Debat over commissies met mede-oprichter Booking.com

11 juni 2018 | David Bakker

Het is één van de meest besproken onderwerpen van dit moment: het commissiesysteem binnen de evenementenbranche. Toen Marriott begin dit jaar aankondigde de commissie van 10% te verlagen naar 7% voor alle Amerikaanse en Canadese hotels, volgden andere hotelketens, waaronder Hilton en IHG al snel. Intermediairs verenigen zich om gezamenlijk een tegengeluid te kunnen laten horen. De discussie die vooral in Amerika wordt gevoerd, krijgt ongetwijfeld navolging binnen Europa.


Debat


Op maandag 25 juni organiseert MPI Nederland, vakvereniging voor mensen die werkzaam zijn binnen de meeting- en eventindustrie, een Lagerhuisdebat onder leiding van Roderik van Grieken van het Nederlands Debat Instituut, waarbij uitvoerig stilgestaan wordt bij de houdbaarheid en transparantie van het commissiesysteem. Ook wordt de vraag gesteld wie het verdienmodel van de toekomst bepaalt: Hotels? De klant? De boekingstool of intermediair?

Bas Lemmens, medeoprichter Booking.com

Met ruim achttien jaar ervaring in de reis- en hotelbranche werd Bas Lemmens begin dit jaar benoemd tot CEO van Meetings.com. Hij was medeoprichter van Booking.com: het beroemde - in
Amsterdam gevestigde - bedrijf achter de website waar wereldwijd meer dan een miljoen accommodaties geboekt kunnen worden. Daarnaast werkte Lemmens onder andere voor Ebookers.com, Isango.com, Easytobook.com, Redigo.ru, Hotelchamp.com en Roomlr.com. Vanuit zijn werk en ervaring deelt Lemmens graag zijn kennis over en onderzoek naar de online reisbranche. Als geen ander kan hij dan ook meepraten over het commissiesysteem in Nederland. Op 25 juni leidt hij de stelling in dat ‘over 5 jaar boekingstools bepalen wat het verdienmodel van de toekomst wordt’ en zal hij actief mee debatteren over dit en andere onderwerpen. Het debat vindt op maandagmiddag 25 juni plaats in De Rode Hoed in Amsterdam. Aanmelden kan hier

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Leegstaande hotelkamers worden verhuurd aan thuiswerkers

Door de coronacrisis werken veel Nederlanders vanuit huis. Met spelende kinderen, huilende baby's en bellende partners is dat een soms een flinke uitdaging. Tegelijkertijd staan er veel hotelkamers leeg door het het wegvallen van toerisme. Olivier Kruger en Seffie Treistman willen beide probleme...

Coronacrisis
80% Nederlanders wil in toekomst meer schoonmaak van openbare ruimtes

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een cruciaal beroep in de coronacrisis. 91 procent van de Nederlanders deelt de mening van Rutte en noemt...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Een faillissement kan worden voorkomen

In 2019 brak de Nederlandse hotelmarkt nog alle records. Nu hebben hotels massaal de deuren gesloten vanwege het coronavirus. Als dit maanden gaat duren, komen hotels onverminderd in zwaar weer. De NOW-regeling is slechts een tijdelijke en beperkte oplossing. De Wet homologatie onderhands akkoord (W...

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: