Duurzaam ondernemen is de toekomst voor de hotellerie

27 juni 2018 | José Mast

Het Amstelkwartier is een uitzonderlijk hotel rijker: QO Amsterdam. Het gebouw ademt circulariteit, met de goudkleurige schuifpanelen aan de gevel voor energiebehoud en de kas op het dak. QO zocht hetzelfde ambitieniveau in een schoonmaakpartner en vond het bij Gom, dat in 2016 de businessunit Hospitality startte. General manager Inge van Weert: “duurzaam ondernemen is de toekomst voor de hotellerie”

Treating life well, be the best version of yourself. Het is de visie van QO, een naam die verwijst naar circulariteit. De kringloop van water, energie, materiaal en CO2, daarin wil het hotel het verschil maken. Dat dit hotel anders is, merk je al bij aankomst. Geen sterren op de gevel en geen receptie achter de voordeur, maar een ruime, lichte lobby waar iedereen welkom is om te komen werken, slapen, eten of drinken met het serviceniveau van een tophotel.

Circulariteit

“De hotellerie kan niet doorgaan zoals vroeger. We hebben een te groot beroep gedaan op de planeet. Maar we hoeven geen stap terug te doen. Met QO laten we zien dat een luxe lifestyle en circulariteit elkaar niet bijten. En daarvan hopen we ook onze gasten iets mee te geven als ze hier weer vertrekken.”

Daarom is de vloerbedekking in de gangen gemaakt van visnetten, het plafond in de kamers van hergebruikt beton. Klimaatbeheersing gebeurt door schuivende raampanelen en waterbuisjes in het plafond. Wc’s worden doorgespoeld met douchewater. Op de kamers geen Chaudfontaine of Perrier, maar door het hotel zelf gebottelde flessen met kraanwater. Ongeveer 30 cent per fles gaat als donatie naar Made Blue, dat hiervoor in ruil 1000 liter drinkwater verzorgt in landen waar schoon drinkwater niet vanzelfsprekend is.

Jong en hongerig

Omdat het concept zo uniek is, zocht Inge van Weert dezelfde visie bij haar partners. “Ik ben er allergisch voor als een bedrijf zegt: ‘Zo doen wij het en zo blijven we het doen.’Daarom hebben we partners gezocht die meedenken over structurele verbeteringen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Zo zijn we onder andere bij Gom uitgekomen, het bedrijf is jong in de hotelmarkt en hongerig om mee te denken”

Zo is er onder andere gekozen voor een light service voor gasten die meerdere nachten verblijven. National salesmanager Patrick van der Veen van Gom Hospitality: “We maken toilet en douche schoon, trekken het bed recht en nemen het afval mee. Linnen en handdoeken verschonen we niet dagelijks, want dat doe je thuis ook niet. We leggen uit waarom we het zo doen. Een gast die schoon linnen vraagt, krijgt het natuurlijk.”

Geen promotiemateriaal

QO legt niets op de kamer wat er niet hoeft te zijn, ook geen promotiemateriaal. Dat bespaart afval en maakt het schoonmaken makkelijker. Een heet hangijzer is de enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal dat een hotel van deze omvang te verstouwen krijgt. Inge: “Karton kun je wel recyclen, maar wat er niet in komt hoeft er ook niet uit. Daarom vragen we al onze partners of dat niet anders kan.”

Het vergde wat ‘out of the box denken’ en een goed gesprek met de leverancier, maar het resultaat is er, vertelt Patrick trots. “De grote materialen, zoals hoteltrolleys en stofzuigers komen nu zonder doos. Met schoonmaakmiddelen gebeurt dat nog niet, maar wie weet is dat de volgende stap.”

Samen coachen

Goed personeel vinden en binden is ook voor Gom en QO een fikse uitdaging. Daarom trekken beide partners ook daarin gezamenlijk op. Personeel krijgt minimaal een jaarcontract en wordt betaald per uur, niet per kamer. Met behulp van een gezamenlijk opgezet supervisieprogramma houden we het personeel gemotiveerd, vertelt Van der Veen. “We verleggen de focus van controleren naar coachen, zoals dat in andere branches al langer gebruikelijk is. Personeel krijgt eerst een training. Vervolgens kijkt een coach dagelijks bij één kamer per medewerker mee. De coach geeft tips en voorbeelden hoe het nog beter kan.”

Patrick van der Veen: “Het is onze ambitie om in 2030 klimaatneutraal te ondernemen. Daarom zijn we heel blij met de kennis en ervaring die we hier opdoen. Want als het hier kan, dan kan het bij andere hotels ook.” En die olievlekwerking klinkt QO als muziek in de oren.

Zo kan housekeeping duurzamer

Lessen van Gom en QO:

 - Light service: maak bij gasten die meer dagen blijven alleen het hoogstnoodzakelijke schoon.

 - Gebruik stille, energiezuinige stofzuigers.

 -  Gebruik ozonwater en osmosewater, zodat minder chemicaliën nodig zijn.

 -  Uniformen van schoonmaakpersoneel lenen zich goed voor hergebruik in nieuwe uniformen.

 -  Maak het bed minder strak op; dat is een stuk lichter voor het personeel

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Tech Interview
"Ook jij kunt een hogere bezettingsgraad realiseren door e-mailmarketing"

E-mailadressen zijn goud waard, maar hoteliers en B&B-ondernemers doen er tot op heden te weinig mee. “Een gemiddelde hotelier of B&B-ondernemer kan niet eens een database van zijn klanten bijhouden”, aldus e-mailmarketingexpert Frank Tromp. Dat laatste klopt en niet zelden wordt...

Amsterdam
Strengere controles op illegale vakantieverhuur in Amsterdam

De gemeente van Amsterdam is deze week begonnen met een strengere controle op illegale vakantieverhuur. Dit nieuws komt niet volledig uit het niets, kortgeleden heeft Amsterdam de vakantieverhuur termijn namelijk verkort naar 30 dagen. De strengere controle gaat om verhuurders die over dit limiet ga...

Interview Longread
Eric Toren & Tijmen Receveur: "Leer van wat je niet hebt gedaan"

Waar een jonge accidential hotelier en een geroutineerde hospitality-expert elkaar vinden in passie voor hun mensen, de lol van het creatieve proces en het perfectioneren van de begroting. Wij spreken Tijmen Receveur, mede-oprichter en mede-eigenaar van Hotel Not Hotel en Eric Toren, directeur, eige...

Aantal viersterrenhotels groeit gestaag

De viersterrenhotelmarkt in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 22% gegroeid. Nederland telt in totaal 705 4-sterren hotels, waarvan meer dan een kwart in provincie Noord-Holland. In totaal telt dit segment 67.000 kamers en is hiermee met een aandeel van 50% het belangrijkste segment binnen de h...

Accor Hotelketens Internationaal
Een miljard euro omzet voor Accor in eerste kwartaal 2019

Hotelketen Accor heeft het eerste kwartaal van het jaar 2019 een omzet gedraaid van 987 miljoen euro. Een stijging van 34,2%. Dat meldt het bedrijf via een persbericht. De RevPAR van de groep steeg met 1,6% met wisselende prestaties afhankelijk van de regio: Europa was veerkrachtig (+3,3%), terwi...

Personalia Michelin
Sommelier Koen van der Plas van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede

Met ingang van 1 juli 2019 maakt hoofdsommelier Koen van der Plas de overstap van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede. Hij gaat daar het team van chefkok Ollie Schuiling versterken, die samen met Frans den Boer de nieuwe eigenaar wordt van het bekende sterrenrestaurant in Houten. De 27-jarige V...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: