Drie gemeenten ontvangen Aanmoediging van Heemskerk

29 januari 2010 |
Drie gemeenten ontvangen Aanmoediging van Heemskerk<

Vandaag heeft de directeur van Koninklijke Horeca Nederland het rapport Gemeentelijke leges 2009 overhandigd aan staatssecretaris Heemskerk. De horecaondernemer heeft voor het exploiteren van zijn bedrijf diverse vergunningen nodig. Per gemeente blijken er nog steeds grote verschillen te zijn in het aantal benodigde vergunningen en legestarieven. Koninklijke Horeca Nederland streeft naar lastenreductie en uniforme en transparante methoden voor de heffing van leges en ook de overheid wenst minder regeldruk voor ondernemers.

Aanmoediging
De gemeenten Het Bildt, Roosendaal en Veghel ontvangen vandaag een 'Aanmoediging' voor de lage legestarieven die zij berekenen aan horecaondernemers. "Deze gemeenten geven gastvrijheid de ruimte en zijn daarmee aantrekkelijk voor de bezoekers en horecaondernemer", aldus Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland.

Hoe groter de gemeente, hoe duurder
Het Bedrijfschap Horeca en Catering heeft op verzoek van KHN bij alle 441 gemeenten onderzoek laten doen naar de leges voor een café met een vloeroppervlakte van 150m2 op de beste locatie van de gemeente met een terras van 50m2. Er is een groot verschil in de leges die gemeenten berekenen. Zo kost het totale vergunningenpakket in de duurste gemeente €2.170,- en in de goedkoopste gemeente €28,-. Grote gemeenten rekenen voor de Drank - en Horecawetvergunning het dubbele van kleine gemeenten en voor de exploitatievergunning zelfs het drievoudige.

Grote verschillen
Precariobelasting komt in 90% van de grote gemeenten voor. In kleine en middelgrote gemeenten wordt de precariobelasting veel minder vaak voorgeschreven, respectievelijk 28% en 53%. "Dat is aan een hardwerkende ondernemer slecht uit te leggen en daarom gaan we jaarlijks de 'Aanmoediging leges' uitreiken", aldus Lodewijk van der Grinten. Heemskerk, samen met staatssecretaris De Jager in het Kabinet verantwoordelijk voor een merkbare vermindering van regeldruk voor bedrijven, wees bij de gelegenheid expliciet op het grote verschil tussen goedkope gemeenten en dure gemeenten. "Dit gat is erg groot. Hier is nog veel winst te behalen."

Hospitality Management, De RestaurantKrant, De CaféKrant, Lunchroom, Sanny Visser

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: