Duurzaam ondernemen is de toekomst voor de hotellerie

27 juni 2018 | José Mast

Het Amstelkwartier is een uitzonderlijk hotel rijker: QO Amsterdam. Het gebouw ademt circulariteit, met de goudkleurige schuifpanelen aan de gevel voor energiebehoud en de kas op het dak. QO zocht hetzelfde ambitieniveau in een schoonmaakpartner en vond het bij Gom, dat in 2016 de businessunit Hospitality startte. General manager Inge van Weert: “duurzaam ondernemen is de toekomst voor de hotellerie”

Treating life well, be the best version of yourself. Het is de visie van QO, een naam die verwijst naar circulariteit. De kringloop van water, energie, materiaal en CO2, daarin wil het hotel het verschil maken. Dat dit hotel anders is, merk je al bij aankomst. Geen sterren op de gevel en geen receptie achter de voordeur, maar een ruime, lichte lobby waar iedereen welkom is om te komen werken, slapen, eten of drinken met het serviceniveau van een tophotel.

Circulariteit

“De hotellerie kan niet doorgaan zoals vroeger. We hebben een te groot beroep gedaan op de planeet. Maar we hoeven geen stap terug te doen. Met QO laten we zien dat een luxe lifestyle en circulariteit elkaar niet bijten. En daarvan hopen we ook onze gasten iets mee te geven als ze hier weer vertrekken.”

Daarom is de vloerbedekking in de gangen gemaakt van visnetten, het plafond in de kamers van hergebruikt beton. Klimaatbeheersing gebeurt door schuivende raampanelen en waterbuisjes in het plafond. Wc’s worden doorgespoeld met douchewater. Op de kamers geen Chaudfontaine of Perrier, maar door het hotel zelf gebottelde flessen met kraanwater. Ongeveer 30 cent per fles gaat als donatie naar Made Blue, dat hiervoor in ruil 1000 liter drinkwater verzorgt in landen waar schoon drinkwater niet vanzelfsprekend is.

Jong en hongerig

Omdat het concept zo uniek is, zocht Inge van Weert dezelfde visie bij haar partners. “Ik ben er allergisch voor als een bedrijf zegt: ‘Zo doen wij het en zo blijven we het doen.’Daarom hebben we partners gezocht die meedenken over structurele verbeteringen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Zo zijn we onder andere bij Gom uitgekomen, het bedrijf is jong in de hotelmarkt en hongerig om mee te denken”

Zo is er onder andere gekozen voor een light service voor gasten die meerdere nachten verblijven. National salesmanager Patrick van der Veen van Gom Hospitality: “We maken toilet en douche schoon, trekken het bed recht en nemen het afval mee. Linnen en handdoeken verschonen we niet dagelijks, want dat doe je thuis ook niet. We leggen uit waarom we het zo doen. Een gast die schoon linnen vraagt, krijgt het natuurlijk.”

Geen promotiemateriaal

QO legt niets op de kamer wat er niet hoeft te zijn, ook geen promotiemateriaal. Dat bespaart afval en maakt het schoonmaken makkelijker. Een heet hangijzer is de enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal dat een hotel van deze omvang te verstouwen krijgt. Inge: “Karton kun je wel recyclen, maar wat er niet in komt hoeft er ook niet uit. Daarom vragen we al onze partners of dat niet anders kan.”

Het vergde wat ‘out of the box denken’ en een goed gesprek met de leverancier, maar het resultaat is er, vertelt Patrick trots. “De grote materialen, zoals hoteltrolleys en stofzuigers komen nu zonder doos. Met schoonmaakmiddelen gebeurt dat nog niet, maar wie weet is dat de volgende stap.”

Samen coachen

Goed personeel vinden en binden is ook voor Gom en QO een fikse uitdaging. Daarom trekken beide partners ook daarin gezamenlijk op. Personeel krijgt minimaal een jaarcontract en wordt betaald per uur, niet per kamer. Met behulp van een gezamenlijk opgezet supervisieprogramma houden we het personeel gemotiveerd, vertelt Van der Veen. “We verleggen de focus van controleren naar coachen, zoals dat in andere branches al langer gebruikelijk is. Personeel krijgt eerst een training. Vervolgens kijkt een coach dagelijks bij één kamer per medewerker mee. De coach geeft tips en voorbeelden hoe het nog beter kan.”

Patrick van der Veen: “Het is onze ambitie om in 2030 klimaatneutraal te ondernemen. Daarom zijn we heel blij met de kennis en ervaring die we hier opdoen. Want als het hier kan, dan kan het bij andere hotels ook.” En die olievlekwerking klinkt QO als muziek in de oren.

Zo kan housekeeping duurzamer

Lessen van Gom en QO:

 - Light service: maak bij gasten die meer dagen blijven alleen het hoogstnoodzakelijke schoon.

 - Gebruik stille, energiezuinige stofzuigers.

 -  Gebruik ozonwater en osmosewater, zodat minder chemicaliën nodig zijn.

 -  Uniformen van schoonmaakpersoneel lenen zich goed voor hergebruik in nieuwe uniformen.

 -  Maak het bed minder strak op; dat is een stuk lichter voor het personeel

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: