Duurzaam ondernemen is de toekomst voor de hotellerie

27 juni 2018 | José Mast

Het Amstelkwartier is een uitzonderlijk hotel rijker: QO Amsterdam. Het gebouw ademt circulariteit, met de goudkleurige schuifpanelen aan de gevel voor energiebehoud en de kas op het dak. QO zocht hetzelfde ambitieniveau in een schoonmaakpartner en vond het bij Gom, dat in 2016 de businessunit Hospitality startte. General manager Inge van Weert: “duurzaam ondernemen is de toekomst voor de hotellerie”

Treating life well, be the best version of yourself. Het is de visie van QO, een naam die verwijst naar circulariteit. De kringloop van water, energie, materiaal en CO2, daarin wil het hotel het verschil maken. Dat dit hotel anders is, merk je al bij aankomst. Geen sterren op de gevel en geen receptie achter de voordeur, maar een ruime, lichte lobby waar iedereen welkom is om te komen werken, slapen, eten of drinken met het serviceniveau van een tophotel.

Circulariteit

“De hotellerie kan niet doorgaan zoals vroeger. We hebben een te groot beroep gedaan op de planeet. Maar we hoeven geen stap terug te doen. Met QO laten we zien dat een luxe lifestyle en circulariteit elkaar niet bijten. En daarvan hopen we ook onze gasten iets mee te geven als ze hier weer vertrekken.”

Daarom is de vloerbedekking in de gangen gemaakt van visnetten, het plafond in de kamers van hergebruikt beton. Klimaatbeheersing gebeurt door schuivende raampanelen en waterbuisjes in het plafond. Wc’s worden doorgespoeld met douchewater. Op de kamers geen Chaudfontaine of Perrier, maar door het hotel zelf gebottelde flessen met kraanwater. Ongeveer 30 cent per fles gaat als donatie naar Made Blue, dat hiervoor in ruil 1000 liter drinkwater verzorgt in landen waar schoon drinkwater niet vanzelfsprekend is.

Jong en hongerig

Omdat het concept zo uniek is, zocht Inge van Weert dezelfde visie bij haar partners. “Ik ben er allergisch voor als een bedrijf zegt: ‘Zo doen wij het en zo blijven we het doen.’Daarom hebben we partners gezocht die meedenken over structurele verbeteringen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Zo zijn we onder andere bij Gom uitgekomen, het bedrijf is jong in de hotelmarkt en hongerig om mee te denken”

Zo is er onder andere gekozen voor een light service voor gasten die meerdere nachten verblijven. National salesmanager Patrick van der Veen van Gom Hospitality: “We maken toilet en douche schoon, trekken het bed recht en nemen het afval mee. Linnen en handdoeken verschonen we niet dagelijks, want dat doe je thuis ook niet. We leggen uit waarom we het zo doen. Een gast die schoon linnen vraagt, krijgt het natuurlijk.”

Geen promotiemateriaal

QO legt niets op de kamer wat er niet hoeft te zijn, ook geen promotiemateriaal. Dat bespaart afval en maakt het schoonmaken makkelijker. Een heet hangijzer is de enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal dat een hotel van deze omvang te verstouwen krijgt. Inge: “Karton kun je wel recyclen, maar wat er niet in komt hoeft er ook niet uit. Daarom vragen we al onze partners of dat niet anders kan.”

Het vergde wat ‘out of the box denken’ en een goed gesprek met de leverancier, maar het resultaat is er, vertelt Patrick trots. “De grote materialen, zoals hoteltrolleys en stofzuigers komen nu zonder doos. Met schoonmaakmiddelen gebeurt dat nog niet, maar wie weet is dat de volgende stap.”

Samen coachen

Goed personeel vinden en binden is ook voor Gom en QO een fikse uitdaging. Daarom trekken beide partners ook daarin gezamenlijk op. Personeel krijgt minimaal een jaarcontract en wordt betaald per uur, niet per kamer. Met behulp van een gezamenlijk opgezet supervisieprogramma houden we het personeel gemotiveerd, vertelt Van der Veen. “We verleggen de focus van controleren naar coachen, zoals dat in andere branches al langer gebruikelijk is. Personeel krijgt eerst een training. Vervolgens kijkt een coach dagelijks bij één kamer per medewerker mee. De coach geeft tips en voorbeelden hoe het nog beter kan.”

Patrick van der Veen: “Het is onze ambitie om in 2030 klimaatneutraal te ondernemen. Daarom zijn we heel blij met de kennis en ervaring die we hier opdoen. Want als het hier kan, dan kan het bij andere hotels ook.” En die olievlekwerking klinkt QO als muziek in de oren.

Zo kan housekeeping duurzamer

Lessen van Gom en QO:

 - Light service: maak bij gasten die meer dagen blijven alleen het hoogstnoodzakelijke schoon.

 - Gebruik stille, energiezuinige stofzuigers.

 -  Gebruik ozonwater en osmosewater, zodat minder chemicaliën nodig zijn.

 -  Uniformen van schoonmaakpersoneel lenen zich goed voor hergebruik in nieuwe uniformen.

 -  Maak het bed minder strak op; dat is een stuk lichter voor het personeel

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: