Digital Detox

27 april 2013 |
Digital Detox<

“Toegang tot het internet hoort thuis in het rijtje stromend water en elektriciteit; niet in het rijtje internet, roomservice en inhouse movies.” Veertien jaar geleden schreef ik die zin
voor het eerst en ik sta er nog steeds achter. Het is ongelofelijk dat in 2013 nog steeds hotels ervoor kiezen dit principe te negeren, en hun gasten veel te langzame, slechts met onpraktische codes toegankelijke en vaak ook nog dure verbindingen aanbieden.

Ja, ik ken hét argument: de enorme investering. En inderdaad, de gegevens moeten beveiligd worden, want het hotel is aansprakelijk. En de maandelijkse kosten zijn hoog. En: "We kunnen de revenu niet missen." En: "Het wordt nog steeds verkocht, dus kan het."

Ik geloof het allemaal, maar voor mij blijft het een teken van tekortschietend ondernemerschap. Onlangs moest ik in een hotel 25 Euro betalen voor 24 uur internet. Geen bijzonder snelle verbinding, maar een gewone DSL lijn. Ik hoefde het weliswaar niet zelf te betalen, maar toch stond die 25 euro mij enorm tegen. Hetzelfde gevoel van bestolen worden bekruipt mij wanneer ik acht (!) euro moet betalen voor een half flesje minibar water.

“Houd toch eens op met dat gezeur over gratis internet”, krijg ik vaak voor de voeten geworpen. Ik ben blij met die formulering: het gaat mij immers niet om gratis internet; ik wil gewoon dat het in de prijs inbegrepen is. En met mij ruim 93% van de reizigers. Was het inspelen op klantbehoeften niet de kern van onze business?

Genoeg gezeurd. Laten we eens even kijken naar het internetgebruik in hotels. Waar het in de begintijd een puur zakelijke voorziening was, is een internetverbinding inmiddels voor alle gasten van primair belang geworden. Wie met kinderen reist, weet maar al te goed: een verblijf boeken in een hotel zonder Wi-Fi is vragen om problemen. Toch is de 'tegentrend' al waarneembaar: digital detox, ofwel het bewust kiezen voor een omgeving waar de mobieltjes, tablets, laptops, palmtops en gamepads worden weggeborgen en er een 'live chat' - ook bekend als een gesprek - plaatsvindt. Dus zonder de hinderlijke tussenkomst van elektronica.

De horeca blijkt een uitstekende plek om dat te bewerkstelligen. Zo biedt restaurant Eva in Los Angeles de gasten een korting wanneer zij vrijwillig afzien van het gebruik van mobieltjes. Restaurant Perry’s Deli in Chicago gaat nog een stapje verder en verbiedt het gebruik van mobiele telefoons gewoon. Op de menukaart staat doodleuk: "Wie zo belangrijk is dat hij steeds bereikbaar moet zijn, gaat maar in een luxe restaurant eten." Ook eco resorts en safari lodges kiezen er steeds vaker voor om hun gasten te verleiden tot achterlating van de technologie; daardoor kunnen ze weer in contact te komen met de natuur.

Dus wellicht is dát de redding voor hoteliers die hun technologie nog steeds niet op orde hebben: noem jezelf een 'digital detox resort' en je kunt technologieloos blijven, met de kop heerlijk diep in het zand.

Sander Allegro

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: