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Jan Luyken Hotel geopend

Vandaag opent Jan Luyken Hotel, een eigenzinnig viersterren boutique hotel in een aantal oude herenhuizen in het hart van het Museumkwartier. Gelegen op steenworpafstand van de P.C.Hooftstraat, het Museumplein, het Concertgebouw en het Vondelpark is Jan Luyken een fijne uitvalsbasis voor gasten die ...

Hotel & Recht
De rol van knowhow in een franchiseketen wordt bedreigd

De licentie van intellectuele eigendomsrechten, waaronder de formule, en de overdracht van knowhow vormt een belangrijk element van een franchiseovereenkomst naast uniformiteit, kwaliteit en controle daarvan door de franchisegever. De franchisegever verstrekt doorgaans operationele, commerciële ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Corona
Officieel: terrassen niet open op 21 april

De terrassen gaan niet open op 21 april. Dat maakte demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zojuist bekend tijdens de persconferentie. Het nieuws lekte afgelopen week al naar buiten. Het kabinet gaat per week bekijken of en hoe de samenleving weer open kan. Op z'n vroegst kunnen ...

Interview Ewout Hoogendoorn
De visie van John Fentener van Vlissingen

Met een omzet van 27,5 miljard dollar - inclusief 10,9 miljard dollar partneromzet in 2019 - is BCD Travel een van de grootste zakenreisorganisaties ter wereld. Oprichter John Fentener van Vlissingen loodst zijn multinational door de storm van de coronacrisis heen. In gesprek met Ewout Hoogendoorn d ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: