De top 10 hoteltrends in 2015

6 maart 2015 |
De top 10 hoteltrends in 2015<

In de Verenigde Staten was 2014 het jaar van robots, marihuanatoerisme en de opkomst van bestemmingen in de ‘Midwest’. Voor
2015 zijn er binnen de hotellerie – zowel binnen als buiten de VS – verschillende voorspellingen gedaan. Wordt 2015 het jaar van tech, millennials en F&B? Wij presenteren je de top tien.

1.Mobiele boekingen
De hotellerie kan een forse groei van het aantal mobiele boekingen tegemoet zien. Hotels en OTA’s vinden nieuwe wegen om de millennials te bereiken. Niet voor niets: dit is de snelst groeiende groep reizigers. Deze doelgroep wordt over de streep getrokken door het aanbieden van online betalingsmogelijkheden die steeds eenvoudiger worden, het gebruik van meer mobiele betalingsmogelijkheden, gift cards en het inzetten van de smartwatch (een sterk aan populariteit winnend product). Al deze ‘tools’ maken het boeken en afronden van de boeking gemakkelijker en comfortabeler.

2.Politieke instabiliteit
Verschuivingen door politieke instabiliteit. Bangkok wordt - na een eerdere duikeling op de ranglijst - weer een top 20 bestemming voor Amerikanen. De politieke instabiliteit had daar ongetwijfeld mee te maken. Het toerismebureau van Bangkok noteerde in november een stijging van 2,5 procent in het aantal binnenkomende vluchten ten opzichte van het jaar daarvoor. Politieke stabiliteit is, zo blijkt, een belangrijke voorwaarde voor reizigers om een locatie te bezoeken.

3.Innovatie
Innovatie is en blijft een sterke manier om te differentiëren. Met andere woorden: technologie maakt het verschil. Een hotel hoeft niet noodzakelijkerwijs een robotconciërge of drone delivery service aan te bieden, maar sleutelloze toegang en check-in-kiosks worden - steeds vaker - de standaard.

4.Ontbijt
Er komt meer vraag naar ‘gratis’ ontbijt. Gratis wifi stond lange tijd bovenaan de lijst van meest onmisbare amenities in het hotel, maar nu de meeste hotels wat dat betreft de zaken op orde hebben, groeit de vraag naar ontbijt als gratis amenity. Dat het uiteindelijk niet gratis wordt aangeboden, weet iedereen eigenlijk wel, maar de hoofdprijs vragen voor ontbijt is voor de meeste gasten een ‘no-go’. Hoe gaat de hotellerie hier in 2015 mee om?

5.Entertainment en nightlife
Jawel; het hotel is er niet meer alleen om in te slapen, maar om op alle vlakken vermaakt te worden. Kijk maar eens naar de Hotelnacht: er wordt dan driftig gefeest in menig hotel! Niet iedereen is op zoek naar rust; en als je van de millennial een vaste gast wilt maken, dan bied je een complete ervaring, inclusief club, trendy restaurant en casual uitstraling.

6.Dalende kamerprijzen
Kamerprijzen dalen, met name in Amsterdam. De kamerprijzen in onze hoofdstad moeten dalen, want anders is de stad niet concurrerend genoeg en zal het minder evenementen, beurzen en congressen binnenhalen. Met de komst van enkele grote nieuwe hotels in de stad, worden de kamerprijzen op scherp gezet. Amsterdamse hoteliers hebben evenmin weinig te klagen over de bezettingsgraad, want die is ongekend hoog.

7.Hotelvastgoed onverkoopbaar
Hotelvastgoed is lastig verkoopbaar. Amsterdamse hotels staan vaak (onderhands) te koop, maar voor een te hoge prijs. Buiten de Randstad zijn hotels daarentegen praktisch onverkoopbaar, vaak door negatieve vooruitzichten. Met name de Veluwe heeft het zwaar te verduren, mede door de negatieve trend in de vergadermarkt.

8.Meer F&B
De openbare ruimte, het F&B-aanbod en het imago van het hotel doen de gast besluiten te boeken; de kamer an sich is in mindere mate belangrijk. Dit wordt in 2015 nog sterker zichtbaar. Wees onderscheidend en up-to-date. Investeer in F&B, zodat hiermee boekingen worden gegenereerd.

9.Reviews
Deze gaan in nog sterkere mate van belang zijn wat betreft de keuze van de gast. Het nadeel van de eigen website is in veel gevallen het ontbreken van reviews. Ook de twijfel bij de gast over de authenticiteit van de reviews speelt een grote rol. Op dit vlak hebben OTA’s en reviewwebsites een flinke streep voor. Het zal in 2015 nóg lastiger worden om de gast middels de eigen website te overtuigen van de kwaliteit van de aangeboden faciliteiten.

10.Vergadermarkt op slot
De vergadermarkt zit op slot. Al langer een probleem voor hotels met uitgebreide vergaderfaciliteiten en focus op de zakelijke gast. Met de bezuinigingen bij bedrijven, de technologische mogelijkheden die vergaderen op afstand mogelijk maken en het wat stoffige imago van veel hotels, zijn er geen goede vooruitzichten wat dat betreft. De vergadermarkt wordt steeds meer gescheiden van de hotellerie. Een vergaderruimte neemt bovendien veel vierkante meters in beslag en zal geen bezettingsgraad van 100 procent behalen, terwijl veel kamers dat – in het weekend, en met name in Amsterdam – wel doen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: