Dit zijn de zeven grootste ergernissen van hotelgasten

4 november 2016 | Jorien Slager

De afdeling housekeeping is misschien wel de belangrijkste van ieder hotel. De gast anno nu let er steeds beter op of alles helemaal ‘spic and span’ is of leest in ieder geval met graagte over de staat van uw hotelkamer wanneer de reviews worden geraadpleegd. 

Waar moet u als hotelier nu op letten? We kennen de verhalen wel van gasten die een haar weten te vinden in de toiletpot of stof op de plinten hebben gespot. Met welke andere zaken moet de housekeeping rekening houden? We doken in de reviews en kwamen met enkele opvallende opmerkingen van gasten. Handig voor op uw checklist.

Tekst: Thijs Jacobs

1.    Onaangename geur op de kamer

In verschillende reviews werd melding gemaakt van een ‘onaangename geur’ op de kamer. Meer dan eens werd de geur omschreven met termen als ‘natte hond’ en ‘oude sokken’. Behalve een goede poetsdoek, moet de housekeeping dus ook een spuitbus met een geurspray paraat hebben. Zeker als de ramen niet open kunnen. 

2.    Toppers op het matras

Veel hotels maken gebruik van een topper op het matras. Een veelgehoorde klacht is het ligcomfort van de topper. Wanneer deze wat gekreukeld is, dan klaagt de gast al snel en dat levert slechte publiciteit op. Zorg er dus voor dat de topper geen kreukels of bobbels heeft en altijd netjes strakgetrokken wordt. 

3.    Slijtage en onderhoud

De housekeeping komt misschien wel het vaakst op de hotelkamers van iedereen binnen uw personeelsbestand. Laat ze dan ook doorgeven wanneer er beschadigingen aan wanden of deuren zijn, wanneer een lamp het niet doet en wanneer de kraan lekt. Een kleine moeite, zeker wanneer de housekeeping met een app werkt.

4.    Vieze tapijten

Het gemiddelde woonhuis is al tientallen jaren ontdaan van tapijten op de vloer. In hotels liggen nog wel vaak tapijten op de kamer, tot afgrijzen van veel gasten. Ze letten extra goed op de staat van onderhoud van die tapijten en wanneer het tapijt vies of versleten is, kan dit tot een vernietigende review leiden. Let dus extra goed op het tapijt. 

5.    Spinnenwebben en vliegjes

Het ligt voor de hand, maar in reviews komt de aanwezigheid van spinnenwebben opmerkelijk vaak voor, net als dode vliegjes. Misschien kan de housekeeping melding maken van klein ongedierte, zodat er direct actie ondernomen kan  worden. Check ook de roosters van de airco goed, want daar hoopt stof zich vaak op en worden vaak spinnenwebben aangetroffen.

6.    Aanslag in de douchebak

Er wordt blijkbaar goed gelet op aanslag in de douchebak. Wanneer deze niet schoon aanvoelt, dan wordt er al snel geklaagd, getuige de vele negatieve online reviews over douchebakken. 

7.    Smoezelige douchegordijnen

Ten eerste zijn douchegordijnen eigenlijk ‘not done’ vandaag de dag. De aanwezigheid van douchegordijnen levert gegarandeerd slechte reviews op. Wanneer u ze toch nog hebt, dan moeten ze brandschoon zijn. Wanneer iemand een smoezelig douchegordijn tegen zich aankrijgt tijdens het douchen, dan valt de gehele sanitaire ervaring in het water

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Onderwijs Van der Valk
Van der Valk Hotel Breukelen en MBO College Hilversum starten nieuwe opleiding

Hybride leren: een opleiding op de werkplek. Dat is wat MBO College Hilversum, Van der Valk Hotel Breukelen en House of Hospitality mbo-studenten bieden met de nieuwe opleiding Hotelmanagement on the job die start eind januari 2020. "MBO College Hilversum gelooft in onderwijs dat zo ‘l...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: