Duurzaam ondernemen is de toekomst voor de hotellerie

27 juni 2018 | José Mast

Het Amstelkwartier is een uitzonderlijk hotel rijker: QO Amsterdam. Het gebouw ademt circulariteit, met de goudkleurige schuifpanelen aan de gevel voor energiebehoud en de kas op het dak. QO zocht hetzelfde ambitieniveau in een schoonmaakpartner en vond het bij Gom, dat in 2016 de businessunit Hospitality startte. General manager Inge van Weert: “duurzaam ondernemen is de toekomst voor de hotellerie”

Treating life well, be the best version of yourself. Het is de visie van QO, een naam die verwijst naar circulariteit. De kringloop van water, energie, materiaal en CO2, daarin wil het hotel het verschil maken. Dat dit hotel anders is, merk je al bij aankomst. Geen sterren op de gevel en geen receptie achter de voordeur, maar een ruime, lichte lobby waar iedereen welkom is om te komen werken, slapen, eten of drinken met het serviceniveau van een tophotel.

Circulariteit

“De hotellerie kan niet doorgaan zoals vroeger. We hebben een te groot beroep gedaan op de planeet. Maar we hoeven geen stap terug te doen. Met QO laten we zien dat een luxe lifestyle en circulariteit elkaar niet bijten. En daarvan hopen we ook onze gasten iets mee te geven als ze hier weer vertrekken.”

Daarom is de vloerbedekking in de gangen gemaakt van visnetten, het plafond in de kamers van hergebruikt beton. Klimaatbeheersing gebeurt door schuivende raampanelen en waterbuisjes in het plafond. Wc’s worden doorgespoeld met douchewater. Op de kamers geen Chaudfontaine of Perrier, maar door het hotel zelf gebottelde flessen met kraanwater. Ongeveer 30 cent per fles gaat als donatie naar Made Blue, dat hiervoor in ruil 1000 liter drinkwater verzorgt in landen waar schoon drinkwater niet vanzelfsprekend is.

Jong en hongerig

Omdat het concept zo uniek is, zocht Inge van Weert dezelfde visie bij haar partners. “Ik ben er allergisch voor als een bedrijf zegt: ‘Zo doen wij het en zo blijven we het doen.’Daarom hebben we partners gezocht die meedenken over structurele verbeteringen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Zo zijn we onder andere bij Gom uitgekomen, het bedrijf is jong in de hotelmarkt en hongerig om mee te denken”

Zo is er onder andere gekozen voor een light service voor gasten die meerdere nachten verblijven. National salesmanager Patrick van der Veen van Gom Hospitality: “We maken toilet en douche schoon, trekken het bed recht en nemen het afval mee. Linnen en handdoeken verschonen we niet dagelijks, want dat doe je thuis ook niet. We leggen uit waarom we het zo doen. Een gast die schoon linnen vraagt, krijgt het natuurlijk.”

Geen promotiemateriaal

QO legt niets op de kamer wat er niet hoeft te zijn, ook geen promotiemateriaal. Dat bespaart afval en maakt het schoonmaken makkelijker. Een heet hangijzer is de enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal dat een hotel van deze omvang te verstouwen krijgt. Inge: “Karton kun je wel recyclen, maar wat er niet in komt hoeft er ook niet uit. Daarom vragen we al onze partners of dat niet anders kan.”

Het vergde wat ‘out of the box denken’ en een goed gesprek met de leverancier, maar het resultaat is er, vertelt Patrick trots. “De grote materialen, zoals hoteltrolleys en stofzuigers komen nu zonder doos. Met schoonmaakmiddelen gebeurt dat nog niet, maar wie weet is dat de volgende stap.”

Samen coachen

Goed personeel vinden en binden is ook voor Gom en QO een fikse uitdaging. Daarom trekken beide partners ook daarin gezamenlijk op. Personeel krijgt minimaal een jaarcontract en wordt betaald per uur, niet per kamer. Met behulp van een gezamenlijk opgezet supervisieprogramma houden we het personeel gemotiveerd, vertelt Van der Veen. “We verleggen de focus van controleren naar coachen, zoals dat in andere branches al langer gebruikelijk is. Personeel krijgt eerst een training. Vervolgens kijkt een coach dagelijks bij één kamer per medewerker mee. De coach geeft tips en voorbeelden hoe het nog beter kan.”

Patrick van der Veen: “Het is onze ambitie om in 2030 klimaatneutraal te ondernemen. Daarom zijn we heel blij met de kennis en ervaring die we hier opdoen. Want als het hier kan, dan kan het bij andere hotels ook.” En die olievlekwerking klinkt QO als muziek in de oren.

Zo kan housekeeping duurzamer

Lessen van Gom en QO:

 - Light service: maak bij gasten die meer dagen blijven alleen het hoogstnoodzakelijke schoon.

 - Gebruik stille, energiezuinige stofzuigers.

 -  Gebruik ozonwater en osmosewater, zodat minder chemicaliën nodig zijn.

 -  Uniformen van schoonmaakpersoneel lenen zich goed voor hergebruik in nieuwe uniformen.

 -  Maak het bed minder strak op; dat is een stuk lichter voor het personeel

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview Gunay en Atilay Uslu: "We hebben nu al bijna 10.000 bedden"

Wie denkt dat dit interview met Atilay en Gunay Uslu (à la Quote 500) gaat over het reeds vergaarde vermogen van de oprichter of over het succes van Corendon op het gebied van touroperating of airlines, komt bedrogen uit. Nee, de hoteltak van Corendon is inmiddels zo groot geworden, dat dit o...

Interview Longread
Alle interviews van 2018 op een rijtje

2018 was een druk en succesvol hoteljaar. Voor jou als hotelier (althans, dat hopen wij), maar ook voor ons. Wat een prachtige ontmoetingen met geweldige hoteliers hebben we in 2018 mogen meemaken; het mooie van ons vak is dat wij jou er deelgenoot van hebben kunnen maken door die verhalen op te sch...

Economie Achtergronden
Verhoging btw-tarief: doorberekenen of niet?

De btw-verhoging van het lage tarief (van 6 naar 9 procent) komt akelig dichtbij. Op 1 januari 2019 moet de horeca daarom bij vrijwel de gehele inkoop, met uitzondering van alcoholhoudende dranken, rekening houden met een prijsverhoging. Goed om te weten: bier tot 0,5% en wijn tot 1,2% vallen onder ...

Achtergronden
Download nu de HorecaMarketingKalender 2019

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je hotel deden? Dat kwa...

Achtergronden
Download nu de Hospitality Management Kerstspecial

Heerlijk, het is bijna Kerst. Voor wie zich even terug wil trekken, en daarbij een goed stuk wil lezen, biedt de Kerstspecial van Hospitality Management uitkomst. In deze speciale uitgave plaatsten we maar liefst vijf diepte-interviews, met onder andere Atilay en Gunay Uslu van Corendon, Maik Willem...

Hotel Achtergronden
City Resort Helmond opnieuw host van Open Dutch Taekwondo

City Resort Hotel Helmond heeft een goed jaar achter de rug. In 2018 mocht het weer vele tevreden (hotel)gasten verwelkomen die zich enorm goed thuis voelden. Dat kan ook haast niet anders want City Resort Helmond biedt diverse faciliteiten zoals Wellnessresort Helmond en Restaurant Op Suyt. Daarnaa...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: